Okej, det förändrar saken en del.
I din signatur står det bl.a. celeron med 512MB RAM. Att du har nu 1GB RAM är bra men det tråkiga är att du har nyligen köpt ett moderkort med AGP-buss eftersom det snart inte längre går att få tag BRA nya grafikkort för den gamla bussen. Så du får bita i det "sura äpplet" och acceptera fakta, att du behöver ganska snart skaffa dig ett nytt moderkort med PCI-E buss oavsett om det är för Intel eller AMD processor.
Att skaffa sig ett vasst grafikkort till en långsam processor riskerar processorn att drunkna i all den information som grafikkortet skickar tillbaka och grafikkortet blir stundtals utan information från processorn, som den ska bearbeta innan informationen omvandlas till en bildsignal som går till en bildskärm. Det kan visa sig som t.ex. att datorn hackar eller fryser till då och då med grafikintensiva program och spel på grund av att grejorna inte fungerar väl tillsammans. Det kan liknas med att jämnföra en gammal Volvo 140 med en ny Ferarri - hur mycket gemensamt har de igentligen, inte mycket. Celeronen tog fram för i första hand sitta i simpla och billiga kontorsdatorer med lite kontorsgöromål och lite nätsurfande, för detta duger de bra men till tunga grafikprogram som t.ex. Photoshop, CAD och spel orkar den processorn inte riktigt med sitt tilltänkta jobb. Värre blir för hela sitt datorsystem om man försöka "dopa" processorn med ett värsting grafikkort - då blir det lätt för mycket och obalans i systemet.
Att fundera på att jaga rätt på en bättre processor, Intel P4 och ett bättre begagnat grafikkort (om det ska vara nVidia 6800GT 256MB) blir mer pengar för dig att lägga ut vid ett och samma tillfälle än att köpa t.ex. Asrock och en ny processor. Då kan du behälla ditt AGP baserade 6800LE kort, kanske fram till kommande sommar innan du behöver jaga efter ett nytt PCI-E grafikkort. Annars måste du, om du ska hålla dig fast vid Intel, byta ut redan idag processor, moderkort och grafikkort vilket betyder om det ska vara bra grejor, en kostnad på minst 7-8000 kr - att jämnföra med Asrock och en AMD processor för under 2500 kr. En viss skillnad i kostnader men om du har råd att lägga ut 3-4 gånger mer för ett helt nytt system så gör det men är ekonomin kärv, så är AMD systemet ett fullgott alternativ för att få en fräsch dator igen.
För då kan du ha kvar grejorna en tid innan en större uppgradering måste till t.ex. för år 2007, kommer ny teknik som t.ex. nya minnen (DDR3), nya processor standarder och Microsoft Vista som är i grunden ett 64-bitars OS (även Linux och Solaris (Sun) satsar hårt på 64-bitars datorteknik) och kommer att fungera mycket dåligt till inget alls på en gammal 32-bitars datorteknik, som både du och jag har idag med våra system. Det är därför jag försöker hålla liv i mina befintliga datordelar med så liten insats som möjligt, i det här fallet med ett nytt grafikkort men skulle mitt moderkort eller processor lägga av innan jag planerar för ett nytt datorsystem (någon gång under år 2007), får jag hålla mig tillgodo med ett Asrock och en ny processor. Jag funderar även på i förebyggnade syfte ändå att köpa ett Asrock moderkort till våren då det är relativt billigt - kostar idag runt 700 kr och ha det liggandes hemma ifall olyckan slår till för mig. Man skulle i mitt fall även kunna använda kortet till en famtida server och tankningsburk.
Vill du få en liten glimt om vad AMD har för planer inför de kommade tre åren, där en del av tekniken kommer även på Intels baserade datorsystem så har du en länk om det här; http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53020...
Det är bara att gilla läget - som jag har fått göra, att bl.a. 32-bitars datortekniken är på utdöende inklusive AGP grafikkorten, om man ska fortsätta att hålla på med datorer i någon form i kommande närtid och framtid.
/Saint25