Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sladd55
Spelar det nån roll vilken av de två platserna man sätter det nya minnet på?

det ska inte spela någon som helst roll.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

En sak jag undrat över när det gäller minnet...
Det ska enligt ATi's egna uppgifter finnas en ddr400 channel på deras moderkort baserade på samma krets som den som sitter i 5021-5024:an..

så borde man inte kunna köra ett PC3200 minne (vi säger en 1gb sticka ensam) och få den gå i DDR400 ?

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk

Köpfrågor

Har suttit läst alla 57sidorna idag. Lovar att de tog sin lilla stund.

Funderar stark på att köpa en dator från www.theclickstore.se för ca 12.5k .
men har aldrig köpt nåt på nätet innan och kommer
att bli fly förbannad om de är nån död pixel,
kan man be dom kolla innan dom skickar så att man kan känna sig lite tryggare annars kommer jag att oroa mig för de?

För jag orkar inte börja bråka om de direkt, känns lite som att chansa me att köpa på nätet men har läst vad ni har skrivit och de är över lag bra saker, bara lite trubbel me värmen.

För vad jag har fattat ska de gå att spela Age3 Wow å hl2 etc även doom3. De är tänkt som en allround maskin.

Har även titta på ferrari 4005wlmi och de är bara pyttelite som skiljer även om de är 10 papp i pris.

Funderar på att undervolta den sen pga värmen då ingen av er verkar ha haft några stora problem me de.

Permalänk

Hur många av er har egentligen fått en död pixel?
Undrar bara för att se hur stor chans jag har att få en död pixel, inget bra då men bara undrar.
Ska bli en 5024 för mig iaf

Permalänk
Medlem

Jag och min bror med samma dator klarade sig undan döda pixlar.. plus att jag har fått min utbytt en gång. så 3 datorer utan döda pixlar.

Visa signatur

Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Har nyss fått min 5021 fy fan vad glad jag är ingen död pixel , eller något sånt

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
Undrar bara för att se hur stor chans jag har att få en död pixel, inget bra då men bara undrar.

Jag köpte min 5024 från theclickstore.se, Snabb service och trevlig personal. Men jag fick en jä*la död pixel mitt i skärmen... men men inget att göra åt.

Permalänk
Medlem

lhglh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu

jag beställde min 5024 på theclickstore, snabb leverans (skickades dan därpå, men beställde efter 1600), sen kom den inom tre dagar. jag har ingen död pixel... Supernöjd!

Permalänk
Medlem

Jag kpte min på dustinhome för 10600 :- snabb leverans fick den dagen därpå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte min 5024WLMi på Dustinhome, fick den dagen efter. Inga döda pixlar. Allt funkar kalas.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

men jag har märkt en sak nu jag stt och spelade CS 1.6 i cirka 5 minuter då gcik processorn upp till 65 grader ska den va så varm ? innan jag började spela var den på cirka 55

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

okej vad bra, jag ska på första lanet med den om en vecka ska försöka fixa ngn form av upphöning och fixa en fläkt under den _;D

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte en 5021WLMi förra veckan och allt fungerar jättebra.

Jag såg att hårdisken var uppdelad i 2 (plus en dold) partitioner och vad jag vet så används den andra halvan inte till något i systemet. Skulle det fungera att installera någon linuxdist på den disken? Någon som har erfarenhet av det som vet några komplikationer eller hur hårdvaran fungerar om man kör linux?

Permalänk
Medlem

Får inte igång att använda tvn som bildskärm!

Använder SVGA kabel in i datorn och scart i tvn.

Får det bara att funka så att bildskärmen utökas till tvn...
Vill ha så att det jag ser på datorns ska va på tvn.

Dessutom får jag bara SvartVit bild.

Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem

har uppgraderat satt i 1gb extra i min 5021. Kan nu köra texture på high, men ibland uppkommer små "fryslagg" då hårdisken jobbar. Går detta att bota?

Permalänk

GPU Temp

Är Mobilmeter verkligen tillförlitlig tempen på grafikkortet på 5021WLMi går snabbt till 60-69c med fläktarna i idle. Sitter det inga sensorer ,fläktar på grafikkortet? Någon med samma temp?

Visa signatur

Acer Aspire 5021 Wlmi :turion64 (1600 Mhz) , Radeon X700 128 mb , 1Gb ram, 80 Gb HD + USB Sound Blaster Audigy 2 NX,
Logitech MX610, Thermaltake Coolpad
#3DMark 05: 2197 #3DMark 01:14350 #PcMark 05: 2380 #PcMark 04: 2989

Permalänk
Medlem

Jag vill att min SPDIF skall fungera så jag får digitalt ljud, har ni fått det att funka? Kör dom sprakfria driversena till ljudkortet..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabelstapler
Jag köpte en 5021WLMi förra veckan och allt fungerar jättebra.

Jag såg att hårdisken var uppdelad i 2 (plus en dold) partitioner och vad jag vet så används den andra halvan inte till något i systemet. Skulle det fungera att installera någon linuxdist på den disken? Någon som har erfarenhet av det som vet några komplikationer eller hur hårdvaran fungerar om man kör linux?

Jag kör Ubuntu 5.10 på min 5024WLMI. Jag gjorde en clean install och det fungerar förhållandevis bra. Jag testade Ubuntu 5.04 först, men där blev det problem med Ati X700 kortet, vilket som jag upptäckte inte är något nytt då ATI tydligen generellt är ganska "lata" med linux drivrutinerna. Jag hade ärligt talat även problem med det i 5.10, men det fick jag iaf igång det med hjälp av den fantastiska communityn. Det är tyvärr inte bara grafikkortet som krånglar. Wifi, power-management, ljudet...

Jag är dock ingen expert, definitivt inte, men jag kan lova dig att vänta dig problem med din laptop. Kanske inga stora och allvarliga, men dock problem. Men vi har ju som sagt inte samma modell. Kan erkänna att jag själv börjar tröttna att behöva pilla på allt, men jag är heller van vid linux. Så winXP lockar igen, det gör det, speciellt när Black and White 2 kommer.

Lycka till!

Edit: Har en egen fråga också. Funderar som skrevs ovan att installera windows igen, men nu när jag kollar i lådan från acer, ligger det ingen windows skiva, bara såna skit recovery skivor. Är det samma för ni andra med 5024? Eller har jag lagt winskivan någon annanstans? Måste man alltså gå igenom Acers recovery skivor för att installera om windows?

Permalänk
Medlem

Ingen död pixel

Hej,

5021 köpt hos Inet data utan död pixel.
Uppgraderat med 1Gb Kingston PC3200 minne 3ns, går i 400 mhz. Köpt hos ITPower i Göteborg för ca 1130:-

Visa signatur

drcosmos

Permalänk
Medlem

Sladd55: Tyvärr så är det mer minne som behövs. när jag kör t.ex battlefield på högsta inställningar på allt så fryslaggar det lite. men inte om man små justerar lite
pr0z: Spdif ?? det finns ingen på datorn.
Nostrau: Det finns bara Acers version av windows tyvärr. och kör du recovery får du datorn som den var när du fick den.. alla skit program alltså.
men du kan skaffa en egen windows xp home skiva och använda din licenskod som jag gör t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tjenna igen !
Nu e de så att jag har sett någon som hade höjt upp datorn tidigare i tråden och satt en fläkt under ?! hur ska man koppla fläkten till ett bateri eller ? och en sak till jag har 58 processer igång:O vilka kan jag ta bort ?! och en saktill hur konverterar man till NTFS jag vet att det finns några svar om det men g provade att skriva CMD- sen Convert c: som det står på hemsidan men då stod det att jag var vungen att välja ett filsystem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
tjenna igen !
Nu e de så att jag har sett någon som hade höjt upp datorn tidigare i tråden och satt en fläkt under ?! hur ska man koppla fläkten till ett bateri eller ? och en sak till jag har 58 processer igång:O vilka kan jag ta bort ?! och en saktill hur konverterar man till NTFS jag vet att det finns några svar om det men g provade att skriva CMD- sen Convert c: som det står på hemsidan men då stod det att jag var vungen att välja ett filsystem

har för mig att fläkten kopplades in via usb

och för att det ska bli rätt ska du skriva
convert c: /fs:ntfs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men när jag skrivit det står dt att jag måste skriva en volymetikett ? vad ska jag skriva då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur mycket ström drar 5021?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
men när jag skrivit det står dt att jag måste skriva en volymetikett ? vad ska jag skriva då ?

det som partionen heter nu. ACER nånting. bara att kolla upp i den här datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett mysko problem med min 5024.
När den går på nätsladden (220voltadaptern) funkar allt 100% timme efter timme ,
men när jag kör på batteri så efter ett tag , typ 1 - 60 minuter så blir skärmbilden
svårläst med text , och sen efter några sekunder så kommer det en helsida med text att datorn har utfört något förbjudet.
Men den sidan med texten visas bara 1 sekund sen startar datorn om!
Så jag hinner ju inte läsa vad det står , mer än något om Ati2 , så jag har installerat om
grafikdrivarna men det hjälper inte.
Förslag någon ??? Det är alltså bara vid batteridrift , oavset om det är 99% kvar eller om det är 5% kvar.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

->> adaam

Här kommer en kort redogörelse kring hur jag monterat fläkten på min 5021:a

Först tog jag och kopplade ihop en gammal mobil laddare och en nätaggsfläkt.

Nätaggfläkt 12 v 0,13 A 1,65 w
Laddare: 5,8 v 700mA

Sedan Satte jag fläkten(åt rätt håll) på insuget under datorn (längst till vänster). Detta gjordes med silvertejp;) (små bitar).

Sist men inte minst viktigt pallrade jag upp datorn på min mini ipods låda. vilket lyfte den ca 10 cm i bak.

Har bilder, men har inlogget till min server på en annan dator så jag kunde inte lägga upp bilderna med länkar. Hittade ingen funktion för att ladda upp bilder direkt på sweclockers server. Finns?

Det bör nämnas att:
1. jag är ingen elektriker (dvs kan inte lova tillförlitligheten i inkopplingen. Jag har den tex bara på när jag är vid datorn. Men det borde inte vara några problem igentligen)

2. När jag satte på fläkten i bak avsåg jag främst att hindra datorns inbyggda fläkt att gå igång när man utför lättare arbete (typ surfa/word). Vet inte hur det fukar riktigt när man spelar tyngre spel. Om det är för lågt tryck av luft från fläkten kanske den kan bli snarare ett motstånd? eller?

3. mer ström= kraftigare fläkt= mer ljud. Men kanske kan va värt om man vill få ner värmen som prio ett. Plus att man inte riskerar det som står på slutet i 2:an. Med nuvarande strömtillförsel låter fläkten knappt någonting kan nämnas. (varning dock koppla ej! in mer el till fläkten än vad den klarar!)

Tjo å chim glada rim!

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem

okej tack så ycket för det utförliga svaret. Men hur lyckades du koppla in en mobil laddare till fläkten men isf måste du väll sätta i mobilladdaren i ett eluttag varje gång du ska ha igång den ?

Visa signatur