Permalänk
Medlem

om du har tagit bort programmet helt så vet jag inte. men o du har pillat bort det genom att ändra autostart genom t.ex msconfig så är det bara att bocka för det igen.. sök på det namnet och gör den till autostart så kanske det funkar..

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt min 5024 i två veckor. Helnöjd med prestandan skärmen och allt det. Nackdelen är väl att den är stor och TUNG. Åker mycket tåg och det är ett jäkla schå (stavning?) att släpa med sig den. Borde kanske valt en ultraportabel istället :/

Permalänk
Medlem

kylning

Hej och hallå alla glada 5020 seriren trådare. Tror jag kommit på den ultimata lösningen för att hålla nere värmen i burken (säger man så om bärbara?) HAr helt enkelt tagit en nätagg fläkt och kopplat till en ca 4 volts mobil ladare. Dette betyder att fläkten går rätt tyst. JAg har sedan tejpat fast fläkten på utblåset på datorn så att den suger ut luft (viktigt att vända fläkten rätt här skulle jag tro).

Detta verkar räcka för att inga fläktar ska gå igång när man är ute på nätet msn osv. ÄVen film verkar det som. (har dock inte testat klart ännu). Hur det är för den inbitna spelaren vet jag inte. Men jag skulle tro att även ni kan tjäna på modellen. Min processor håller sig under 50 grader med metoden och grafik kortet på ca 56.

Lite skumt att mitt graffe blir så varmt apro på nåt helt annat annat. Det är det som brukar få fläktar att gå igång i vanliga fall. (jag menar när jag inte har extra fläkten till kopplad). Likadant för er andra eller kan det tänkas vara nåt lurt med graffet?

Just det till saken här också att jag har baksidan uppställd! kan lägga in några bilder om intresse finns. Ljudet som blir är ltie högre än det i idle men väldigt mycket lägre än när fläktarna i datorn går igång. Då är fläkten dessutom från clash ohlsson och förmodligen inte den tystaste sorten. Så man kan säkert få ner ljudet en bit till.

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem

bilder bilder bilder tack

Permalänk
Medlem

Re: kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epsom
Hej och hallå alla glada 5020 seriren trådare. Tror jag kommit på den ultimata lösningen för att hålla nere värmen i burken (säger man så om bärbara?) HAr helt enkelt tagit en nätagg fläkt och kopplat till en ca 4 volts mobil ladare. Dette betyder att fläkten går rätt tyst. JAg har sedan tejpat fast fläkten på utblåset på datorn så att den suger ut luft (viktigt att vända fläkten rätt här skulle jag tro).

Detta verkar räcka för att inga fläktar ska gå igång när man är ute på nätet msn osv. ÄVen film verkar det som. (har dock inte testat klart ännu). Hur det är för den inbitna spelaren vet jag inte. Men jag skulle tro att även ni kan tjäna på modellen. Min processor håller sig under 50 grader med metoden och grafik kortet på ca 56.

Lite skumt att mitt graffe blir så varmt apro på nåt helt annat annat. Det är det som brukar få fläktar att gå igång i vanliga fall. (jag menar när jag inte har extra fläkten till kopplad). Likadant för er andra eller kan det tänkas vara nåt lurt med graffet?

Just det till saken här också att jag har baksidan uppställd! kan lägga in några bilder om intresse finns. Ljudet som blir är ltie högre än det i idle men väldigt mycket lägre än när fläktarna i datorn går igång. Då är fläkten dessutom från clash ohlsson och förmodligen inte den tystaste sorten. Så man kan säkert få ner ljudet en bit till.

Har också tänk att man kan göra så, ska nog pröva det nån dag.

Permalänk
Medlem

Om fläkten vid insuget. Det står utblås men ska vara insug. mina första tester gav bäldigt bra resultat. får itne riktigt lika bra nu. Området behöver vidare undersökningar!

cpuns temperatur hålls nere mkt effektivt (datorn är numera nte undervoltad efter som den ska skickas in på lagning imorgon) det är bara mitt graffe som spökar.

JAg har sagt det för å säger det igen. är det samma för er andra att graffet är det som blir varmast (även när man inte använder det till nåt mer än att surfa)

Hittar tyvärr inte digitalkameran så inga fotton kan det bli om jag inte hinner imorgon och orkar hitta kameran,

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem

Byte av processor.

Hej,

Byte av processor skulle nog innebära att man kan köra en MT-37, 2.00 GHz på 25w kallare än om man kör med ML-28 32w. Skulle vara intressant att kunna byta till den processorn istället lite framöver. Hörde att det kommer mobila Turion med dubbla kärnor framöver, undrar om 5020 serien stödjer dessa?

Turion 64 ML-40 TMDML40BKX5LD 2.20 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 35 W
Turion 64 ML-37 TMDML37BKX5LD 2.00 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 35 W
Turion 64 ML-34 TMDML33BKX5LD 1.80 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 34 W
Turion 64 ML-32 TMDML32BKX4LD 1.80 GHz 1600 MHz 512 kB 90 nm 34 W
Turion 64 ML-30 TMDML30BKX5LD 1.60 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 32 W
Turion 64 ML-28 TMDML28BKX4LD 1.60 GHz 1600 MHz 512 kB 90 nm 32 W
Turion 64 MT-37 TMSMT37BQX5LD 2.00 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 25 W
Turion 64 MT-34 TMSMT34BQX5LD 1.80 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 24 W
Turion 64 MT-32 TMSMT32BQX4LD 1.80 GHz 1600 MHz 512 kB 90 nm 24 W
Turion 64 MT-30 TMSMT30BQX5LD 1.60 GHz 1600 MHz 1 MB 90 nm 22 W
1Turion 64 MT-28 TMSMT28BQX4LD 1.60 GHz 1600 MHz 512 kB 90 nm 22 W

Visa signatur

drcosmos

Permalänk
Medlem

Re: kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epsom

Låter väldigt intressant epsom! Väntar förväntansfullt på bilder nu ;).

Jo mitt graffe blir oxå väldigt varmt, håller sig ca.10 grader över processorns temp. Jo, det är graffen som gör att min fläkt och sparkar igång... lite irriterande :/

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hörrni, behövde ni göra något speciellt för att få igång wlan-kortet? Jag har installerat de nyaste drivrutinerna, och ser till att radion är påslagen, men lampan på framsidan bara blinkar, och den hittar inget nät.

Har kört diagnostiken som följer med de nya drivrutinerna, och allt ser bra ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Låter väldigt intressant epsom! Väntar förväntansfullt på bilder nu ;).

Jo mitt graffe blir oxå väldigt varmt, håller sig ca.10 grader över processorns temp. Jo, det är graffen som gör att min fläkt och sparkar igång... lite irriterande :/

Han inte med att ta några bilder. HAde bara ca en timme efter att jag kom hem från skolan inan ups kom och hämtade datorn (den ska in på lagning eftersom skärmen ät sönder. Har kört på extern) Den timmen ägnades åt bakup av hårdiskarna på datorn. Kommer förmodligen ta några dagar till en vecka innan jag får tillbaka datorn så tills dess!

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem

kan man uppgradera drivrutinerna till grafikkortet ?

verkar inte funka med nya age of empires 3 demot...........

Permalänk
Medlem

har problems med min 5024. har bbb och datorn verkar slå ut modemet. Kan inte reparera anslutningen, ip adressen förnyas inte. andra datorer på samma modem fungerar, men så fort jag använder min slås allt ut.... någon?

Visa signatur

DIn mamma.
Crazy Frog - Kompis

Permalänk
Medlem

Tjena! Fick min 5021:a idag, fyfan vad nice!
Måste bara fråga en sak...
Jag kom hem med datorn, starta upp den och fixa och dona... sen när allt var klart så drog jag igång wlanet (fast jag inte har nån wireless router) men den hittade ett nätverk iaf. måste vara någon i nån annan lägenhet runt om mig som kör wireless... men men... jag kom in på wlanet, det var öppet, inget password eller nått behövdes. så jag undrar, kan man vara ansluten utan att göra något mkt, typ surfa newssiter etc. utan att störa eller är det olagligt ?
jag menar, personen som har satt upp sitt wlan har tydligen ingen koll, och jag kan inte gå och knacka dörr bara för att tala om för någon att dom inte vet vad dom håller på med.

Så, vafan ska jag göra ?

F.ö. Laptopen är muuuuuuuuuuuuums!

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeaD
Jag kom hem med datorn, starta upp den och fixa och dona... sen när allt var klart så drog jag igång wlanet (fast jag inte har nån wireless router) men den hittade ett nätverk iaf. måste vara någon i nån annan lägenhet runt om mig som kör wireless... men men... jag kom in på wlanet, det var öppet, inget password eller nått behövdes. så jag undrar, kan man vara ansluten utan att göra något mkt, typ surfa newssiter etc. utan att störa eller är det olagligt ?
jag menar, personen som har satt upp sitt wlan har tydligen ingen koll, och jag kan inte gå och knacka dörr bara för att tala om för någon att dom inte vet vad dom håller på med.

Så, vafan ska jag göra ?

Du kan ju passa på att tanka om du nu inte vill göra det på din vanliga lina.

Permalänk
Medlem

Lite kramskrams!

[VARNING FÖR ETT LÅNGT EDITERAT INLÄGG!]
...
jag frågade bara om det var något konstigt med det, eller får den personen som inte skyddat sitt nät skylla sig själv ?

---[Edit]----:
Måste bara höra med er hur mkt 3dmark score ger + eller - på prestanda i spel.
Jag körde just 3dmark03, fick 4771p. Jag vet inte direkt om det är mkt eller inte, men jag vet sen tidigare nä jag själv har trimmat stationära hit och dit (var mer på pIII tiden men ändå) så verkade 3dmark01 scoren väldigt mkt på spelprestandan..

Dock har jag inte rikigt hajjat detta på bärbara (detta är min första riktiga bärbara f.ö.).

Det första jag gjorde var att installera alla grejjer jag igentligen behöver, såsom ftp-prog, winrar och andra nyttoprogg. Sen installerade jag Battlefield 2, vilket är spelet jag spelat just nu till 90%. Med endast 512 i RAM så kunde jag köra på medium utan problem utan att det hackade, om man bortser från det självklara HD-hackandet som blir med brist på RAM. Jag tycker 50fps medel är FULLT spelbart på ett nyligen släppt spel, dessutom ett sånt RAM-slukande spel som BF2 så är det mer än okey.

Men det jag ville komma fram till, fick jag lägre 3dmark03 score än andra kanske? Dock kan jag spela spel som battlefield 2 på (för mig) schysst grafik & upplösning. (normalt spelar jag på min stationära vilket inte har några problem med bf2)

3Dmark benchar verkar vara lite för flexiga..
det man igentligen vill veta är väl hur ett spel eller en applikation körs med normalt med fönster/processer i bakgrunden.

F.ö: Jag har spelat lite BF2, ground control 2 och håller på att installera HL2 (steam tar sin tid... suck), och det funkar bra.

Lite Info:

Battlefield 2: har inte fixat custom resolution än så det vart 1280x960.
Kör på BF2's "Medium settings" fast ökade Texturerna till High"
= 50-60fps vanligt röjj, 30-40 fps när det öser rejält.. finns stunder då det går ner till under 30, och då är det när man står mitt i ett artillery och saker sprängs eller så är man sniper och har inzoomat på ett sådant område.

Jag har blivit mer än positivt överaskad över denna laptop, och jag vetefan vad mer jag ska säga

skärmen känns inte som en 15" utan mer som en 17". Varför känner jag så? jo för jag satt precis vid tjejens 17" hercules (TFT) och tyckte att min skärm var ungefär lika stor!

hur som helst, det vart lite allt i allo i denna post, men läs, fundera, ööööh... drick lite bira ? .. osv.
Jag är iaf. väldigt nöjd! Det är mycket pga. er som skrivit i denna tråd, så TACK!

/Steffe

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

Ingen som har 1.12 bioset och kan tänka sig att lägga upp det här?

Acer verkar ju vara lite sega med att få upp det på driver sidan.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har samma problem att grafikkortet blir väldigt varmt? Mitt ligger ca. 10 grader överr CPU.n i IDLE, men i LOAD går processorn om.
Är detta något som avhjälps med nya grafik-drivisar?
Har för övrigt inte uppdaterat grafikkorts drivrutinerna, bör man göra det? Och i sånna fall från vars?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Någon annan som har samma problem att grafikkortet blir väldigt varmt? Mitt ligger ca. 10 grader överr CPU.n i IDLE, men i LOAD går processorn om.
Är detta något som avhjälps med nya grafik-drivisar?
Har för övrigt inte uppdaterat grafikkorts drivrutinerna, bör man göra det? Och i sånna fall från vars?

_ibland_ kan mitt grafikkort gå upp i högra tempraturer i idle, men inte så ofta.

En annan konsig sak är när jag går ur vänte eller viloläge så går både graffet och chipset upp över 60 grader för att sedan gå ner till sina vanliga idle tempraturer igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeaD

Så, vafan ska jag göra ?

Vad göra? Njut så länge du njuta kan

Permalänk
Medlem

kan också instämma med att mitt grafikkorts värme ligger mycket högre än min CPUs.. tråkigt om det nu är den som är boven i dramat så att fläkten går igång å ofta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnie
Nu har jag använt min 5024 i två veckor. Helnöjd med prestandan skärmen och allt det. Nackdelen är väl att den är stor och TUNG. Åker mycket tåg och det är ett jäkla schå (stavning?) att släpa med sig den. Borde kanske valt en ultraportabel istället :/

Den väger typ 3 kg, hur fan kan du klaga över att den är tung? Du kanske borde börja träna lite

Permalänk

Jag försökte nyss ta bort windows-xp klistermärket, men det gick inte vidare bra. Är det en del av chassit eller? Jag upptäckte även att det var en bit skyddsplast över märket.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner Age Of Empires 3 Trial och när jag skulle spela så går det inte. Jag får upp felmeddelandet

"Age of Empires III requires a 1400 MHz (1.4 Ghz) processor. This computer appears to have only a 800 MHz (0.8 GHz) processor installed.

System information: 800 MHz, 512 MB, 256 MB (vendorID 1002, deviceID 5653)"

Visst tusan sitter det mer än en 800MHz processor i 5021?

Permalänk
Medlem

japp det sitter en 1,6ghz i 5021an och 1,8ghz i 5024an.

Men datorn klockar ner sig själv till 800mhz när den inte behöver använda mer kraft för att spara på batterierna/dra mindre ström

Permalänk
Medlem

Okej, så det borde alltså gå att spela då? Ingen annan med en 5021 som har provat med AoE3?

Permalänk
Medlem

Ja, AoE3 klagar bara för att processorn är throttlad till 800, inget att bry sig om.

Däremot så är det lite irriterande att i varje fall inte jag får igång själva spelet alls, säger att den inte kan skapa någon D3D-device eller nåt liknande. Vet någon om det finns några nyare grafikdrivrutiner ute? Dom som finns på ATIs sida går ju inte använda, så man måste la gå via Acer. Men är Acers drivisar nyare än dom som följer med laptopen?

Edit: Bleh, dom enda drivrutiner som acer har är över ett halvår gamla. Någon som vet hur man installerar drivrutiner direkt från ATI? Verkar som om det behövs lite haxxande för att få ATIs installer att fatta att man verkligen har ett ATI-kort i datorn.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largo-Sama
Jag försökte nyss ta bort windows-xp klistermärket, men det gick inte vidare bra. Är det en del av chassit eller? Jag upptäckte även att det var en bit skyddsplast över märket.

Ta en kniv och för _försiktigt_ in under ena hörnet och böj upp det.

Sedan drar du av märket med handen eller med en tång.

------
Fortfarande ingen som kan tänka sig att ladda upp sitt 1,12 bios?

khendon: https://support.ati.com/ics/support/KBList.asp?folderID=536 ??

Permalänk
Medlem

Gix: Your session has expired... blabla, click this Back button to go back etc.

Edit: Har testat att gå till ATIs drivrutinssida, välja Notebook with ATI graphics, och sen dragit ner nån installer som ska kolla att min notebook verkligen har ATI-kort. Denna installer säger dock att ATIs drivrutiner tyvärr inte kan installeras på min notebook och att jag ska kontakta tillverkaren för att få drivrutiner.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

Jag får inte heller igång AoE3. Det är samma för mig, den klagar på drivers eller nåt.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner, Ljudkortet

Hej,
har haft min 5024 i en vecka nu och störs av ljudkortsproblemet som många klagar över här. Jag kan inte ladda ner drivrutinen som alla hänvisar till utan det blir alltid fel. Kan någon lägga ut drivrutinen någonstans så att jag kan bli kvitt detta klickande....?

Tack på förhand,
Peter