Permalänk
Medlem

Har sett bakom en av luckorna på datorn att det trådlösa lanet finns i ett instickskort (samma princip som ett rammiinne) skulle vilja byta ut det mot ett kraftigare kort. ett 108 mbps kort! det stödjer min router och vill få utökat avstånd.
Någon som vet nånstans där man kan få tag på ett sånt kort?`verkar ju omöjligt. speciellt 108 mbps!

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Ingen som har 1.12 bioset och kan tänka sig att lägga upp det här?

Acer verkar ju vara lite sega med att få upp det på driver sidan.

Tjena!

Jag har 1.12 var inlagt när jag fick den, men det jag undrar om det verkligen är samma till 5024 modellen själv kör jag med 5021. Men om det är samma hur ska jag kopiera över den så att att säga? Vill helst inte sabba upp hela datorn

mvh

Mashi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mashi
Tjena!

Jag har 1.12 var inlagt när jag fick den, men det jag undrar om det verkligen är samma till 5024 modellen själv kör jag med 5021. Men om det är samma hur ska jag kopiera över den så att att säga? Vill helst inte sabba upp hela datorn

mvh

Mashi

Det ska vara samma.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Hur kopierar man över den då? Har ju ingen diskettstation det kanske inte behövs?

Permalänk
Medlem

är det bara jag, eller är 1280*800 standardupplösningen? tycker bilden ser ihopklämd ut

edit: nu har jag vant mig, det ska nog vara så mycket trevlig dator må jag säga (5021)

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Ser nu att omega har släppt nya optimerade drivers! och det står att det ska vara stöd för x700 mobility vilket passar mig utmärkt ska genast ladda hem den

www.omegadrivers.net

har testat nu och märkte knappt nån skillnad i 3dmark 03. varken bättre eller sämre där. men den kanske tar igen det bättre i spelen!

Visa signatur

Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Tjena!

Någon som vet vad som är bäst att rengöra skärmen med. Känns som om det är väldigt lätt att repa den, eller?

/Mashi

Permalänk
Medlem

glasögon-putsdukar kanske?

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jo varför inte, men jag behöver något som man kan fukta ner lite. Kanske man kan göra med en sån putsduk med :/, behöver få bort fingeravtryck (inte mina ). Folk måste verkligen ta på skärmen när dem ska visa nåt :(.

/Mashi

Permalänk
Medlem

DC++ tar för mig ca 32Mb av minnet enligt enhetshanteraren... och i princip alltid när jag har DC++ igång så går fläkten igång... även fast DC är det enda "synliga" program jag har igång...
tankar kanske från 1 och har ca 3-5 som tankar från mig...

är detta normalt?

edit: CPUn kör i 800mhz och datorn är inte mer än 52grader varm på någon punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k
DC++ tar för mig ca 32Mb av minnet enligt enhetshanteraren... och i princip alltid när jag har DC++ igång så går fläkten igång... även fast DC är det enda "synliga" program jag har igång...
tankar kanske från 1 och har ca 3-5 som tankar från mig...

är detta normalt?

edit: CPUn kör i 800mhz och datorn är inte mer än 52grader varm på någon punkt.

tror det är ganska normalt eftersom att dc tar ganska mycket cpu, upplever samma sak

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
tror det är ganska normalt eftersom att dc tar ganska mycket cpu, upplever samma sak

Dessutom så går ju fläkten av dvs. värmen stiger. sedan går fläkten igång för en stund för att sedan avta. I mobmeter kan man se vågor... Om man kör i högsta hastigheten håller den sig mer konstant.

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har ytterligare en fråga :D. När ni kör mobilemeter, och går in på battery information fliken. Vad står det att ni har för "förslitning" på batteriet. Enligt programmet så har mitt försämrats med 13% vilket får anses vara alldeles för högt då jag laddat batteriet max 10 gånger :S.

/Mashi

Permalänk
Medlem

1 % har jag.. fast jag använder den 95 % fast ansluten så. fast 13% är mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena!

Japp det tycker jag med :S, batteristatusen har t ex aldrig ens visat 3h. Laddar jag batteriet fullt och tar ut kontakten så visar den runt 2h 40 min ungefär :(. Kanske kan ringa och klaga lite för jag har aldrig fått den att vara igång i tre timmar.

/Mashi

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena!

Japp det tycker jag med :S, batteristatusen har t ex aldrig ens visat 3h. Laddar jag batteriet fullt och tar ut kontakten så visar den runt 2h 40 min ungefär :(. Kanske kan ringa och klaga lite för jag har aldrig fått den att vara igång i tre timmar.

/Mashi

Ja du kanske kan klaga. dom kanske är så generösa att du får ett nytt batteri ? man har 6 månaders garanti på batteriet. Direkt när jag drar ut ström sladden så kan de stå upp til. 3.30 timmar på mig. (undervoltad)

Men jag tycker du borde ringa och prata med acer supporten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena!

Haha är det sant 3h 30min, hmmz nåt är lite galet. Får ringa dem imorgon och se vad dem säger. Lite tråkigt att batteriet skall vara så kasst när den i princip är nytt.

danke för hjälpen, nåra andra kanske kan fylla i vad dem får för info från mobile meter.

/Mashi

Permalänk
Medlem

Är det nån med 5024 som har problem med sitt nätverkskort? undrar bara... har bbb, men modemet fuckar ur så fort jag kopplar nätverkssladd till datorn..

Visa signatur

DIn mamma.
Crazy Frog - Kompis

Permalänk
Medlem

Har också konstiga problem med mitt nätverks kort. tror det är det som får min router att hänga sig.. även när jag kör trådlöst. fast det kan vara brorsan som har samma dator som kör fast anslutning till den som fuckar den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du kanske kan klaga. dom kanske är så generösa att du får ett nytt batteri ? man har 6 månaders garanti på batteriet. Direkt när jag drar ut ström sladden så kan de stå upp til. 3.30 timmar på mig. (undervoltad)

Men jag tycker du borde ringa och prata med acer supporten.

Vadå ringa support.. !??.. 2h o 40minuter är ju helt ok. Beror ju på om det står med detsamma eller PRECIS nar man dragit strömkabel. Om, du lyssnar på musik så är den tid du skrivit helt korrekt. Om man inte gör ett dug blir den uppemot 3h 15min.
Kommer ihåg att min dators batteri var uppemot 4 timmar i starten utan volttweak eller nåt. En annan grej du får ta i åtanke som du kanske glömt är att skärmen drar en hel del ström. Närmare hälften! Press FN + vänsterpilen för att dra ner ljusstyrkan så ska du se att du får längre batteritid(~+40min).

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har kört med lägre ljusstyrka sen första dagen körde även med det "tweaket" på min gamla laptop. Det enda jag har gjort när jag kört den på batteriet är att sitta med excel ark i princip. Iofs har jag haft igång wlanet, men som sagt så har batterindikatorn aldrig varit i närheten av 3h. Det som är mest skumt att mobilemeter visar 13% nedsatt kapacitet redan, jag vet inte hur mkt man ska lita på det. Om så är fallet så är det inget vidare direkt.

/Mashi

EDIT: hehe hade ett helt fulladdat batteri, starta datorn den visade 2h 29min. Körde igång mobilemeter i fem min startade inga andra proggs förutom autostart programmen. Efter fem min var den nere i 1h 58min :(. Ska göra ett riktigt test imorrn ska bara sätta på den och ta tiden innan den slocknar

Permalänk
Medlem
Citat:

Har också konstiga problem med mitt nätverks kort. tror det är det som får min router att hänga sig.. även när jag kör trådlöst. fast det kan vara brorsan som har samma dator som kör fast anslutning till den som fuckar den

Hmmm... kanske samma problem som vi båda har.

Jag har 3 st datorer kopplade till bbbs modem. När jag kopplar i min dator förstörs hela uppkopplingen och ingen dator kommer inte ut på nätet.

Får se ifall ett nytt modem hjälper eller inte.... suck vad jobbigt skit.

Får fortsätta surfa trådlöst på grannens uppkoppling....

Visa signatur

DIn mamma.
Crazy Frog - Kompis

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ringde supporten idag och sa som det det var. Han i luren sa att jag skulle stänga av alla autostart
processer sen klocka hur lång tid batterierna höll. Om det var mindre än 2h 30min så skulle jag återkomma. Låter lite konstigt att stänga av alla dessa då det inte blir som en "normal" körning, aja får se vad det blir för resultat.

/Mashi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slint
Hmmm... kanske samma problem som vi båda har.

Jag har 3 st datorer kopplade till bbbs modem. När jag kopplar i min dator förstörs hela uppkopplingen och ingen dator kommer inte ut på nätet.

Får se ifall ett nytt modem hjälper eller inte.... suck vad jobbigt skit.

Får fortsätta surfa trådlöst på grannens uppkoppling....

vet inte ens om ett nytt modem skulle hjälpa.. något i datorn verkar de ju vara som sabbar uppkopplingen. nu har jag modemet kopplat till en dator i stället som får agera som router. och nu har ingen anslutning sabbats iallafall.

EDIT: nu lade jag in de senaste drivrutinerna på realteks hemsida (har inte haft dom förr). då krashade hela internet och datorn som delade ut internet kunde inte dela ut längre.. la tillbaks de gamla nu. som finns på acers hemsida. Det kanske är dom nya det är fel på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena!

Har kört med lägre ljusstyrka sen första dagen körde även med det "tweaket" på min gamla laptop. Det enda jag har gjort när jag kört den på batteriet är att sitta med excel ark i princip. Iofs har jag haft igång wlanet, men som sagt så har batterindikatorn aldrig varit i närheten av 3h. Det som är mest skumt att mobilemeter visar 13% nedsatt kapacitet redan, jag vet inte hur mkt man ska lita på det. Om så är fallet så är det inget vidare direkt.

/Mashi

EDIT: hehe hade ett helt fulladdat batteri, starta datorn den visade 2h 29min. Körde igång mobilemeter i fem min startade inga andra proggs förutom autostart programmen. Efter fem min var den nere i 1h 58min :(. Ska göra ett riktigt test imorrn ska bara sätta på den och ta tiden innan den slocknar

hmmm... kom på en grej. Gå in på skrivbordsalternativ... högerknapp på skrivbordet/inställningar och knappen avancerat. Gå till powerplay och dra kryssa i enable om du inte redan har det och gå in på powerplay settings. På high battery resp. low battery kan du dra ner till optimal battery life... kan ju ha den pp mitten men då tjänar du inte lika många minuter. Den skapar samtidigt mindre värme vilket är bra.

Hai!

Drdum o ni... jag har kopplat mig hos en kompis med bbb och det fungerar. Vet inte vad. Jo. ställ in på automatisk ip hantering. Man får inte bestämma sin egen.

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leffex
hmmm... kom på en grej. Gå in på skrivbordsalternativ... högerknapp på skrivbordet/inställningar och knappen avancerat. Gå till powerplay och dra kryssa i enable om du inte redan har det och gå in på powerplay settings. På high battery resp. low battery kan du dra ner till optimal battery life... kan ju ha den pp mitten men då tjänar du inte lika många minuter. Den skapar samtidigt mindre värme vilket är bra.

Hai!

Tjenare!

Hade den på mitten drog ner den till optimal, får prova och se vad det ger för resultat. Jag stängde ner alla autostart processer då visade batteriet 3h 10min. Undrar om det är nåt i processerna som tömmer batteriet.

Förresten tankade ner ett prog som heter Battery eater, med hjälp av den kan t ex köra en profil där den bara simulerar att man läser en text på datorn. Ska se hur lång batteritid jag får, kör testet nu.

tnx

/Mashi

Permalänk
Medlem

Är det fortafarnde ingen som fått igång AoE3 på sin 5021? Skulle vara mycket tacksam om ni förklarade hur ni gjort i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gyppo
Är det fortafarnde ingen som fått igång AoE3 på sin 5021? Skulle vara mycket tacksam om ni förklarade hur ni gjort i sådana fall.

Har inte testat men jag tror det kommer att fungera. Kan ju vara ngt med det medföljande drivrutinerna. Jag kör annars med en ganska ny version av catalyst 4.9 eller 5... vet inte rikgitigt. Ska ge det ett försök imorgon.

Mashi, en annan sak med wear leveln som man kan få ur mobmetern. Min e på 6% och jag tror den har vart så för mig sedan jag fick datorn/installerade mobmeter.
Om du kör RMclock utlity kan du ställa in den på minimal så att den drar mindre ström, mindre värme etc. när du inte behöver så mycket kraft i mackan. mina settings = 0.9v | 4x | 800Mhz(men testa dig fram för minimivärdet om du ställer in den!!!) VARNING; MAY DAMAGE YOUR BRAIN :P... Men se upp.

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det är denna seagate disken som sitter i 5024.

http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detai...

Permalänk

Acer i Taiwan har 1.12 biosen.

http://stkts.sertek.com.tw/notebook.nsf/Notebook-os%20View?Op...

Sidan är hemskt långsam, så ha tålamod.
Jag har ingen aning vad som är annorlunda i den versionen då jag sitter på jobbet just nu.
Kommer att köra den ikväll när jag väl kommit hem.

Jag tar givetvis inget ansvar för vad som kan hända med era datorer om ni väljer att köra den biosversionen.
Länken är dock från Acer's .tw sida så den ska väl vara "riktig"

För er som vill klicka er vidare från acer's Taiwansida:
http://service.acer.com.tw/service/acer/download/index.jsp?us...
Klicka på "dropdownmenyn" vid bilden på laptopen och välj Acer Aspire 5020.

Happy flashing