Permalänk
Medlem

varför kan ja inte klocka nu då?

innan så va de så att ja inte kunde klocka msn fsb till mera än 228 typ innan den vägra starta, o då har jag även sänkt hastigheten på minnena till absolut minsta så att dom gick lite över 100mhz men kom ändå inte över 228 mhz fsb... ja har nu kört live update o lagt in nya biosversionen genom windows så att jag har 1,9 nu, hade 1,5 innan men de e exakt samma sak nu.. jag har gett högsta möjliga spänning till både minnen, cpu o nf4 (gjorde de innan med) men som sagt.. inte över ~228.. temperna e inte så farliga.. cpu ligger ungefär 32 idle när den e klockad max... så va fasen e felet? moderkortet är ett MSI K8N Neo4-F o en AMD64 3000+ o några skitminnnen... nätagget är a-la budget @ 350 watt...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

du får nästan bättre prestanda om du inte klockar alls.. för minnena på 100mhz förlorar du mer på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jo men det är bara för att testa om ja kan pressa upp fsb över 228 mhz.. bara därför.. men kan de bero på nätagget eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

låter som du inte ställt ner HTT multipeln?

Testa med det så kommer du säkert högre

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

o det är? och hur?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

I din Cell Menu finns det något som heter HTT multplier lr nåt sånt. Den står på *5 orginal men den ska stå på *4 om du klockar i den hastigheten. Om du börjar komma uppåt 250 ska du sänka den till *3. Den gånger FSB:n ska ligga runt 1000 tex orginal 200*5=1000. jag har exakt samma problem som dig för den delen fast jag har sänkt HTT.

Visa signatur

MSI K8N-e Neo4 Platinum Edition, AMD Athlon 3000+ 1,8 GHz "Winchester", TT Big Typhoon, 1024 MB Corsair Value S, Leadtek 6600 GT TDH 128 MB, Zalman VF-700 AlCu, 200 GB Seagate + 250 GB Western Digital + 320 GB Seagate, Aspire X-Infinity

Permalänk
Medlem

och SÄNK SPÄNNINGEN! =D Den ska du inte höja om det inte behövs för att den ska bli stabil, den ger inte bara högre temp utan den sliter på grejorna också.

Permalänk
Medlem

Hakkas: "ja har nu kört live update o lagt in nya biosversionen genom windows så att jag har 1,9 nu, hade 1,5 innan"

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
Hakkas: "ja har nu kört live update o lagt in nya biosversionen genom windows så att jag har 1,9 nu, hade 1,5 innan"

Mmm and your point is? Han skriver det före han skriver att han höjt spänningen, men vi vet ändå inte om han kör på orginal nu eller inte. Men det är inte bra att köra på för hög volt och om han inte vet det tycker du inte det är smartare att säga det en gång för mycket än för lite? Killen frågor ju om tips och mitt tips till han är om han kör på max volt nu så ska han sänka för han tar livet av sina grejor.

Permalänk
Medlem

aha, ursäkta mig, jag som fick en liten hjärnblödning och läste fel *L*

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

jag lyckades få upp den till 2,7 ghz men då funka typ bara windows så ja trodde de va minnena som va lite fel eftersom dom budgetminnena ja har låg i 245 mhz @ 3-3-3-8 o tänkte ändra ration från 5/6e delar till 4/6e delar men då ville den inte starta sedan så då sitter ja här nu med allt oklockat...

Visa signatur

:)

Permalänk

jag har exact samma problem med mitt msi modekort fast bara med ett utav minnen det andra funkar det med

Permalänk
Medlem

men va e HT multipeln? va gör den för nytta?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men va e HT multipeln? va gör den för nytta?

FSB * "HT multipeln" <= 1000 Mhz

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

om man sätter fsbn till 270, ska HT va på 4 så att de blir 1080 eller 3, så att de blir 810? kommer man märka skillnad i stabilitet, värme eller annat?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

HT * 3,4,5 ger knappt någon märkbar skillnad. Så 3 eller 4 spelar knappt någon roll i prestanda. I ditt fall så ska du ha den på HT x 3

*edit: Till Ryderman.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlySprytan
jag har exact samma problem med mitt msi modekort fast bara med ett utav minnen det andra funkar det med

Msi K8n Neo4 tillsammans med en Winchester a64 funkar inte att klocka helt enkelt. Feldesignat moderkort ... läs mer på:

http://www.archivaty.com/forums/about33091.html
http://forums.overclockers.co.nz/showthread.php?postid=229555
http://www.rhcf.com/sis-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=21;har...

Surt det här med "219 bug" sitter själv med ett likadant moderkort.

/e

Permalänk

har en 3000+ venice & kommer ändå inte förbi 219 buggen, bara via clockgen...
kör nu me 1.6 bios...
surt som f-n.