Behöver hjälp med min Dell X1 och extern skärm!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med min Dell X1 och extern skärm!

Jag har en bärbar Dell X1 och idag fick jag hem min 20" platt skärm, även den en Dell. Jag kopplade in skärmen i datorn och gick in i egenskaper för att använda den externa skärmen som utökat skrivbord. Nu är det så att jag inte får den att fungera i den rekomenderade upplösningen 1600*1200, utan den bara flimmrar då. Den fungerar dock som den ska i en annan upplösning. Jag tror åtminstone att det är en lägre upplösning, för det verkar va lite väl stora ikoner.

Jag har Intel® Graphics Media Accelerator 900 128 mb (delat) i X1.
Om jag inte har helt fel, så ska nästintill vilket modernt grafikkort som helst kunna stödja extern skärm i denna upplösningen.

Citerat från Dells hemsida om min dator: "Med funktioner för upp till 1920 x 1200 upplösning på en extern bildskärm, 16,8 miljoner färger" Så det ska alltså fungera med 1600*1200.

Någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Salle

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är säker, men jag skulle bli jäkligt förvånad om det blir bättre bild av att använda en konverter, mer troligt är att bilden försämras lite...

Permalänk
Medlem

Okej men du vet inget om huvudfrågan om den externa skärmen? Har för mig att du har en X1 du med?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hade du nätadaptern inkopplad? Farsan bärbara (Radeon 7500 32 MB kort i) klarade inte av att köra TV-OUT utan att ha nätadeptern inkopplad, var den ur flimmrade det massa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jo nätadaptern var inkopplad och jag har kollat så att grafik kortet har den senaste drivrutinen. Det hade den, så jag kan inte komma på vad som är fel. Den kanske är i rätt upplösning redan? Men ikonerna ser lite stora ut när man drar över dom från laptopens upplösning 1280*768.

Permalänk
Medlem

hmm nä då är det nog inte rätt. hmm. vet ärligt talat itne vad det är, om man fick en eftermiddag med datorn så skulle man säkert lösa det, men hmms. vet inte.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Alltså nu har jag fått allt till att funka som det ska, förutom att det inte verkar som jag får in den optimala upplösningen 1600*1200. Väljer jag det alternativet, så börjar skärmen att flimmra. Men när jag väljer upplösningen under 1400*1000 så fungerar det fint. Men det är såklart något som inte stämmer eftersom min bärbara dator, ska klara av att köra en extern skärm med upplösning upp till 1900*1200. Jag får ringa Dells tekniska support så får dom guida mig fram. För om det inte går, så måste jag ju ha rätt att få pengarna tillbaka på både datorn och skärmen.

Men om ni kommer på vad felet kan vara, så bara hojta till här i tråden.

Jag är tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Hmm... testade själv nu, funkar för mig att köra i 1400x1050, skärmen jag sitter vid nu kan dock inte köra 1900*1200 så kan inte testa det.

Permalänk
Medlem

Okej, men jag ringde till Dells tekniska support och dom har bara öppet på Torsdagar och Fredagar, så jag får ringa o höra med dom imorgon istället.

Permalänk
Medlem

Okey, ska bli spännande och se vad de säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salle_83
Okej, men jag ringde till Dells tekniska support och dom har bara öppet på Torsdagar och Fredagar, så jag får ringa o höra med dom imorgon istället.

Konstigt, är rätt säker på att det är öppet mån-fred iallafall.

Visa signatur

24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med Dells support och problemet är löst
Det var så att när jag kollade vilken drivrutin jag hade, så sa windows att jag hade den senaste/bästa. Men när jag berättade vilken jag hade för han på Dell, så visade det sig att jag hade en 1 år gammal drivrutin hehe. Så jag ladda ner den nya och installerade den och nu fungerar allt perfekt.
Men en eloge till Dell Support, vi pratade i 1.5 h och han fortsatte att hjälpa mig även efter att han slutade jobba.

Tack så mkt för alla tips.

/Salle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salle_83
[...]
Jag får ringa Dells tekniska support så får dom guida mig fram. För om det inte går, så måste jag ju ha rätt att få pengarna tillbaka på både datorn och skärmen.
[...]

Att häva köpet är inte busenkelt, först måste ju säljaren få möjlighet att åtgärda felet och finns en del andra förbehåll i konsumnetköplagen.
Bra att de löste sig, man får väl se det som att de fick tillfälle att "åtgärda" felet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG