Jens of Sweden -- The final chapter

Permalänk
Medlem

Tycker det är både rätt och fel.

Jobbar själv i en Expert butik så har en del erfarenheter runt detta ämne.

Det är knappast nått problem för någon butik att ta fram ett giltigt kvitto till en vara..men man måste ju veta att det är samma köp och inte "vilket kvitto som helst på samma vara"

Har kunden inget kvitto så är det ju egentligen hans problem (kvitto = värdehandling). Utan kvitto = kan lika gärna vara stulet, vad vet jag?

Kommer det in en kund utan kvitto på något som är köpt max 1år bakåt och VET vilket datum den är köpt, inga problem , jag fixar ut en kvittokopia åt kunden.

Kunden kommer in, utan kvitto och vet typ "jag köpte den i April". Inte en chans att jag letar rätt på kvittot, särskilt när jag får sitta och kolla igenom alla kvitton manuellt dag för dag...
Då får kunden kolla med sin bank (om han betalt med kort) vilken dag det är.
Har kunden betalt kontant....ja då får den vackert pröjsa för kvitto som kanske tar mig 15min och hitta.

Om alla bara fattade hur mkt TID servicear och krediteringar tar och vilken koll vi måste ha i vår tur för att få rätt pengar/få pengar från våra leverantörer.

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk

Visst är det fint av de företag som väljer att gå längre än vad de kan krävas göra. MEN... Jag tycker regedit m.fl. omyndigförklarar sig själva med allt detta gnäll om en fråga där regedit de facto inte har rätten på sin sida.

Ett barn vet att man skall spara kvitton vid köp av varor med garanti så istället för att gnälla på "dumma" företag så tycker jag ni skall ta ansvar för egna handlingar. Visst kan man fråga företaget man handlat av om det går bra utan kvitto men säger de nej så är det bara att svära över ens _egna_ dumhet, knalla iväg och köpa ett par nya lurar.

Så, till slut, ett tips till övriga fjortisar: "Behåll kvitton och sluta gnäll på andra när _ni_ har gjort pantade saker!" ;P

/S

Visa signatur

Livet är inget för nybörjare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YouAsk
Tycker det är både rätt och fel.

Jobbar själv i en Expert butik så har en del erfarenheter runt detta ämne.

Det är knappast nått problem för någon butik att ta fram ett giltigt kvitto till en vara..men man måste ju veta att det är samma köp och inte "vilket kvitto som helst på samma vara"

Har kunden inget kvitto så är det ju egentligen hans problem (kvitto = värdehandling). Utan kvitto = kan lika gärna vara stulet, vad vet jag?

Kommer det in en kund utan kvitto på något som är köpt max 1år bakåt och VET vilket datum den är köpt, inga problem , jag fixar ut en kvittokopia åt kunden.

Kunden kommer in, utan kvitto och vet typ "jag köpte den i April". Inte en chans att jag letar rätt på kvittot, särskilt när jag får sitta och kolla igenom alla kvitton manuellt dag för dag...
Då får kunden kolla med sin bank (om han betalt med kort) vilken dag det är.
Har kunden betalt kontant....ja då får den vackert pröjsa för kvitto som kanske tar mig 15min och hitta.

Om alla bara fattade hur mkt TID servicear och krediteringar tar och vilken koll vi måste ha i vår tur för att få rätt pengar/få pengar från våra leverantörer.

Va *?
Säger du till kunden : "Inte en chans att jag letar rätt på kvittot" ?
Tar du betalt för 15 minuter för att hjälpta en kund ?
Hur mycket kostar du i så fall ?
Får kunden ett kvitto på det han betalar för att du ska "hjälpa" honom att leta ?

Trodde inte detta fanns ens i fantasin.

Representerar du en inställning till kundbemötande hos Expert som är vedertagen i alla butiker ?

Jag förstår samtidigt att det tar tid / resurser , men tycker samtidigt att din inställning inte känns helt rätt.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Nej, klart jag inte det.
OCh hittar man det på 15min så är det bra. Men ibland kan det ta längre tid... oftast får man skriva ut alla kvitton för perioden och kolla igenom...Det många inte tänker på att är det kanske kostar butiken 400-500kr/timmen och leta fram i kvittot , det är ibland LITE svårt att motivera när det kommer en skitsne kund som kräver att man ska leta rätt på kvittot och sen inte vet nått om det?

Vet de inte exact när de köpt varan då kan det ju utan problem ta 2timmar och hitta kvittot....då är det en annan sak....gör kunde lite anstängrningar så fixar jag kvittot. Men inte den skiter i det fullständigt och inte ens kollar upp vilket datum den köpt det.

Sen är det en trevlig kund som beklagar sig för att tappat bort kvittot....visst inga problem och försöka leta efter det

Nu i detta fall så borde trådstartaren ha en orderbek. vilket skulle räcka i mitt fall för att leta rätt på kvittot åt han.

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunshades
Visst är det fint av de företag som väljer att gå längre än vad de kan krävas göra. MEN... Jag tycker regedit m.fl. omyndigförklarar sig själva med allt detta gnäll om en fråga där regedit de facto inte har rätten på sin sida.

Ett barn vet att man skall spara kvitton vid köp av varor med garanti så istället för att gnälla på "dumma" företag så tycker jag ni skall ta ansvar för egna handlingar. Visst kan man fråga företaget man handlat av om det går bra utan kvitto men säger de nej så är det bara att svära över ens _egna_ dumhet, knalla iväg och köpa ett par nya lurar.

Så, till slut, ett tips till övriga fjortisar: "Behåll kvitton och sluta gnäll på andra när _ni_ har gjort pantade saker!" ;P

/S

Nu var det ju inte riktigt det saken handlade om.
Jag gör en kort sammanfattning :

1.Jag skriver till JoS att jag saknar kvitto.
2.Jag får ett servicenummer.
3.Skickar in de trasiga lurarna.
4.Får en räkning på 150 spänn när lurarna kostar 125 inkl. frakt.
5.Skriver till JoS igen , frågar vem jag mailat med och får inget svar.
6.Blir förbannad.

Ps : Jag gnäller inte på "dumma" företag då jag pratar om ett företags inställning till kundservice även efter köpet.

Edit : YouAsk , nu fårstår jag hur du menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Företaget är ju skyldigt att lämna en prisuppgift om det är så att det kommer kosta att reparera en trasig produkt. Hur skulle det se ut om en kund åker in hos en bilverkstad och säger "Hej, det är något fel på min bil, bilen skakar och låter illa när jag bromsar.". Okej säger mekanikern vi tar en titt på det så hör vi av oss. 2 dagar senare blir kunden uppringd, "Hej, vi har lagat din bil, vi bytte blablabla osv... Priset blir 25 000."

Då hade man inte blivit så glad va?

Nu vet jag inte hur det gick till i fallet med JoS, men du har iallafall rätt att få tillbaka dina hörlurar utan att betala ett öre ifall de inte gett dig en uppgift om att det kommer att kosta. (rätta mig gärna om jag har fel i denna frågan)

Jag har jobbat i 2 butiker och har fått höra det mesta, och kommer en kund in med en trasig vara men saknar kvitto, inte fan säger jag till denne att dom kan fara och flyga om de inte har ett kvitto, först frågar jag om de vet datum för inköp och sen kan man ju från fall till fall bedöma om man litar på kunden ändå. Hade någon kommit till mig med ett par trasiga lurar i 100-kr-klassen så hade jag nog faktiskt gett kunden ett par nya lurar, ni har kanske hört talas om begreppet "goodwill"?

Nu menar jag inte att man kan bortse från ett kvitto i alla returärenden, men man får tänka på att om kunden är nöjd så kan du vara nöjd, det är kunderna som betalar din lön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phoz

Nu menar jag inte att man kan bortse från ett kvitto i alla returärenden, men man får tänka på att om kunden är nöjd så kan du vara nöjd, det är kunderna som betalar din lön.

Håller helt med , det är just så jag menar , bara för att något är jobbigt behöver det ju inte vara omöjligt eller ?

Undrar om JoS läser i detta forum ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Håller helt med , det är just så jag menar , bara för att något är jobbigt behöver det ju inte vara omöjligt eller ?

Undrar om JoS läser i detta forum ?

Nu vet jag inte vad andra butiker/företag använder för datorsystem. Men där jag jobbat finns det möjlighet att på ett ganska enkelt sätt söka bland äldre kvitton. Visst kan det ta lite tid men jag tycker att om kunden är trevlig och inte kommer in och börjar gapa om att han SKA ha pengar tillbaka osv så kan jag faktiskt anstränga mig lite och försöka luska fram kvittot. Skulle det vara mycket folk i butiken så ber jag om kundens namn och telefon så kan jag undersöka saken närmare när jag inte har massor med annat att göra. Jag vet att sånt uppskattas av kunden och nöjda kunder kommer ofta tillbaka och handlar av en igen.

Permalänk
Medlem

Jo, nu vet vi alla varför Jens of Sweden konkade. Företaget består av folk som Vitoc och hans crew som inte ens verkar vara läskunniga. Inte nog med att de inte vet vad ordet service betyder, så verkar de inte veta hur man skall driva ett framgångsrikt företag. Aja, världen är sån, full av inkompetenta personer som på något vis fått jobb.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

hahaha det va bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alla som jag har snackat med säger att JoS suport är Pis pest och senapsgas, och att spelarna håller lika bra som ett kex... därför håller jag mig från dem så gått de går...

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

"Aja, världen är sån, full av inkompetenta personer som på något vis fått jobb."

Derox> Det finns mao hopp för dig med ;P

/S
PS. I annat fall kan du ju starta eget... DS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men gud! Världen är sån, full av inkompetenta personer som inte kan hålla reda på ett kvitto!

Permalänk
Medlem

Tänk o få Vitoc som chef, Sunshades som personalansvarig och Nikas som kundansvarig. Hur skulle detta gå ?????

Edit : Och regedit skulle komma med sina hörlurar i handen när de var trasiga utan kvitto .

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baloba
Tänk o få Vitoc som chef, Sunshades som personalansvarig och Nikas som kundansvarig. Hur skulle detta gå ?????

Tja... Personalen hade f-n fått göra skäl för sin lön iallafall hehe

/S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit : Och regedit skulle komma med sina hörlurar i handen när de var trasiga utan kvitto .

Hehe .. hmmm det känns som jag varit ute för ungefär samma laguppställning i mitt fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan missa poängen hela tiden.. tycker synd om dig regedit som får säga samma sak om och om och om och om igen.

Har man ingen servicekänsla ska man inte jobba inom service. wow, var det en nyhet för folk eller?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo tack, det vore en syn och ha mig som chef... Hmm.. Ooops.. Får nog skynda mig och anställa Sunshade, och Niklas.. Vill gärna ha vettig personal så det blir dom ganska klart!

Permalänk
Medlem

Ja men vart ska ni få kunderna ifrån ????
Vad jag vet som har dom inte hittat liv i yttre rymden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lag o rätt är en sak men vill man ha goda kundrelationer så får man ibland göra lite bättre ifrån sig än så.

rent lagligt har jos rätt, men deras sätt att göra "rätt" stinker lång väg.

Ber även Vitoc & co att meddela mig om dom någon gång hamnar i support/butik så ska jag med lätt hjärta undvika det företaget.

Hade jag behandlat våra kunder så då hade jag gett mig själv en utskällning modell större.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

När jag skickade in mitt headset till dustinhome bifogade jag inte en faktura.

Jag kontaktade Dustin, fick ett RMA nummer (Och adresslapp) efter jag hade sagt ordernumret. Sen skickade jag in och fick tillbaka en ny vara

Borde ha gått med något liknande här.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

VITOC o andra som är anställda i Vitoc:S företag det är bara inse fakta ni har fel som tänker på erat sätt

Visa signatur
Permalänk

shiet den här diskussionen håller på att spåra ut. Jag har läst allt från början och har kommit fram till detta:

Det var felaktigt av JoS att inte nämna hur mycket det kommer att kosta från början. Sen är det inte alltid så att alla företag på ett lika smidigt sätt kan kolla tidigare kvitton, därför är det viktigt att man sparar kvittot. Man måste inse att det kostar pengar att leta igenom alla kvitton bland flera hundra (om inte tusen) andra kvitton. Sen är det bara 150 kr, se det som läropeng så du nästa gång ska spara kvitton.

Det vi har lärt oss idag är att MAN ALLTID SKA SPARA KVITTON. Skaffa en mapp eller förvara kvitton i ett säkert ställe.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Fattar inte hur folk kan missa poängen hela tiden.. tycker synd om dig regedit som får säga samma sak om och om och om och om igen.

Har man ingen servicekänsla ska man inte jobba inom service. wow, var det en nyhet för folk eller?

Låter som vi blir ett bra team med massor av nöjda kunder som skulle komma till vårt företag tycker jag.
Hade jag ett företag skulle du få utbilda de obildade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

VITOC o nadra som är anställda i Vitoc:S företag det är bara inse fakta ni har fel som tänker på erat sätt

tyvärr har dom rätt, lagligt sett. :/

men hur vill man ha ett företag egentligen?;

"hungrigt", oflexibelt men lönsamt, utan större kostnader för support etc, få men lönsamma kunder
eller
trevligt mys pys företag med låg lönsamhet pga stora kostnader för goda kundrelationer
?

som kund väljer jag nr 2 utan tvekan, men som aktieägare vill jag inte ta i nr 2 med tång ens...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
tyvärr har dom rätt, lagligt sett. :/

men hur vill man ha ett företag egentligen?;

"hungrigt", oflexibelt men lönsamt, utan större kostnader för support etc, få men lönsamma kunder
eller
trevligt mys pys företag med låg lönsamhet pga stora kostnader för goda kundrelationer
?

som kund väljer jag nr 2 utan tvekan, men som aktieägare vill jag inte ta i nr 2 med tång ens...

Man vill nog inte ha ett företag med dålig kundpolicy för då har man inga kunder alls.
Förmodligen vill man ha människor med sunt förnuft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

VITOC o andra som är anställda i Vitoc:S företag det är bara inse fakta ni har fel som tänker på erat sätt

*bort*

Då mitt inlägg inte är relevant i frågan tog jag bort det. // Deeds

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är det för skitsnack om dålig kundpolicy osv?

Har man inget kvitto så ska man inte förvänta sig att butiken ägnar ~2 timmar till att leta fram det. Svårare än så är det väl inte? En väldigt bra policy. Tror ni att anställda jobbar gratis?

Trådskaparen fick dock inget meddelande om att det skulle bli problem för att kvittot saknade så där håller jag med.

Jag har drivit butik men inte haft några problem med speciellt missnöjda kunder. De som kommit utan kvitto för att byta saker har inte fått möjlighet att göra bytet. De har dock varit väl medvetna om att de måste ha kvitto för att kunna byta men de vill gärna försöka ändå. De som vet om detta blir inte sura eftersom de har sigsjälva att skylla. Möjligen lite besvikna.

De flesta butiker har denna policy. Inget kvitto, inget byte/service/pengar tillbaka.
Vissa butiker har en såkallad goodwill men det är långt ifrån alla. Detta gäller ju enbart om säljaren har en bra dag och att tid finns.

Jag undrar vilken värld vissa här lever i.

Permalänk
Medlem

jag köper allas argument för och emot...

*Inlägget editerat // Deeds*

Men som sagt...... JoS har fortfarande gjort fel som inte informerat OP om detta.

Permalänk
Medlem

Jag undrar när Niklas och Vitoc o alla dom inser att dom antingen är sjukt pantade eller bara ytterst dåliga på att läsa och går tillbaka och läser första posten igen och inser vad hela poängen med tråden var...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"