Jag har byggt upp några äldre datorer för skojs skull och av intresse. Men nu har jag fått nog. Dessa burkar vägrar fungera korrekt.
Jag kan inte ens få in windows XP innan den fryser till döds, lixom den stannar bara upp under första installationsfasen. Har testat att byta ALLA delar men samma visa upprepas. Denna dator är ett socket 370 moderkort med en P 3 866:a.
Jag har en likvärdig Compaq dator som har samma okända symptom där musen bara stannar till ibland i windows. Är det nån som har upplevt något liknande förut med dataåren? Eller händer detta bara mig. Jag har verkligen fått avsmak för datorer efter detta.
Ja till att börja med har du compaq, det förklarar varför du har avsmak
Testa köra memtest86 på minnena - du gör en bootbar CD-romskiva eller floppy som du kan testa minnena med. För att få ett säkert resultat låt memtest gå över natten så minnena klarar flera test.
Kolla att CPU-kylaren verkligen kyler. Det låter också som att du kan ha ett värmeproblem.
Att installationen fryser låter för mig som att du antingen har dålig hårdvara eller monterat något dåligt.
Testa installera något annat operativsystem bara för att se om det också visar sig vara ett problem.
kanske ska leka me de nyare delarna istället =P
Ne, seriöst, har själv grejat mycke me gamla dammiga datorer.. Fast dessa kan ha skumma och irriterande fel ibland... såsom att diskettstationen värgrar funka, fast om jag byter sladd å diskstatinon 15 gånger.
själv har jag min p3 866Mhz som speldator ^^ eller snarare som surfdator... fick något konstig problem med fläktarna, när man mäter med multimetern så står det att det bara går 9v genom det lilla jacket på moderkortet men när man tar jord direkt från chassit så kommer den till 12v, så jag måste ha en bordsfläkt med en jätte lufttunnel till cpun .. =/ ngn som kan svaret till mitt problem?
Vill nu säga att compaq datorn funkar bättre. Har inte märkt några freezez sen jag bytte ner till en långsammare processor. Kanske var det så att 800:an var för snabb för moderkortet så att den hängde sig.
Sitter en P3 667 nu och datorn mår bättre. Det är ju trots allt en Compaq Presario 5000 som orginal kom med en Celeron 566
det kan vara så att du inte ställt in din dator på 866Mhz, det brukar finnas små "spakar" på moderkortet som man kan ändra fbsen på, jag har ett GA-6BX7 och där fick jag upp min prolle till 995Mhz men det var lite knasigt för man var tvungen att ställa in frekvensen på pci slottarna för hand med =/ kolla vad du har för moderkort och leta upp manualen till den så är jag ganska säker på att du ska få den att gå lite snabbare