Permalänk
Medlem

6600GT hänger sig

Köpte ett XFX 6600GT för ett par dagar sedan. Bytte ut mitt gamla kort och installerade senaste nvidia-drivarna. Men när jag spelar spel så hänger datorn sig totalt efter en stund. Väldigt slumpvis. Testade drivarna som följde med grafikkortet också, samma problem. Tänkte att nätagget kanske inte räckte till så jag köpte ett nytt men fortfarande samma problem.

När den har hängt sig så kan man bara starta om datorn.

Läste om andra som hade haft samma problem men dom hade löst sitt genom nya drivare eller nytt nätagg. Både windows xp och gentoo linux har samma problem.

Några ideer?

Permalänk
Medlem

virus..?

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

Nja, windows är nyinstallerat... och virus i linux? nää...

Allt funkar perfekt så länge jag inte spelar eller på något vis använder directx eller opengl....

Permalänk
Medlem

lämna/skicka det till försäljaren och få ett nytt? kanske är trasigt

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk

cpu problem?
minnes problem?

kasnke inte e grafikkortet..du kanske råkade tusha något under hårdvaru bytet?

Permalänk
Medlem

Allt funkade perfekt innan jag bytte kortet, men jag kan testa att byta tillbaka till det gamla...

Permalänk
Medlem

Har du klockat datorn? Mitt 6600GT Ville inte vara med fast att jag hade låst Pci-e till 100MHz.
Irriterande som fan. BF2 sket sig efter ett par minuter till en halvtimme varje gång...

Permalänk
Medlem

Testade mitt gamla kort nu, funkade klockrent.

Datorn är överklockad, testar att klocka ner den.

EDIT: Funkade inte att klocka ner datorn heller.

Grafikkortet är för övrigt inte överklockat.

I windows xp's loggfiler finner jag följande:

Citat:

//
// Watchdog Event Log File
//

LogType: Watchdog
Created: 2005-09-29 22:30:21
TimeZone: -60 - Västeuropa, normaltid
WindowsVersion: XP
EventType: 0xEA - Thread Stuck in Device Driver

//
// The driver for the display device got stuck in an infinite loop. This
// usually indicates a problem with the device itself or with the device
// driver programming the hardware incorrectly. Please check with your
// display device vendor for any driver updates.
//

ShutdownCount: 22
Shutdown: 0
EventCount: 2
BreakCount: 2
BugcheckTriggered: 1
DebuggerNotPresent: 1
DriverName: nv4_disp
EventFlag: 1
DeviceClass: Display
DeviceDescription: NVIDIA GeForce 6600 GT
HardwareID: PCI\VEN_10DE&DEV_00F1&SUBSYS_21191682&REV_A2
Manufacturer: NVIDIA
DriverFixedFileInfo: FEEF04BD 00010000 0006000E 000A1E79 0006000E 000A1E79 0000003F 00000008 00040004 00000003 00000004 00000000 00000000
DriverCompanyName: NVIDIA Corporation
DriverFileDescription: NVIDIA Compatible Windows 2000 Display driver, Version 78.01
DriverFileVersion: 6.14.10.7801
DriverInternalName: nv4_disp.dll
DriverLegalCopyright: (C) NVIDIA Corporation. All rights reserved.
DriverOriginalFilename: nv4_disp.dll
DriverProductName: NVIDIA Compatible Windows 2000 Display driver, Version 78.01
DriverProductVersion: 6.14.10.7801

Är det nått problem med drivrutinen eller?

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag har exakt samma problem med mitt club3d 6600gt. Jag provade dock ta bort det ikväll och körde på moderkortets integrerade grafikkort och då funkade det utmärkt, förutom att det hackade... Det verkar ju som om det inte är processorn eller minnet iaf.

Permalänk

Så det är drivrutinerna som är problemet då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Kolla över ditt moderkort så du inte har problem med felaktiga kondensatorer som kan orsaka sådana här fel bl.a vad jag vet. Du ser om dom är felaktiga kondensatorerna genom att toppen på dom buktar eller att dom läcker elektrolyt.

Ladda även ner Memtest86 och kör det för att kontrollera så det inte är minnesrelaterat ditt problem med gk. Kan även prova med att höja i biosen agp voltage med 0.05-0.1V om det är ett agpkort som du har förståss.

Kolla även om det finns nyare bios till grafikkortet för det händer att tillverkaren släpper det för att lösa ev problem. Kolla även om det finns nyare bios till moderkortet som kanske löser ditt problem.

Permalänk
Medlem

Tja, jag blir inte riktigt klok på mitt kort, testade att kyla kondensatorerna och lite sånt på kortet (med en 80mm fläkt) för dom blev ganska varma upptäckte jag. GPU:n blir dock knappt varm alls. Sen funkar kortet mycket bättre, hängde sig bara en gång nu under DH, efter 3 dagar.

Permalänk
Medlem

har också samma problem med mtit 6600GT, konstigt också att det kom nu senaste dagarna, har kört hl2 för längesen och då funkade det utan probb...

men nu är det så i alla spel jag startar i stort sett.

uppdaterade drivisarna häromdagen men problemet kvarstår och det är inte förrän idag jag har fått dom här meddelandena i loggboken.. innan har det inte stått nånting vettigt att läsa..

Drivrutinen nv4_disp för enheten display \Device\Video0 har fastnat i en oändlig loop. Detta tyder oftast på ett fel i enheten eller i drivrutinen. Kontakta maskinvarans återförsäljare och be om uppdaterade drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med mitt Sparkle 6600 GT men av någon konstig anlednign så har det gått över nu och funkar perfekt.

Permalänk

Har också samma problem... Fungerade med HL2, men vid ett par tillfällen låste sig även den. Nu vill inte något spel. Trodde att det berodde på att jag kör SLI, men ser att dom som kör med ett kort har samma fenomen.
"Processen har fastnat i en oändlig loop"

Permalänk

haha detta är helt sjuk jag har också samma problem fick mitt kort för max en vecka sedan! fast för min del fungerar dom flästa spelen förutom bf2 de funkar inte.. och installera jag omd nya drivrutinerna så får jag blå skärm hela tiden.. jag orkari nte hålla på och prova fram och tillbacka så jag funderar på att skicka tillbacka kortet!! måste vara något fel på dom senaste exemplaren lr någonting..

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

Hm.. har inte samma kort som ni,men samma problem.
Tror att det har ngt med att göra med drivrutinerna mellan Gkort och mobo.
Alltså inte de vanliga Forceware osv.
Mvh Bogey.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

samma problem.

Jag har samma problem med senaste nvidia drivrutinerna (81.92) och jag har ett geforce 6800 GT. Ingen som känner till vad det kan bero på mer exakt?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med en kompis dator (min gamla, vilket gör det lite jobbigt). Med ati kort/drivrutiner (x800xl, agp) så fungerar det klockrent men med nvidia 6600gt så kraschar det vad man än gör. Vi har kollat minnena, nätagget, bios, drivrutiner (flera olika) o.s.v. och inget fungerar. Skall väl nämna att hans chassi är stort och mycket välventilerat= inte varmt.

I det fallet: asus p4p800 + nvidia 6600gt = inkompatibelt (trots att det borde gå i teorin).

Annars har jag kommit fram till , efter mycket googlande osv, att det nästan alltid blir problem om man har via eller sis chipset och en 6600gt.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt nev 6600 gt. Om jag tar ur eller ruckar ordentligt på kortet kan jag köra 1-3 dagar felfritt. Har haft det här problemet sen jag köpte kortet 6-7 månader. Eftersom jag har kollat runt i 6 månader efter orsaker ang 6600 gt problem finner jag att det är kondensatorerna på moderkortet som blir överheta som troligast orsak,
ialf för mig. Konstigt dock, ingen som har dom vita ränderna över skärmen.

Visa signatur

MKENK

Permalänk
Medlem

Jag hade också fram till igår nv4_disp-problemet med mitt XFX 7800GT. Det inträffade bara när jag lirade Oblivion, alla andra spel funkade fint.
Jag laddade hem senaste Nvidia-rutinen från guru3D och körde in den istället för den som gick att hämta från grafikorttillverkarens hemsida. Sedan lyckades jag hitta den senaste BIOS-drivrutinen och sedan dess har allting funkat bra.

Det verkar tyvärr vara mycket vanligt att nv4_disp.dll orsakar problem - och det verkar finnas motsvarande problem för ATI-korten.

Så testa iallafall Guru3D och färskt BIOS!

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Ett töntigt svar kanske, men jag hade ungefär samma problem.
Mina spel började hacka efter ett tag och sen låste sig datorn.
Kolla så inte processorfläkten är helt igendammad. Då kan den bli för varm efter ett tag och då låser datorn sig.