Permalänk
Medlem

Externt ljudkort

Efter jag tröttnat på de dåliga ljudet från 5021:an köpte jag nyligen ett 24-bitars externt ljudkort från Creative. Till min stora besvikelse så har jag fortfarande problem med att ljudet klickar till hela tiden. Någon som vet ifall det blir interference i datorn som går ut i usb kontakten?

Det skumma är att jag kan lyssna på musik från de inbyggda ljudkortet (relatek eller vad de heter) utan några problem OM jag lyssnar med videolan mjukvaran. När jag kopplar in mitt externa ljudkort så får jag ljudproblemet även när jag lyssnar via videolan.

Jag har testat att deaktivera realtek ljudkortet när jag kör med de externa och även grejat en del med sampling uppsättningarna i diverse musikspoelar program men utan att lyckas med något.

Någon annan som kör med externt ljudkort och fått de att funka?

Permalänk
Medlem

Appropå ingenting så fick jag min Lacie 250Gb och mitt externa usb tv kort från pinnacle idag.

Allt funkade mycket bra med datorn.

Permalänk
Medlem

[edit]Ni som inte orkar/förstår sig på, det som står under, bläddra ner till botten :).[/edit]

Ok grabs n' girls.
Tänkte att jag skulle visa min CPU-Z layout, i.o.m. att min 5021:a är tillverkad ganska nyligen. (fick datorn 090905) enligt label under datorn (180805).

Här är direkt från CPU-Z: (jag har voltat ner datorn ëfter guiden postad i detta forum och jag kör vid skrivande stund på batteri och w-lan)

CPU-Z Report
--------------------------------------------------------------------------------
CPU-Z version 1.29.

CPU(s)
Number of CPUs 1

Name AMD Turion 64 ML-30
Code Name Lancaster
Specification AMD Turion(tm) 64 Mobile Technology ML-28
Family / Model / Stepping F 4 2
Extended Family / Model F 24
Brand ID 10
Package Socket 754
Core Stepping SH8-E5
Technology 0.09 µ
Supported Instructions Sets MMX, Extended MMX, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3, x86-64
CPU Clock Speed 800.0 MHz
Clock multiplier x 4.0
Front Side Bus Frequency 200.0 MHz
L1 Data Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Instruction Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Cache 512 KBytes, 16-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 800.0 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 128 bits

Mainboard and chipset
Motherboard manufacturer Acer
Motherboard model Aspire 5020, Rev.A
BIOS vendor Phoenix
BIOS revision V1.12
BIOS release date 07/05/2005
Chipset ATI Radeon RS480 rev. 01
Southbridge ATI SB400 rev. 00

Memory
DRAM Type DDR-SDRAM
DRAM Size 512 MBytes
DRAM Frequency 160.0 MHz
FSB:DRAM CPU/5
CAS# Latency 2.5 clocks
RAS# to CAS# 3 clocks
RAS# Precharge 3 clocks
Cycle Time (TRAS) 7 clocks
Bank Cycle Time (TRC) 10 clocks
DRAM Idle Timer 16 clocks
# of memory modules 2
Module 0 Samsung DDR-SDRAM PC2700 - 256 MBytes
Module 1 Samsung DDR-SDRAM PC2700 - 256 MBytes

Software
Windows version Microsoft Windows XP Home Edition Service Pack 2 (Build 2600)
DirectX version 9.0c
----------------------------------------------------------------------------------------------
[edit #2 börjar här]

tänkte också säga att jag fick 1.12 bios med datorn och att den hittils aldrig blivit så varm att den sänkt prestandan när man spelar med nätkabeln i (vad sägs om 6 timmar guildwars på 1280x800 highest quality).

Jag måste bara älska denna laptop, inte bara för det var mkt pengar för mig, utan det var ett gediget alternativ, och för den är så jävla bra på nya spel dessutom!
Min tanke med denna laptop var väl "jag har kanske inte sååå mkt nytta av den, men vill jag så skall jag kunna", m.a.o. så "vill jag spela så ska jag kunna spela". jag köper inte en laptop för att ha den som en portabel surf/notepad då hade jag köpt en handdator.

Jag är helnöjd hittils, kan posta lite benchmarks om ni vill, PM:a mig eller maila. Vill ni se bilder så kan det kanske ordnas med en liten touch :). (polaren är fotograf), annars så får ni förlita er på en amatör....
[/edit - slut]

Acer 5000 series - Hell YEAH!!!!

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

Måste också fixa in 1,12 bioset och se ifall den blir kallare. Har ju fått ner det nu iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leffex

en annan sak med wear leveln som man kan få ur mobmetern. Min e på 6% och jag tror den har vart så för mig sedan jag fick datorn/installerade mobmeter.
Om du kör RMclock utlity kan du ställa in den på minimal så att den drar mindre ström, mindre värme etc. när du inte behöver så mycket kraft i mackan. mina settings = 0.9v | 4x | 800Mhz(men testa dig fram för minimivärdet om du ställer in den!!!) VARNING; MAY DAMAGE YOUR BRAIN :P... Men se upp. [/B]

Tjena!

Vettefasiken om jag orkar hålla på med att volta ner och bös :D, ifall nu något skulle hända. Måste verkligen ha en dator i skolan, så jag får avvakta med det tyvärr. Ska ringa kundtjänsten på måndag igen och se vad dem säger. Dem reviews som man hitta och kollat på era resultat av batteritiden så måste ju något vara vajsing. Räcker jag bara har på den utan att ens göra något så räcker batterierna 2h 30min ungefär :S. Aja får se vad som händer, tack för hjälpen i alla fall.

/Mashi

Permalänk
Medlem

Har lagt in 1.12 nu på min 5021 och datorn verkar ju funka iallafall kan ju inte säga att jag har märkt någon skillnad än

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag försöker öppna filen med biosen står det bara "har stött på ett problem och måste avslutas"..

Permalänk

Så blev det för mig med Giix.
Packa upp den med winrar istället.

Permalänk

var kan man se vilken bios version man har?

Permalänk

jussi2121
Du kan se vilken biosversion du har genom att gå in i bios när datorn startar upp.
För att göra det trycker man F2 tangenten.

Har försökt hitta lite bättre drivrutiner för bl.a. ide kontrollern och grafikkortet.
Det går ju som sagt inte att ladda ner drivrutinen för grafikkortet via ATI's hemsida då den lämnar ett meddelande om att vi minsann inte har hårdvara som stöds.
Snubblade över en drivrutin som fungerar för bl.a. ide kontrollern.

Jag gjorde såhär:

https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&ta...
Klicka på: Windows XP Drivers and Software
sedan på: Motherboards with ATI Graphics
sist men inte minst: CATALYST 5.8 Windows XP - Motherboard/IGP Drivers

Den går att installera och innehåller bl.a. "southbridge drivers"
Om ni tittar i enhetshanteraren under: IDE ATA / ATAPI-styrenheter
ser ni att IDE Controllern har en gammal drivrutin från Microsoft, som dessutom är daterad 2001.
Jag valde att uppdatera den och att själv "peka" på vart drivrutinen fanns.
Den finns i c:\ATI\SUPPORT\5-8-igp_xp-2k_dd_cp_wdm_sb_gart_25203\SBDrv\IDEATA133
Under förutsättning att man inte väljer en annan mapp vid installationen.
Väljer man den så är det en drivrutin från ATI som är daterad 2004, åtminstone en drivrutin som är 3 år nyare.
Nu är det ju inte alltid så att nyast är bäst men i det här fallet känns det som att det borde vara bättre att köra med ATI drivrutinen.
Jag har själv inte testat om disken arbetar bättre med denna men jag har iallafall installerat den.
Jag tror säkert att nån kommer att dela med sig av erfarenheter angående detta.

För att få in en nyare drivrutin för grafiken hänvisar jag till den här tråden på ett annat forum (nej ingen forumreklam, jag vill bara inte ta åt mig äran för det): http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=1140590#post...

Jag har testat att köra in denna och det går alldeles utmärkt.
En liten sak jag stör mig på är att den innehåller ControlCenter, ännu en aktiv process :S
Annars verkar det gå bra.
Tänk på att om ControlCenter ska fungera behöver man Net.Frameworks
Vill man slippa ControlCenter ska man inte välja expressinstallationen.
Väljer man det andra alternativet får man möjlighet att avmarkera detta.
Tack för mig för denna gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acidblast
Så blev det för mig med Giix.
Packa upp den med winrar istället.

Och sen öppna vilken fil?

Permalänk

mina nerladdningar avbryts hela tiden. jag har uppdaterat drivrutinen till nätverkskortet men de avbryts ändå. vad felet vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Och sen öppna vilken fil?

jag öppnade filen B26-112.EXE i M26 mappen. vet inte om detta är rätt men min dator funkar iallafall.

Visa signatur

Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Är 5024an värd 2100 kr mer? Mer ram och lite bättre processor. Vad tycker ni?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Är 5024an värd 2100 kr mer? Mer ram och lite bättre processor. Vad tycker ni?

Helt klart värt det.

20gb större hårddisk får vi inte glömma heller :p.

Permalänk
Medlem

Tycker den kan vara värd det.. 512 MB minne på 5021an är lite av en flaskhals, som ger fryslagg i vissa spel som grafikkortet tillåter att man kör höga upplösningar på men minnet hänger inte med.. därför jag har köpt mer minne till min 5021a.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att köpa till ett firewire kort till 5021:an? i sånna fall vilka kort fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Går det att köpa till ett firewire kort till 5021:an? i sånna fall vilka kort fungerar?

Finns ju annars inbyggt firewire?

Annars lär ju detta funka.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010067507

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Finns ju annars inbyggt firewire?

Annars lär ju detta funka.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010067507

Finns det? på acers sida står det
I/O Portar
4x USB 2.0
1x Infraröd (FIR)
1x extern skärm (VGA)
1x PC kort plats (1 Type II)
6-i-1 kortläsare (SM/MS/MS-Pro/MMC/SD/xD-Picture card™)
1x S-video/ TV-out (NTSC/PAL)
1x IEEE 1394
1x Modem (RJ-11)
1x Ethernet (RJ-45)
1x högtalare/hörlur/ line-out
1x mikrofon/ line-in
1x DC-in för AC adapter

och vad jag ser så finns det ingen firewire enligt den iaf? men du som har datorn vet nog bäst om det finns så är den här datorn helt perfekt för modern.

Permalänk
Medlem

1x IEEE 1394 det är väll firewire

Permalänk
Medlem

Precis vad luxer sa. IEEE 1394 är firewire. däremot ingen vanlig firewire port utan en mer kompakt version, så en annan kabel får man nog säkert använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

John86: Ska du spela krävande spel så kanske den e det.. men annars tycker jag inte det, 5021:an duger bra till det mesta

VARNING!!! - VARNING!!! - VARNING!!!
Jag följde tipset från Acidblast och efter det startade inte min 5021! Direkt när windows startades upp fick jag error, och inte ens safemode funkade. Jag antar att det hade att göra med uppdaterigen av ide-kontrollern men är inte helt säker..

Jag lyckades dock starta igen efter jag valt "use last working configuration". Men va SMÅTT orolig kan jag lova..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lindh
John86: Ska du spela krävande spel så kanske den e det.. men annars tycker jag inte det, 5021:an duger bra till det mesta

Jag kommer troligtvis spela spel som BF2 och HL2. De kräver rätt mycket ram minne men jag tror nog att 512 borde räcka.
Hdd:n spelar inte så stor roll eftersom jag ändå kommer att skaffa en extern.
Är det stor skillnad på processorerna?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Jag kommer troligtvis spela spel som BF2 och HL2. De kräver rätt mycket ram minne men jag tror nog att 512 borde räcka.
Hdd:n spelar inte så stor roll eftersom jag ändå kommer att skaffa en extern.
Är det stor skillnad på processorerna?

512 räcker inte till BF2, det kan jag garantera dig. Iaf inte om du vill köra på andra inställningar än dom lägsta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lindh

VARNING!!! - VARNING!!! - VARNING!!!
Jag följde tipset från Acidblast och efter det startade inte min 5021! Direkt när windows startades upp fick jag error, och inte ens safemode funkade. Jag antar att det hade att göra med uppdaterigen av ide-kontrollern men är inte helt säker..

Jag lyckades dock starta igen efter jag valt "use last working configuration". Men va SMÅTT orolig kan jag lova..

Jag är hemskt ledsen att det blev så för dig Mr_Lindh.
Jag kör själv helt enligt de instruktioner jag skrev utan några problem.
Jag skulle aldrig ens drömma om att lägga upp tips här utan att ha testat det själv först.
Någon annan som testat och fått samma resultat som Mr_Lindh?

Angående bios..
Testa att söka på ATI M26, resultaten tenderar att visa på X700, M24 tenderar att visa på X600.
Jag drog därför slutsatsen att M26 är rätt att köra på 5021 med X700 grafikkort.

Se även info om M26 (RV410) på denna länk:
http://www.beyond3d.com/previews/ati/m26/

Permalänk
Medlem

Angående 1.12 bioset så tycker jag att det inte alls funka bra för mig.
Inga förbättringar.
Sen efter jag hade uppdaterat så krashade datorn lite då och då. Blå skärmar o grejer.
Så jag tror jag nöjer mig med 1.11 bioset så länge för det verkar inte finnas någon anledning att uppdatera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Angående 1.12 bioset så tycker jag att det inte alls funka bra för mig.
Inga förbättringar.
Sen efter jag hade uppdaterat så krashade datorn lite då och då. Blå skärmar o grejer.
Så jag tror jag nöjer mig med 1.11 bioset så länge för det verkar inte finnas någon anledning att uppdatera.

Kan ju vara bra att ha i åtanke.

Avvaktar nog med att uppgradera jag med.

Permalänk

jag köpte en 5021 i torsdags och då var bios 1.12 installerat på datorn. allt funkar perfekt. jag uppdaterade bara drivrutinerna till ljudkortet och nätverkskortet och sen var allt bra. Det ska väl inte vara någon skillnad på datorerna beroende på när dom är köpta, förutom versionerna på drivrutinerna och bios. Så det borde väl inte vara något problem att flasha från 1.11 till 1.12?

Permalänk
Medlem

Hur pass bra är 5024 i spel och liknande då? Kollade igenom en del av tråden lite snabbt men kan ha missat en del.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Hur pass bra är 5024 i spel och liknande då? Kollade igenom en del av tråden lite snabbt men kan ha missat en del.

den är grym. spelar BF2 utan några problem. inget laggande här inte.

Visa signatur

DIn mamma.
Crazy Frog - Kompis