DVD-brännare: SATA vs. PATA

Permalänk
Melding Plague

DVD-brännare: SATA vs. PATA

<font style="font-size: 10pt"><b>DVD-brännare: SATA vs. PATA</b></font> <small class="small">måndag 5 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Bit-Tech har jämfört en PATA DVD-brännare från Pioneer mot en med det betydligt modernare SATA-gränssnittet från Plextor. När det gäller hårddiskar har övergången till SATA gått ganska snabbt, de flesta nya datorer idag använder sådana hårddiskar. När det gäller optiska enheter däremot, har man fått dras med det äldre PATA-gränssnittet. Men är det nu dags att byta även de optiska enheterna till SATA?
<br />
<br /><i>”The anomaly that exists today is that while hard drives merrily zip along on SATA (and more recently, SATA 300) motherboard manufacturers are forced to include PATA ports for that other essential component: your DVD drive. So while you can achieve optimal airflow inside your case by tucking the thin SATA cables neatly to one side, you are still handicapped with a pesky ribbon cable from your optical drive(s)”</i>
<br />
<br />Läs vad <a href="http://www.bit-tech.net/hardware/2005/12/05/plextor_pioneer_d..." target="_blank">Bit-Tech</a> kom fram till.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Där ser man en gammal standard som smiskar den nya fast om det är spelarna eller gränssnitten som avgör vet jag ej.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En sak jag funderar på. Om XP har problem med att läsa S-ata HDs vid install. Kan den då boota korrekt ifrån en S-ata CD/DVD ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

fast det trevliga med sata är ju att kablarna är så fina jämfört med de klumpiga pata kablarna

Permalänk
Hedersmedlem

och hur många av dessa "sata" är native sata ?

Som plextors ´dvs en sata adapter

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

This connection is undoubtedly more stylish and practical than IDE...

Bra att en stor site inte ens vet att både SATA och PATA är IDE-enheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
fast det trevliga med sata är ju att kablarna är så fina jämfört med de klumpiga pata kablarna

dock så är kontakterna känsligare och kan börja glappa,

Permalänk
Medlem

Läste i nån manual att man inte får böja SATA kabeln i 90 grader för då minskade överföringen i den.. Tror det var en MSI manual men det måste ju vara ren bullshit.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Wow, plextor... skit märke, klarar ju nästan bara av märkesskivor.

Ska ju fan klara av alla medier tycker jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vill inte kalla plextor för skit direkt.. min gamla cd-r/rw brännare klarade 3000+ skivor.. så bra funkar dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Läste i nån manual att man inte får böja SATA kabeln i 90 grader för då minskade överföringen i den.. Tror det var en MSI manual men det måste ju vara ren bullshit.

Tror inte någon sorts kabel tycker om att göra skarpa 90 graders-svängar, men dom brukar ju inte sluta fungera bara sådär av det. Och att överföringshastigheten skulle minska låter också konstigt, lite som att slå knut på muskabeln så fungerar inte musen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Wow, plextor... skit märke, klarar ju nästan bara av märkesskivor.

Ska ju fan klara av alla medier tycker jag

Ingen snackar skit om plextor... f-n min har varit mig trogen i över
2 år och den läser ALLT ...den skulle till och med läsa syd svenskan
om ja la in den.....

Visa signatur

ST20G5// AMD 4400 X2@ 2400Mhz // 2x512 mb Corsair XMS Pro // eVGA 7900KO SC @ core 610, mem 1700 // Dell 2001 FP // Zalman z5500

Permalänk
Avstängd

Jäkla gnäll hela tiden om att sata-kablar "hoppar av" å allt det där. Har inte hänt mig nån gång. Men de klart ,ska man vara inne och rota i burken i ett kör så ökar väl risken.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Avstängd

Hastighet är ju inte allt.
Min samsungbrännare gör skumma ljud ibland som låter som den ska slitas i tu. Med Plextor får man ju vad man betalar för. Och jag slänger gärna ut extra pengar på att slippa PATA-kabeln. Helst gärna pata portarna också.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna slippa flatkablarna och dess likar en gång för alla men jag tvivlar på att det skulle gå smärtfritt med bootmedier och sånt, så fram till att det kommer en lika säker garanti för boot som med PATA och floppy så lär de stanna kvar i min burk båda två...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murre
Ingen snackar skit om plextor... f-n min har varit mig trogen i över
2 år och den läser ALLT ...den skulle till och med läsa syd svenskan
om ja la in den.....

Skilnad på läsa och skriva

Sen finns det ju 51 måndagar på ett år, kanske dom jag varit med om råkat bli till just någon av dom dagarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag är då nöjd med min Plextor med SATA, fungerar klockrent, vad spelar det för roll om bränningen tar 10 sekunder längre?
Kablarna är mycket mer praktiska, i och med att jag bytte till Sata på optiska enheten så har jag helt kunnat slänga ut gamla PATA sladdarna.
Har bara kört plextor brännare enda sedan 2X var det fränaste man kunde ha, alla utan problem, enda anledningen att jag bytit ut dom är att man velat bränna lite fortare, men idag är hastigheterna uppe i så mycket att man knappt tjänar något på en dubblering av hastigheterna.
Min 24X Plextor brände en full CD-R på 7minuter, min nya 48X gör det på 5min knappt värt att byta för detta.

Permalänk
Avstängd

48X på 5min? tar 3min för komplett skiva på NEC med 48X...

Men det skiljer så jäkla lite så det spelar ingen roll, men det är stort skillnad mot 2X som man hade i början... 30min fy fasen, Pioneer 3310, var tredje skiva lyckades felfritt med nero 2??

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.