Permalänk
Medlem

Irriterande ljud från psu?

Halloj!

Investerade nyligen i en ny låda, Antec Sonata II där nätagget Smartpower 2.0 450 w ingår.

Jag ville ha en tystare låda, så jag klädde allt med ljuddämpningsmaterial osv. Blev skitbra!! Knappt en viskning hördes från lådan, men....

2 dagar efter mitt lilla bygge kommer ett irriterande ljud från lådan:
Det liksom hummar i en dov, låg ton. Stiger i db, går ner igen osv... med ungefär 2 sekunders intervall. Jag tycker mig märka att det kommer från nätagget.
Det sjuka är att när jag öppnar luckan i fronten så blir ljudet lägre, fast det inte försvinner helt.
Detta borde väl tyda på att det blir nån sorts resonans i lådan och alltså vara vibrationsrelaterat??

Finns det nån här som har en aning om vad det kan vara? Det är inte fläkten i nätagget för den har jag stoppat, det hummar ändå.

Kan det hjälpa att köpa Noise Killer Kit eller liknande? Frågan är om ljudet försvinner helt ändå? Nu när man är medveten om det så lär man inte palla med att höra hummandet, hur lågt det än är. Man kan fan bli galen på såna här upprepade små oljud!

/Z

Permalänk

Jag har exakt samma problem. Har fått för mig att hummandet är vibrationer från nätagget eller hårddiskarna. Det slutar om jag knackar till datorn på sidan. Men som sagt väldigt irriterande är det.

Permalänk
Medlem

Har du också en Sonata?

Permalänk

Nä jag har ett Chieftec CX-04 Medium, och ett Colorcase 400w nätagg.

Permalänk
Medlem

Exakt så hade jag det, det var hårddisken som lät.
Prova och skruva loss disken och se om det hjälper.

/Rikard

Permalänk
Medlem

Jag måste kanske kolla bättre så att det inte är nån disk som lever om...?
Konstigt i så fall, jag har haft dessa i 1 år innan och inte har det låtit så här. Dessutom är de gummiupphängda i nya chassit... Men, vibrationens väg äro outgrundlig!

Permalänk
Medlem

Ta ut del efter del o se om du hittar ljudkällan..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Jaha, då har jag hittat källan...

Det var faktiskt en av hårddiskarna. När man känner på den eller sätter örat intill märks ingenting, de värsta vibrationerna och ljuden är alldeles vid psu'n...!?
Men när jag tog ut disken så försvann ljudet så det är väl bevisat då...

Nu är frågan: Hur får jag bort det här? Det är min senast inköpta disk, en lagringsdisk på 200 Gb, vill inte gärna köpa en ny... Den är i ett fack i hårddiskracket som har gummiupphängning så jag vet inte hur jag ska lyckas dämpa vibrationer ytterligare?
Jaja, får väl gnugga geniknölarna och fundera ut nåt, tack för hjälpen alla!

Permalänk

Var den disken gummiupphängd i det andra chassit? Om inte så skulle jag testa att montera den disken utan gummi.

gummi=hdd rör sig
hdd rör sig=vibration
vibration=ljud

Låter kanske lite korkat men jag skulle testa montera den "hårt" direkt mot chassit. Men det är ju jag det..

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

Nä, det var faktsikt inte några gummigrejer på mitt gamla chassi utan den satt direkt mot plåten...

Du har rätt, de låter sjukt att minska vibrationer genom att sätta den direkt mot plåten, men du har en viss poäng i ditt resonemang!

Permalänk
Musikälskare

så låter min seagate 80gig med, men va ska man göra, de e så pass lite så jag inte stör mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
så låter min seagate 80gig med, men va ska man göra, de e så pass lite så jag inte stör mig

Nja, har man nu satsat tid & pengar på en tyst dator så vill man ju inte ha det där ljudet.
Och när man nu tänker på det så går det inte att ignorera det. Antingen fixar jag det på nåt sätt eller så blir det hispan, haha...

Har testat nu att lägga den utan gummi i en 5,25" plats med såna där plåtadaptrar. Ljudet är kvar men inte lika påtagligt...

Antagligen har den alltid levt om så där, det är bara det att i gamla burken var ljudnivån så hög så det drunknade i allt annat..?
Nåja, experiementen fortsätter. Det ska bort, om jag så ska kapsla in skiten i betong!

Permalänk

Häng upp den i gummisnoddar, ghetto, men fungerar

Permalänk
Medlem

gummisnoddar är grymt underskattat! hängde upp 2 samsung diskar i min htpc med gummisnoddar, och det fick bort det mesta ljudet

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

OK, det här låter intressant... Kanske värt att pröva innan jag kapslar in den i betong?

Förklara lite bättre. Har ni bara helt sonika fäst snoddar som ni sen lagt den på? Blir det inte lite jobbigt om man ska flytta lådan? Om disken är lös där inne menar jag?

Permalänk

Jag tycker förslaget om att slå in den i betong låter mest lovande.

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk


Roligt att veta att jag hade rätt. Trist bara att det inte löste problemet..

Men testa det med gummiband, eller så sätter du in ett par delta fläktar så lär du inte märka hdd:n iaf!!

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

Då har jag testat med gummiupphängning. Köpte såna där rejäla gummistroppar som man egentligen använder till takräckenpå bilar, om ni förstår vad jag menar?
Disken låter faktiskt inget alls för tillfället, kanske det fixade sig? Om inte detta funkar så blir det betongvarianten...

Bild på den fantastiska konstruktionen:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztevie
[B]Då har jag testat med gummiupphängning. Köpte såna där rejäla gummistroppar som man egentligen använder till takräckenpå bilar, om ni förstår vad jag menar?
Disken låter faktiskt inget alls för tillfället, kanske det fixade sig? Om inte detta funkar så blir det betongvarianten...

Bild på den fantastiska konstruktionen:

Snyggt blev det!

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

min gamla IBM 20giggare lät precis så men den lever inte nu längre, men det sket jag i (kanske hade och göra med att alla andra fläktar gjorde så att den knappt hördes), farsans låter så ibland men det märker man ju knappt (ja, hans dator står på golvet så det är kanske anledningen).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Snyggt blev det!

Haha! Nja, snyggt vet jag inte, men iaf effektivt... Tacka gud för OK/Q8. Där hittar man det mesta, även på kvällstid.
Man kanske inte tror det men disken sitter som berg när jag drog åt de där buntbanden runt stropparna. Ingen fara att bära runt den med andra ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
min gamla IBM 20giggare lät precis så men den lever inte nu längre, men det sket jag i (kanske hade och göra med att alla andra fläktar gjorde så att den knappt hördes), farsans låter så ibland men det märker man ju knappt (ja, hans dator står på golvet så det är kanske anledningen).

Jag misstänker också att min disk alltid låtit så men drunknat i alla andra ljud?
Men nu när jag byggt en "tyst dator" så märktes den desto mer...

Nu ska jag bara byta ut grafikkortets fläkt mot en Zalman VF700 ALCu som ska gå på llow speed så ska allt vara fulländat!(eller iaf godtagbart?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
gummisnoddar är grymt underskattat! hängde upp 2 samsung diskar i min htpc med gummisnoddar, och det fick bort det mesta ljudet

fast gummisnoddar torkar ju med tiden och går av så småning om..
man kan ju iof ha rätt många

för allt gummi torkar ju ut. man får väl hitta nått gummi med PVC innehåll

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

se till att den ligger rakt! annars kan lagren i hddn snedslitas!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Måste ge en eloge till dig för en alldeles utmärkt ghettomodifikation! helt underbart att se! Sådär ska jag också ha det från och med imorgon!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x / EK-AIO 360 | 32gb Corsair Vengance RGB pro 3600 | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ZOTAC RTX 3080 AMP Holo | Samsung 970/960 Evo | Corsair RM850x | Lian Li PC-O11 Dynamic | Focusrite Scarlett studio 2i2 / cm25 / Sennheiser RS175 | ACER XZ350CU | Corsair Strafe RGB MX Silent | Mionix Naos QG | Elgato Stream Deck | Oculus Rift S, Quest 2 | Creality Ender 3 v2