Permalänk
Medlem

USB/Firewire fungerar inte längre

Häromdagen slutade mina USB-/FireWire-portar på mitt MSI K8N SLI Platinum fungera efter en vanlig omstart av datorn. I enhetshanteraren har jag nu gula varningstecken för OHCI-kompatibel IEEE1394-värdstyrenhet och Standard Enhanced PCI to USB-Host Controller samt Standard OpenHCD USB Host Controller.
Har testat att ha datorn avstängd en längre tid, avinstallerat enheterna, rensat CMOS, uppdaterat Nvidia-drivrutinerna för chipsetet och WinXP-drivrutinerna för USB. Inget funkar. Någon som råkat ut för något liknande? Misstänker att mitt moderkort är sönder, men man vill ju utesluta allt innan man rma:r det.

Permalänk
Medlem

Prova att starta upp datorn med en knoppix eller liknande cd-baserad linuxdistribution för att se om usb-portarna fungerar där. Om de inte gör det så är det något fel på moderkortet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack Pitr-
Dumt att jag inte tänkte på det, hade ju tom en Knoppix-skiva till hands.
Det visade sig att USB-portarna funkar utmärkt under Linux, så det är väl en omformatering och nyinstallation av XP som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brio
Tack Pitr-
Dumt att jag inte tänkte på det, hade ju tom en Knoppix-skiva till hands.
Det visade sig att USB-portarna funkar utmärkt under Linux, så det är väl en omformatering och nyinstallation av XP som gäller.

Hmm. Ohja. Döda en mygga med en bandvagn.