sata100 istället för 150?

Permalänk
Medlem

sata100 istället för 150?

nu är det så att min maxtor diamond9 inte går i sata 150 som den borde göra utan den går i 100 vilket är mycket sämre, har installerat nyaste drivisar på allt inkl chipset drivisarna som är från intel. men ändå vill den inte gå i 150.

nån som har den blekaste anning

(jag skriver i windows delen för att jag tror det kan ha med nån windows inställning att göra med(

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Re: sata100 istället för 150?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cempa
(jag skriver i windows delen för att jag tror det kan ha med nån windows inställning att göra med(

Njä, det blir bättre här.

*tråd flyttad*

Permalänk
Permalänk
Avstängd

en hårddisk kan inte "gå" i olika hastigheter på interfacet.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

här är mitt problem alltså

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/100ata.JPG

borde den inte gå i sata 150? det märks att den inte gör det jag har sämst laddnings tider av alla som har sata diskar plus att jag är den ända med 22gb ram

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem

Disken kommer aldrig vara i närheten av 100 MB/s så du kan vara helt lugn. Jag gissar att den sitter på en sata->pata-brygga och därför visas som den gör.

ps. ända != enda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banten
Disken kommer aldrig vara i närheten av 100 MB/s så du kan vara helt lugn. Jag gissar att den sitter på en sata->pata-brygga och därför visas som den gör.

ps. ända != enda

mennar du att jag aldrig kommer komma upp i sata hastigheter?

sata disken är direkt ikopplad i modekortet som har stöd för sata 150.

jag äär helt säker på att disken går långsamare då min dator var segast när den var bäst eller jämnbördig

jag kan meddela att jag inte hade i sata disketen när jag instalerade windows då jag inte behöver den för windows hitar min disk iaf.

har senaste chipset från intel(abit) med

nån som vet hur jag ska få den till sata 150?

edit: jag har inte instalerat sata raid utility

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Um, nä, vad han menar är att ingen Sata disk faktiskt fyller ata-150 spec'ens max transfer, och att ändast väldigt få fyller ata-100. Att det sen ovan på det ser ut som om din bios emulerar Pata, och att det i sig var anledningen till att du inte behövde nån sata disk, kanske inte känns så viktigt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Um, nä, vad han menar är att ingen Sata disk faktiskt fyller ata-150 spec'ens max transfer, och att ändast väldigt få fyller ata-100. Att det sen ovan på det ser ut som om din bios emulerar Pata, och att det i sig var anledningen till att du inte behövde nån sata disk, kanske inte känns så viktigt.

B!

fast i spel som battlefield 2 så har jag sämmre laddnings tider en en kille med 1gb ram och samma hårddisk fast hans körs i sata150, borde inte jag ladda fortare med 2gb ram då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror nog inte på disken, utan moderkortet, antingen kör du sata via emulerad pata, med prestanda förlust, eller möjligen, tveksamt men dock, kör du via en sata/pata brygga. Jag tror på föregående.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Beror nog inte på disken, utan moderkortet, antingen kör du sata via emulerad pata, med prestanda förlust, eller möjligen, tveksamt men dock, kör du via en sata/pata brygga. Jag tror på föregående.

B!

okej, så problemet är mitt modekort?

mitt abit ai7 ska klara det, nån som vet hur man ändrar det i bios? eller kana detvara några drivrutiner som krånglar?

eller ska jag testa å leta mej fram i bios?

hjälp uppskattas mycket. sitter inte vid min dator just nu men när jag kommer hem ska jag ta en närmare titt i bios. men tills dess uppskattas all hjälp.

förklara detta med pata? aldrig hört om det förut?

Visa signatur

Permalänk

PATA är parallell ATA och SATA är seriell ATA. Testa hårddisken med tex HD tach. Ligger överfördingshastigheten runt 50 Mb/s så är disken som den skall vara.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
PATA är parallell ATA och SATA är seriell ATA.

Strålande, kunde inte sagt det bättre själv. Däremot kan jag, och kommer, självklart att utvekla det lite till.

Pata är altså namnet på ide standarden, den du kanske känner igen, som en 20 pin bred, 2 rader hög (japp, 40 pins) kontakt, och vanligen en bred 40, eller 80 trådig flatkabel. Nu på 'senare' tid har man ersatt den kablen med en rund, men på insidan av dem ligger det 80 små kablar.

Sata är den nya trevliga standarden, som bland annat har till fördel att kablen är mindre luftflödes hindrande, samt att den är mindre känslig för störningar.
(man använder balancerade överföringar, där man helt enkelt skickar samma information på 2 kabelpar, samtidigt, det ena paret spegelvänt, och mellanskillnaden är den som "läses" som information, vilket gör att en störning som förskjuter båda dataparens info på ett sätt, fortfarande har samma inbördes signalförhållande, och därför är data innehållet oförändrat - om jag inte förstod den genomgången fel förstås)

ata-*** är nånting helt annat, i dagsläget finns det ata-33,66,100,133, 150 och 300, och det är enbart en bandbreddsangivelse för med vilken hastighet datakanalen går i. På gamla Pata standarden vill man gärna ha dubbla enhetens max bandbredd, eftersom man hänger på 2 enheter. På Sata gör man inte det, och skulle därför klara sig med lägre bandbredd, eftersom diskarna ännu inte kan hänga på riktigt.

Jag vet att jag brukar lyckas bli rörig när jag skriver, men förhoppningsvis är det här klart nog, och utan att gå in i det mer detaljerade avdelningarna.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
PATA är parallell ATA och SATA är seriell ATA. Testa hårddisken med tex HD tach. Ligger överfördingshastigheten runt 50 Mb/s så är disken som den skall vara.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/hdd111.JPG

där är mina resultat, e det som det ska?

jag har 120mb burst speed å sata har 150, rät stor skillnad må jag säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cempa, jag tror du har missförstått det hela.
Sata (150) är det interfacet MAXIMALT kan prestera.
Diskarna klarar i regel cirka 55-60 MB/s.

Jämförelse:
Ett parkeringshus klarar av att skicka ut 60 bilar åt gången.
I ditt fall kommer bilarna ut på en 100-filig motorväg.

Spelar det någon roll om motorvägen utökas till 150 filer?
Inte mycket.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

okej, men är 48 mb bra för en sata disk? känns som den borde klara 50mb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*** Maxtor Diamond Max 9 Plus 80GB/2MB PATA

SiSoftware Sandra

Drive index 43 MB/s
Benchmark Breakdown
Buffered Read : 104 MB/s
Sequential Read : 56 MB/s
Random Read : 38 MB/s
Buffered Write : 88 MB/s
Sequential Write : 23 MB/s
Random Write : 19 MB/s
Average Access Time : 9 ms (estimated)

HD Tach

Random access: 12.1
Read Burst Speed: 115
Läs: Max/min/average = 59/29/48
CPU: 33%

Din SATA bör spöa min PATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
*** Maxtor Diamond Max 9 Plus 80GB/2MB PATA

SiSoftware Sandra

Drive index 43 MB/s
Benchmark Breakdown
Buffered Read : 104 MB/s
Sequential Read : 56 MB/s
Random Read : 38 MB/s
Buffered Write : 88 MB/s
Sequential Write : 23 MB/s
Random Write : 19 MB/s
Average Access Time : 9 ms (estimated)

HD Tach

Random access: 12.1
Read Burst Speed: 115
Läs: Max/min/average = 59/29/48
CPU: 33%

Din SATA bör spöa min PATA!

fast du har mycket läggre access på din disk, hur kommer det sej?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Accessen brukar ligga på drygt 12ms, oavsett PATA eller SATA, beror främst på hur snabbt disken snurrar - Sandras 9ms beror troligen på ett felaktigt uträknat värde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Accessen brukar ligga på drygt 12ms, oavsett PATA eller SATA, beror främst på hur snabbt disken snurrar - Sandras 9ms beror troligen på ett felaktigt uträknat värde.

okej, men kan nån förklara varför en med en 200gb maxtor 1gb pc3200 ram å em amd prolle har snabbare laddnings tider en med 80gb maxtor 2gb pc3200 ram å p4 prolle

kan det h å göra med att han kör medium på vissa instälningar å jag high på allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle kunna vara det. Du måste ladda in mer detaljerade texturer och det tar därför längre tid att ladda.

Om man ska jämföra två olika system bör man åtminstone köra samma inställningar på de två datorerna, så testa att ställa om till likvärdiga inställningar och se laddningstider då.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte skriva "Duh!", jag vägrar. Självklart spelar grafikinställningarna roll, en jäkla roll ovanpå det.

Duh!

Aaaarggh! Jag skulle ju inte!
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, men kan nån förklara varför en med en 200gb maxtor 1gb pc3200 ram å em amd prolle har snabbare laddnings tider en med 80gb maxtor 2gb pc3200 ram å p4 prolle

kan det h å göra med att han kör medium på vissa instälningar å jag high på allt?

Alltså, jag skriver långt ifrån perfekt men det där du presterat är ju knappt läsbart. Vill du ha hjälp så kan du väl anstränga dig lite i alla fall.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kydyl
Alltså, jag skriver långt ifrån perfekt men det där du presterat är ju knappt läsbart. Vill du ha hjälp så kan du väl anstränga dig lite i alla fall.

fast nu är inte så mycket som vi har olika inställningar på, men kan det vara sån skillnad på medium/high på texturer?

jag för göra ett test sen idag å ta tid, återkommer med resultaten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

fast nu är inte så mycket som vi har olika inställningar på, men kan det vara sån skillnad på medium/high på texturer?

jag för göra ett test sen idag å ta tid, återkommer med resultaten

mellan mediaum/high är det en stor skillnad. Speciellt på texurer som jag har förstått det. Det är med high på allt som man oftast behöver 2GB.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

never mind

Visa signatur

jag lovar...