Permalänk
Medlem

Asrocket ja... shit vad mycket problem jag hade med det här innan jag fick det att fungera. Nu funkar det felfritt.

BIOS: OCW Beta 2
CPU: Opteron 146 CABYE 0540FPMW
Klock: 10x285MHz
Drivers: ULi Integrated driver 2.1/Forceware 81.89
Minne/Freq: Corsair Value RAM @ 289 MHz
Timings: -
Grafik: Gainward GF 7800GT
Nätaggregat: Tagan 480W
Fungerar: Stabilt

Mina problem började med mitt Antec Sonata II-chassi... kan garantera er till 99,9% att detta mobo INTE funkar med Antec Smartpower(som sitter i sonatan). Forskade runt på nätet i flera dagar, och jag hittade EN kille som påstod att hans Sonata II och Asrock fungerade tillsammans. Dock hittade jag massor med folk som hade exakt samma problem som jag, dvs snurrande fläktar osv, men ingen bild och ingen POST.

Köpte ett Tagan 480W... SUCCESS! Det fungerade... typ. Flashade direkt till OCW Beta 2-BIOS och körde upp den i 2900, pallade inte Prime95 nån längre stund så jag körde 2850... klockrent i 8 timmar. Däremot kraschade den när jag gick in på en Flash-sida. Varje gång. Forskade även om detta och det visade sig att det var ett 2T/1T-problem. Jag hade på "auto" och trodde det resulterade i 2T, men nej. Ändrade till 2T, och nu ÄNTLIGEN fungerade allting klockrent. Allt detta utspelade sig under andra halvan av November. Fan vilken pärs det var alltså, tog säkert 2 veckor från det att jag hade alla delar hemma till att jag fick ett fullt fungerande system... men nu jävlar.

Summering:
1. KOLLA NÄTAGG innan du köper ett Asrock... kan rekommendera Tagan om du har råd.
2. SÄTT MINNENA PÅ 2T om du har problem. Speciellt med konstiga krascher i Windows.

Följ dessa råd så kanske du slipper mina 2 helvetesveckor!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Guppgupp: Tack för infon, det ska jag tänka på när jag bygger ihop mitt system

Lite OT: Vad har du för spänning/kylning på Opteronen vid 2848 MHz?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Lite OT, men är inte TwinMOS VS lika bra som Corsair Value RAM båda finns ju för bra priser på komplett ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Ni som kör med PCIe på detta moderkort, funkar det för er? Uppstår det altså bara vid användning av AGP-kort?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Asrocket ja... shit vad mycket problem jag hade med det här innan jag fick det att fungera. Nu funkar det felfritt.......

Vad har du för rev. på ditt moderkort?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Ni som kör med PCIe på detta moderkort, funkar det för er? Uppstår det altså bara vid användning av AGP-kort?

problemen verkar uppkomma med alla? AGP kort och ATIs X800GT/GTO för PCI-e

Permalänk
Medlem

Jo, dom som har PCI-E av annab modell funkar det bra för

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

BIOS: OCW Beta 3
CPU: SD3700+
Klock: 10x240MHz
Drivers: ULi Integrated driver 2.1/ATI Catalyst 5.1
Minne: Twinmos Speed premium 3500
Timings: Default@200 MHz
Grafik: S3 Virge 1MB för tillfället. Radeon 9800np trasigt
Nätaggregat: Hiper Type-R 480W
Fungerar: Stabilt

Fungerade inte stabilt med mitt gamla nätagg, Antec 430W Performance.
Frågan är nu bara vilket grafikkort man ska beställa....
Lutar mot Geforce 6800GS men väntar på att det ska bli billigare

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Skulle detta agg tänkas fungera?

FSP

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41099

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Guppgupp: Tack för infon, det ska jag tänka på när jag bygger ihop mitt system

Lite OT: Vad har du för spänning/kylning på Opteronen vid 2848 MHz?

1.45 V (ingen voltmod alltså). Kyler med Big Typhoon, ligger på ca 31/41 idle/load.

Citat:

Vad har du för rev. på ditt moderkort?

Vet faktiskt inte, står det enbart på själva mobot?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Anti1oop: Väntar du en vecka eller något så kan jag rapportera om hur mitt 6800GS fungerar ihop med ett liknande system

guppgupp: Det var ju verkligen trevligt! Utan voltmodd! Ska nog köpa en Big Typhoon i julklapp till mig själv, tills dess blir det till att stå ut med den boxade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Big TT den bästa kylaren jag haft

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Låter bra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrev tidigare i tråden att jag körde med 1T utan problem. Har dock upptäckt att datorn rebootar ibland när jag går in på hemsidor som använder flash.
Spel fungerar däremot fint.
Men nu kör jag 2T för stabilitet, ganska många sidor med flash där ute på den världsvida webben

Någon som vet om någon annan bios fixar 1T? Jag använder 1.20 nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Skrev tidigare i tråden att jag körde med 1T utan problem. Har dock upptäckt att datorn rebootar ibland när jag går in på hemsidor som använder flash.
Spel fungerar däremot fint.
Men nu kör jag 2T för stabilitet, ganska många sidor med flash där ute på den världsvida webben

Någon som vet om någon annan bios fixar 1T? Jag använder 1.20 nu.

Hade samma problem förut, och jag har testat 1.20, 1.30. 1.40 och även OCW Beta 1, 2 och 3, gör ingen skillnad på 1T, får köra 2T tills vidare och OCW Beta 2.
Lustigt egentligen, det funkar prima i spel/Benchmark, men en lite flash ställer till det..:-(
Blir samma med outlook och svara på mail också för mej. Bluescreen och/eller omstart av systemet ibland, dock inte nu med 2T..
Tänkvärt också att ställer man på auto så verkar systemet automatiskt välja 1T.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det sägs att ocwbeta3 ska funka bättre med 1T men för mig hjälpte det inte. Själv har jag problem med 1T om jag kör memtest86+ test nummer 8 vilket får datorn att starta om eller hänga sig.

2T ger å andra sidan bara ca 3% sämre prestanda i vanliga program.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag konstatera att min dator är 100% stabil.
Jag har nu inaktiverat alla sata portar på moderkortet och satt in ett Promise SataII 150 TX2 plus kontrollerkort för min sata disk.

En annan liten sak också nu går det undan med min sata disk måste jag säga (verklig skillnad mot mina tidigare moderkort med sata från gigabyte, dfi och nu asrock), kanonbra kort värt varenda öre (595:- på dustin home)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nu kan jag konstatera att min dator är 100% stabil.
Jag har nu inaktiverat alla sata portar på moderkortet och satt in ett Promise SataII 150 TX2 plus kontrollerkort för min sata disk.

En annan liten sak också nu går det undan med min sata disk måste jag säga (verklig skillnad mot mina tidigare moderkort med sata från gigabyte, dfi och nu asrock), kanonbra kort värt varenda öre (595:- på dustin home)...

Vad för problem upplevde du innan då?

Permalänk
Medlem

Cyberhof: Dit Geforce 6800GT är ett PCI-E vah ? du har inte haft några problem med det va ? på dit ASRock kort ? och inte behöver man några drivisar som för agp ?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hungrywolf
Vad för problem upplevde du innan då?

Du kan läsa mina problem ibörjarn utav tråden om du vill (det var jag som startade den) men jag har haft blåskärmar, omstarter och låsningar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Cyberhof: Dit Geforce 6800GT är ett PCI-E vah ? du har inte haft några problem med det va ? på dit ASRock kort ? och inte behöver man några drivisar som för agp ?

Jo jag har ett agp grafikkort och kör med Integrated210 drivisarna för min agp och det funkar klockrent just nu.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Har själv just beställt ett Asrock-kort och har läst det här med nätaggen tidigare.
Hur kommer ett HEC 300W (2 år gammalt, troligen ett 2.0 ATX) reagera på det tror ni?, går kanske inte att säga visserligen.

Nåja, får blir vidare utstudering av detta efter jul, bara att skaffa in en processor med.

Verkar dock lite oroväckande det här (fast lösningar verkar finnas), någon som har kört WXP64 på detta kort och haft dylika problem med AGP:en?

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Har själv just beställt ett Asrock-kort och har läst det här med nätaggen tidigare.
Hur kommer ett HEC 300W (2 år gammalt, troligen ett 2.0 ATX) reagera på det tror ni?, går kanske inte att säga visserligen.

Nåja, får blir vidare utstudering av detta efter jul, bara att skaffa in en processor med.

Verkar dock lite oroväckande det här (fast lösningar verkar finnas), någon som har kört WXP64 på detta kort och haft dylika problem med AGP:en?

Jag provade att köra win64 i hela 2 veckor, gav dock upp p.g.a dåliga drivrutiner och ett allmänt strul..
Hade iofs inga problem med bluescreens och omstarter.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag provade att köra win64 i hela 2 veckor, gav dock upp p.g.a dåliga drivrutiner och ett allmänt strul..
Hade iofs inga problem med bluescreens och omstarter.

Okej, men då körde du med drivrutinerna från Asrocks hemsida?

Det här tål att funderas på alltså, men annorstädes får det inhandlas ett nätagg också, alternativt ett nytt chassi (Antec P150 är rätt lockande och har ju nätagg med ATX 2.2 iaf)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Okej, men då körde du med drivrutinerna från Asrocks hemsida?

Det här tål att funderas på alltså, men annorstädes får det inhandlas ett nätagg också, alternativt ett nytt chassi (Antec P150 är rätt lockande och har ju nätagg med ATX 2.2 iaf)

Använde driversen som fanns på den medföljande CD'n då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har haft problem med PCI-E kort ? eller funkar dom prima

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Använde driversen som fanns på den medföljande CD'n då.

Okej.
Hoppas bara Webhallen kan få tummen ur röven och skicka mina grejjer snart :p, så ska det utvärderas efter jul...

Visa signatur