Tv-out och bilden blir svart-vit?!

Permalänk
Medlem

Tv-out och bilden blir svart-vit?!

Jag har en bärbar hp pavilion zv 6061 med grafikkortet ATI MOBILITY RADEON XPRESS X200, med s-video tv-out. Men det blir bara svart-vit bild på tv:n när jag kopplar in skiten. Har testat alla svenska olika PAL format. Nån som har nått tips? Tack på för hand!

Visa signatur

krYp^

Permalänk
Medlem

troligtvis så klarar din tv inte s-vhs

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk
Medlem

men det är s-video in i tv:n

Visa signatur

krYp^

Permalänk

Troligen har du en skilld A/V kanal för svideo.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma sak.

Har en Aopen XC Cube E482 med inbyggt grafikkort med ATI Radeon Xpress200. Kopplar in detta till TV med svhs-ingång och får endast svartvit bild.

Min gamla dator kopplade jag via svhsingången till tv:n och det funkade bra, så tv:n borde ju klara svhs iaf.

Har någon tips på vad man kan testa runt med?

/Magnus

Permalänk
Medlem

Jag har tre olika AV-kanaler på min tv, den tredje kanalen (tredje gången man trycker på AV-knappen på fjärrkontrollen) kommer bilden med färg fram. Den första är svartvit och den andre är ingenting alls.

Leta reda på rätt kanal!

Permalänk

hmm nja är inte säkert det är så enkelt alltid. I usa har man andra instälningar på tv aparater.. kan va så att datan är instäld efter usa (brukar va så)

det är någge som heter PAL. någon stans i dina grafik instälningar kan du hitta det i datan och där ska du ändra till sverige.. om det inte går och välja land brukar det stå massa bokstäver. då är det bara och testa alla tills någon visar färg

Hade själv krux med det där förut men en polare tipsade om det här och fick det och funka då med så troligtvis är det de som är fel

Permalänk
Medlem

testa att lirka lite på kontakten när den sitter i. det funkade för mig igår i alla fall

annars kan det vara något med pal och det andra systemet. (är det inte bara skillnad i Uppdateringsfrekvens och upplösning btw?)

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

har testat alla möjliga PAL-inställningar nu, men fortfarande bara svartvit bild. Funkade som sagt bra med gamla datorn och svhs till tv:n.
Har testat de tre externa kanaler jag har E1-E3. E1 ger svartvit bild och E2 ger bild från video och E3 ingen bild alls.

Några fler tips på vad som kan vara fel?

Får kanske testa att köpa en adapter till Scart och se om det hjälper. annars

Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att ändra inställning på själva tv:n. Jag kan välja om mina av ska vara s-video eller video. Testa det....

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Avstängd

Svartvitt för mig med:(
har ingen funktion på tv:en som ändrar från video till s-video.
funkade bra med mitt gammla 6600GT och Ati radion 9600, vad borde man göra?

Visa signatur

[P4,3GHz][1.5GB][ Abit IS7-E][MSI GF 6800GT 256 AGP][450GB HDD][SB X-Fi] [3DMark01:17575][3DMark03:12721]
[3DMark05:5614]

Permalänk
Avstängd

Har ni gubbar inte testat tv-tool?

Permalänk
Avstängd

nee......vad gör den?

Visa signatur

[P4,3GHz][1.5GB][ Abit IS7-E][MSI GF 6800GT 256 AGP][450GB HDD][SB X-Fi] [3DMark01:17575][3DMark03:12721]

Permalänk
Medlem

Detta problemet är bara löst trehundratrettiotremiljoner gånger på nätet sök så får du ett antal träffar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mpj
Har råkat ut för samma sak.

Har en Aopen XC Cube E482 med inbyggt grafikkort med ATI Radeon Xpress200. Kopplar in detta till TV med svhs-ingång och får endast svartvit bild.

Min gamla dator kopplade jag via svhsingången till tv:n och det funkade bra, så tv:n borde ju klara svhs iaf.

Har någon tips på vad man kan testa runt med?

/Magnus

Har planer på att köpa en Aopen XC Cube Ez482, är du nöjd med den ? Var den svår att montera ? Några andra nackdelar?

Permalänk
Medlem

TV-tool funkar inte till ATI utan bara till nVidia vad jag förstått, och knappen bak på tv:n står på S-VHS (finns läge VHS med, men funkar inte heller)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teebird
Har planer på att köpa en Aopen XC Cube Ez482, är du nöjd med den ? Var den svår att montera ? Några andra nackdelar?

Har haft den en månad nu och inte märkt några direkta problem.
En litens tendens till vibration i chassit ibland, ska bl.a. kolla möjligheten
att ta bort hårddiskhållaren och montera gummiupphängning istället.

Inte alls svårt att montera. Första gången jag monterade själv och det som ska monteras är ju processor, minnen, hårddisk och t.ex. DVD-brännare. Processorn med sockel 939 är mycket lättmonterad (bara att vika upp en spak, lägga på processorn och vika ner spaken igen). Bara att orientera efter en triangel i ena hörnet och låta kontaktpiggarna glida ner i hål i en platta.

Kylningen kommer med kylpasta pålagt som jag använde (kan väl bytas mot arctic silver 5, om du vill ha bättre värmeledningsförmåga, kanske gör det någon gång om jag skulle få problem med temperaturen)

Observera att du ska ha aktiva pc-högtalare. Hade själv passiva innan och då blir det svårt att få någon vettig ljudnivå. Använder inte 7.1-ljudet utan har endast ett 2.1 system själv.

Har inte belastat den speciellt mycket och vid vanligt arbete är den relativt tyst.
Tyvärr kan man bara ställa in fläktarna i bios på max eller temperaturanpassade. Alltså inte en fast lägre fläkthastighet. Max på fläktarna ger hög ljudnivå så det är inte att rekommendera.

EDIT: Vid montering av t.ex. DVD så se till att montera, med fronten strax framför monteringsrackets kant, annars kan du få problem med att få chassits externa öppningsknapp att funka. Innanför knappen kan du justera var trycket i sidled ska komma beroende på spelare.

Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem

Tackar Magnus.
Det låter bra. Vad menar du med aktiva högtalare ? är inte inne så mycket i högtaltar branchen

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar Magnus.
Det låter bra. Vad menar du med aktiva högtalare ? är inte inne så mycket i högtaltar branchen

Egen strömförsöjning, dvs egen elsladd. Tror man kallar dem för aktiva iaf?
Alltså inte sådana som drivs genom högtalarkontakten.

Finns fler fördelar med aktiva som jag fattat det. Du kan ju bl.a. ha volymkontroll och hörlursutgång på ena högtalaren. Jätteskönt att slippa att volymen är ställd för högt när du startar och stänger av datorn. Grannarna kan nog uppskatta det iaf mitt i nätterna.

Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem

Jag fick bara svart-vitt på en grundig teve, kikade lite i instuktionsboken om det var så att den inte hade stöd för S-video. Det hade den bara man aktiverade det mha en valmeny på teven. Kan vara ett tips att kolla upp om er teve har samma funktion.

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Medlem

Finns det inget program som motsvarar TVtool men funkar till ATI istället?

/Magnus

Permalänk
Medlem

mpj-> Har du nått extra VGA kort i din EZ482? Hade tänkt att sätta in ett Gecube X800GTO men nu är jag tveksam om nätagregatet kommer klara va det.

Permalänk
Medlem

Ati har väl något eget i kontrollpanelen, jag har haft samma problem , dock så löste jag mitt med att köpa en svhs till rca ifrån claes i sjön GUL kontakterad adapterkabel som fungerade utmärkt, den jag fick med till min dator fungerade EJ, den gav bara svartvit bild.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

mpj-> Har du nått extra VGA kort i din EZ482? Hade tänkt att sätta in ett Gecube X800GTO men nu är jag tveksam om nätagregatet kommer klara va det.

Nej, jag har inget annat kort i just nu. Kanske köper det om jag har behov.
Men det bli ett ganska enkelt isf, ska ändå inte spela på datorn, men vill kanske ha DVI-utgång om jag bestämmer mig för att köpa en TFT-skärm.

/Magnus

Permalänk
Medlem

Visst har ni testat att tvinga kortet att skicka komposit signal?

Permalänk
Avstängd

Ok......jag vill verkligen få bilden på tv:en i färg......ni som har lyckats, med nvidia 6800GT....
kan ni inte förklara i punktform hur man ska göra?
tv:en behöver ju inte stödja s-video, om man har scart adapter där:)
man kanske kan löda ihop en egen kabel....snälla, berätta vore trevligt o kunna titta i färg:)

tack för svar:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Acktiva högtalare inebär bara att man har förstärkaren inbyggd i dom på ett eller annat vis vad jag vill minnas. Typ dom flästa PC högtalara så som 5.1 system mm har en förstärkare i subben som driver högtalarna. Så igen extra förstärkare eller reciver behövs för å driva. Men princip samma sak.

Själv hatar jag billiga acktiva PC högtalare å skit. Slutsteg å reciver blir bästa ljud. Kräm ska ju fram till högtalarna i villket fall som helst å då kan det lika gärna vara lite kvalite påt med.

Permalänk
Medlem

Först och främst köp en scartadapter.
Sedan köp en composit kabel.
koppla sedan in din s video kabel till composit kabeln och koppla compositkabeln till scartadaptern och sedan in i scartuttaget i teven och då kommer färgerna fram.
Funka för mig i alla fall och har gjort det för många andra som har haft exakt samma problem.

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Desen
Först och främst köp en scartadapter.
Sedan köp en composit kabel.
koppla sedan in din s video kabel till composit kabeln och koppla compositkabeln till scartadaptern och sedan in i scartuttaget i teven och då kommer färgerna fram.
Funka för mig i alla fall och har gjort det för många andra som har haft exakt samma problem.

precis.. fixa en över gång från svideo till komposit.. det kombinerat med rätt pal ska få det och funka

Permalänk
Medlem

DEt är förmodligen kabeln det är fel på!!

Antar att du sitter med en kabel utan rgb anslutning? Jag körde med en kabel som hade s-video anslutning i båda ändarna o fick då svartvitt. När jag bytte kabel till en s-video i ena änden o rgb kontakt i den andra som går in i tvn så fick jag färg!

Visa signatur

What I dont Want to do I do, what i want to do I dont

Permalänk

Har ni fortfande inte lyckats lösa det?

På i varje fall hyfsat nya och bra TV-apparater finns det en S-VHS-ingång. Denna ingång delas oftast tillsammans med en vanlig sketen komposit-ingång för t.ex. ditt gamla Nintendo. På lite billigare TV-apparater måste man ställa om mellan komposit och S-VHS för att få färg, eller ens bild på vissa. Gå in i menyn för TVn och leta upp installation eller liknande och ändra detta till S-VHS.

Om du ändå inte får färg, eller om du vet att du har en modern TV som känner av signalen själv, så testa en annan sladd, installera nya drivrutiner, eller kolla helt enkelt igenom inställningarna för TV-out på datorn.

Visa signatur

In Flames we trust