vilken kryptering är säkrast med trådlöst ?

Permalänk
Medlem

vilken kryptering är säkrast med trådlöst ?

Wap eller WEP ?

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är inte WAP någon kryptering. Utan det är ett XML-baserat sidbeskrivningsspråk Language. som döpts till WML, Wireless Markup?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Re: vilken kryptering är säkrast med trådlöst ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansen
Wap eller WEP ?

anatar att du menar WPA och inte WAP.
Svaret på din fråga är att WPA är det du ska använda, det är många gånger säkrare än WEP.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

...och WPA2 är många gånger mer säkert än WPA.

Permalänk
Medlem

blandade ihopa det

Finns det några prylar som stödjer wpa2 nu ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lansen
blandade ihopa det

Finns det några prylar som stödjer wpa2 nu ?

Ja.

Ex.
http://www.netgear.com/products/details/WG102.php
http://www.netgear.com/products/details/WAG511.php

Permalänk
Medlem

Fråga angående de där sista.
Om jag har en zyxel nu, med fyra portar för lokalt och trådlöst.. kan jag köpa till den där och stoppa den i någon av de lokala portarna och köra trådlöst så?
Den nuvarande routern jag har stödjer bara WEP vilket känns lite scarry.

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga:
Kan man sammanfatta det som att WEP går att knäcka (bruteforce) inom rimlig tid (som man kan få paket) men att WPA och WPA2 är för starka för att knäckas även om det är full belastning på trådlösa nätverket inom rimlig tid? (dvs man sitter ju inte i 10 år eller så och väntar på att få tillräckligt mycket info).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

WPA är säkrare än WEP ja men det är bara ett mellansteg på vägen till WPA2. WPA använder samma krypteringsteknik som WEP med en längre nyckel och bättre meddelandekontroll, WPA2 använder den betydligt starkare och mer krävande AES.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saluut
Fråga angående de där sista.
Om jag har en zyxel nu, med fyra portar för lokalt och trådlöst.. kan jag köpa till den där och stoppa den i någon av de lokala portarna och köra trådlöst så?
Den nuvarande routern jag har stödjer bara WEP vilket känns lite scarry.

Kolla om det finns någon ny firmware till din router, en del tillverkare har lagt till wpa/wpa2 i efterhand.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem