Vilket är bäst:2200kr på 6600GT eller 3500kr på 6800GT?

Permalänk

Nja vi försöker råda dej att köpa ny processor och moderkort + eventuellt mer minne, och kanske senare köpa ett pci-e kort... se efter om du kan få tag på ett mobo med både agp och pci-e så att du kan använda ditt gamla kort som inte är speciellt mycket sämre än 6600gt...

Permalänk
Medlem

Precis alltså du bör nog köra på nytt mobo,cpu och minne

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag instämmer med tidigare inlägg i tråden att du bör starkt överväga att köpa en ny processor och moderkort som första åtgärd, för att vid ett senare tillfälle köpa mer eller helt nya minnen. Att köpa nytt grafikkort till din befintliga dator är dumt utan behåll ditt befintliga grafikkort en tid till innan byte.

Du kan köpa idag t.ex. ett Asrock och processor för under 2500 kr och det ger mer "pang" för pengarna än ett nytt grafikkort. Vad jag har fått veta så kommer inte nVidia tillverka några fler 6800GT och Ultra AGP kort, en kort parantes i historien blir 6800GS (finns snart ute i handeln) som är ett ihopplock av olika gamla delar och ATi kommer även de sluta inom kort med värsting AGP kort... med reservation för eventuella ändringar. Kvar blir sedan budget kort en kort tid innan de också försvinner från produktionsledet. Sedan är det bara PCI-E kort som gäller för ett nytt datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag redan köpt ett nytt moderkort och 1 gig minne. Menar ni att jag ska slösa ännu mer pengar på ytterligare ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Okej, det förändrar saken en del.

I din signatur står det bl.a. celeron med 512MB RAM. Att du har nu 1GB RAM är bra men det tråkiga är att du har nyligen köpt ett moderkort med AGP-buss eftersom det snart inte längre går att få tag BRA nya grafikkort för den gamla bussen. Så du får bita i det "sura äpplet" och acceptera fakta, att du behöver ganska snart skaffa dig ett nytt moderkort med PCI-E buss oavsett om det är för Intel eller AMD processor.

Att skaffa sig ett vasst grafikkort till en långsam processor riskerar processorn att drunkna i all den information som grafikkortet skickar tillbaka och grafikkortet blir stundtals utan information från processorn, som den ska bearbeta innan informationen omvandlas till en bildsignal som går till en bildskärm. Det kan visa sig som t.ex. att datorn hackar eller fryser till då och då med grafikintensiva program och spel på grund av att grejorna inte fungerar väl tillsammans. Det kan liknas med att jämnföra en gammal Volvo 140 med en ny Ferarri - hur mycket gemensamt har de igentligen, inte mycket. Celeronen tog fram för i första hand sitta i simpla och billiga kontorsdatorer med lite kontorsgöromål och lite nätsurfande, för detta duger de bra men till tunga grafikprogram som t.ex. Photoshop, CAD och spel orkar den processorn inte riktigt med sitt tilltänkta jobb. Värre blir för hela sitt datorsystem om man försöka "dopa" processorn med ett värsting grafikkort - då blir det lätt för mycket och obalans i systemet.

Att fundera på att jaga rätt på en bättre processor, Intel P4 och ett bättre begagnat grafikkort (om det ska vara nVidia 6800GT 256MB) blir mer pengar för dig att lägga ut vid ett och samma tillfälle än att köpa t.ex. Asrock och en ny processor. Då kan du behälla ditt AGP baserade 6800LE kort, kanske fram till kommande sommar innan du behöver jaga efter ett nytt PCI-E grafikkort. Annars måste du, om du ska hålla dig fast vid Intel, byta ut redan idag processor, moderkort och grafikkort vilket betyder om det ska vara bra grejor, en kostnad på minst 7-8000 kr - att jämnföra med Asrock och en AMD processor för under 2500 kr. En viss skillnad i kostnader men om du har råd att lägga ut 3-4 gånger mer för ett helt nytt system så gör det men är ekonomin kärv, så är AMD systemet ett fullgott alternativ för att få en fräsch dator igen.

För då kan du ha kvar grejorna en tid innan en större uppgradering måste till t.ex. för år 2007, kommer ny teknik som t.ex. nya minnen (DDR3), nya processor standarder och Microsoft Vista som är i grunden ett 64-bitars OS (även Linux och Solaris (Sun) satsar hårt på 64-bitars datorteknik) och kommer att fungera mycket dåligt till inget alls på en gammal 32-bitars datorteknik, som både du och jag har idag med våra system. Det är därför jag försöker hålla liv i mina befintliga datordelar med så liten insats som möjligt, i det här fallet med ett nytt grafikkort men skulle mitt moderkort eller processor lägga av innan jag planerar för ett nytt datorsystem (någon gång under år 2007), får jag hålla mig tillgodo med ett Asrock och en ny processor. Jag funderar även på i förebyggnade syfte ändå att köpa ett Asrock moderkort till våren då det är relativt billigt - kostar idag runt 700 kr och ha det liggandes hemma ifall olyckan slår till för mig. Man skulle i mitt fall även kunna använda kortet till en famtida server och tankningsburk.

Vill du få en liten glimt om vad AMD har för planer inför de kommade tre åren, där en del av tekniken kommer även på Intels baserade datorsystem så har du en länk om det här; http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53020...

Det är bara att gilla läget - som jag har fått göra, att bl.a. 32-bitars datortekniken är på utdöende inklusive AGP grafikkorten, om man ska fortsätta att hålla på med datorer i någon form i kommande närtid och framtid.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Men herregud. Kan ni inte säga vad jag kan göra i nuvarande läget med mitt AGP...moderkort???? Det måste ju finnas nåt bra agpkort nånstans för bra pris. Eller hur?

Permalänk
Medlem

ja det kan väll inte vara så svårt att bilda sig en uppfattning om du tittar på R1 Uffes inlägg med testerna från toms hardware!?

Permalänk
Medlem

Jaaa det är ju det jag menar men det låter på er som att det är praktist omöjligt, att ha utgå från agp.

Permalänk
Medlem

Jag har spenderade runt 50 timmar på fem dagar med att leta efter ett vettigt grafikkort i prisklassen runt 2500 kr, där första valet var ett nVidia baserat 6800GT kort och det andra valet var ett ATi baserat X800XL kort både i Sverige och resten av Europa via olika sökmotorer och andra datorlänkar som jag hade sedan tidigare (har följt datorutveckligen i runt 10 års tid). När jag såg ett kort på en datorsida, försökte jag göra en beställning och medans jag skrev beställningen hade kortet sålts redan - det hände mig 7 gånger och jag skrev många e-post brev till olika datorbutiker utan att få något napp på ett nytt grafikkort. Jag tittade även på de Amerikanska datorbutikerna men de flesta sänder inte paket utomlands utan man ska helst ha en Amerikansk bostads adress och ett lönekonto hos en Amerikansk bank, för att handla hos dem och det skulle inte heller bli billigt då priserna är inte så mycket lägre än i Sverige eller Europa och på det kommer tull kostnaden + att det blir problem om det är något fel på grafikkortet. Jag slog därför bort tanken på att köpa kortet i USA eller Kanada.

Nu har nVidia slutat att tillverka 6800-seriens kort med AGP buss och ska det vara ett nVidia baserat 6800GT 256MB kort får du leta på den begagnade marknaden.

Ska du ändå ha ett vassare grafikkort och att det ska vara nytt, så får du titta på ett ATi baserat X800XL 256MB kort som fortfarnde tillverkas en tid till och den är likvärdig med ett 6800GT kort. Har sett på olika datorbutiker att en ny sändning X800XL kort är på väg till butikerna någongång under december eller januari månad. Efter den här tillverkningsomgången kanske det är slut med värsting AGP kort från ATi också. Här är ett exempel, HIS för 2661 kr från Butik.it som preliminärt kommer in den 7 december och de finns i Upplands Väsby; http://www.butik.it/?artnr=GV-R80L256V&top=true

Här ett Gigabyte X800XL 256MB med silent pipe (jag har nu ett sådant grafikkort) kostar på webbhallen 2995 kr och ska finnas en enda kvar: http://www.webhallen.com/prod.php?id=46482 som finns i stan.

Valet är nu ditt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

hmm.. jag kör FEAR på min gamla Socket A Barton 3000+ med ett 9800pro 128mb kort och 2gb minne helt utan lagg och på skaplig kvalitet!

Permalänk
Medlem

jaja jag får väl hålla utkik efter något begagnat agp kort i framtiden. Tack ändå för de många tips och hänvisningar=)