Permalänk
Medlem

min cpu blir flakhals för minnena!

nu är det så attt min cpu blir flakhals för minna minnen då jag inte kan få fsb så högt att mina minnen körs i 400mhz alltså 2x200mhz

två saker som skulle kunna fixa detta är antingen mer cpu/dram ratio valmöjligheter då 4/5 är tillräkligt, kan man lura till sej mer cpu/dram valmöjlighter?

ändra multipliern skulle vara lyssande men på min northwood är den låst skulle jag gissa

nån som vet hur jag ska få upp mina minnen snabbare utan att få min cpu på högre mhz

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem

Re: min cpu blir flakhals för minnena!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cempa
nu är det så attt min cpu blir flakhals för minna minnen då jag inte kan få fsb så högt att mina minnen körs i 400mhz alltså 2x200mhz

två saker som skulle kunna fixa detta är antingen mer cpu/dram ratio valmöjligheter då 4/5 är tillräkligt, kan man lura till sej mer cpu/dram valmöjlighter?

ändra multipliern skulle vara lyssande men på min northwood är den låst skulle jag gissa

nån som vet hur jag ska få upp mina minnen snabbare utan att få min cpu på högre mhz

Du kanske kan "lura" den så att du får lite andra dividers ja. Jag har också ABIT kanske är samma. Där du ändrar FSB (Soft Menu, den översta) finns det N/B Strap eller nånting. Ändra den, till 667 eller 800. då kan du göra så att processorn har högre FSB än minnena.

Men du skulel annars kunna sänka timingsen och fortsätta köra synkat. Det gör du under "Advanced chipset features" eller nåt sånt. Ändra fårn till 2-5-2-2 till 2,5-3-3-7 eller från 2,5-3-3-7 till 3-3-3-8 eller från 3-3-3-8 till 3-4-4-8.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.