Överhettning och grafikfel med Catalyst 5.12

Permalänk

Överhettning och grafikfel med Catalyst 5.12

Jag har ett X850XT PE, som jag igår installerade Catalyst 5.12 till. Nu när jag för första gången började spela Quake 4 har det uppstått problem. Först började jag spela i 1280x1024 och fick massa grafiska fel i form av svarta och grå sträck. Ändrade till 1024x768, ingen antialising eller annat och då gick det bra. Efter ungefär 5 minuter kommer det upp ett varningsmeddelande om att grafikkortet var överhettat och därför hade klockfrekvensen sänkts, som en säkerhetsåtgärd.

Vad är felet och vad ska man göra för att fixa det. Jag har tidigare spelat Doom 3 i 1600x1280 utan några som helst problem. Jag behöver lite hjälp här.

Edit: Jag kan tillägga att jag körde Catalyst uninstaller innan jag installerade 5.12, eftersom det rekomenderades. Kan DirectX 9.0c eller något annat viktigt försvunnit i samband med det?

Permalänk

titta hur varmt kortet blir under load!

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
titta hur varmt kortet blir under load!

Varför det? Det räcker väl att veta att det blir tillräckligt varmt för att det ska klocka ner automatiskt?

En liten update: Jag installerad DirectX 9.0c på nytt ifall det på något sätt skulle ha försvunnit ihop med "Catalyst uninstall" och testade Quake 4 på nytt. Nu såg jag inga konstiga artifakter när jag hade 1280x1024, men fps kändes låg. När jag sen stängde av spelet fick jag upp samma varningsskylt igen om att kortet var varmt.

Doom 3 funkade ju bra i 1600x1280 med mina gamla drivrutiner. Anledningen till att jag nu uppdaterade till Catalyst 5.12 var att Civ IV krävde det, plus att också Steam rekommenderade det för att spela HL2. Och nu dessa problem.

Vad kan vara fel?

Permalänk

men titta hur varmt d blir ffs!!

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem
Citat:

men titta hur varmt d blir ffs!!

Och poängen med det är? Han vill ju få reda på VARFÖR det blir så varmt, inte hur mycket.

Tony: Prova att avinstallera drivrutinerna igen och kör "Driver Cleaner" som tar bort allt som uninstallern lämnar kvar, installera därefter om 5.12.

Kontrollera även kylaren så att den sitter som den ska, även att fläkten snurrar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Och poängen med det är? Han vill ju få reda på VARFÖR det blir så varmt, inte hur mycket.

Tony: Prova att avinstallera drivrutinerna igen och kör "Driver Cleaner" som tar bort allt som uninstallern lämnar kvar, installera därefter om 5.12.

Kontrollera även kylaren så att den sitter som den ska, även att fläkten snurrar.

mm d vill han ha reda på, men d kanske är drivisarNa som cpar så d är därför ja vill veta hur varmt d blir !"!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mm d vill han ha reda på, men d kanske är drivisarNa som cpar så d är därför ja vill veta hur varmt d blir !"!!!

Det är väll sak samma om han vet HUR varmt det blir. Det är för varmt, thats it. Men han frågar ju varför det blir varm, eller hur? och förmodligen så lär det vara någon med drivritunerna eftersom det vart såhär efter han bytte, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath

Tack för svaret. Jag ska testa Driver cleaner och sen installer om 5.12. Det kan alltså vara så att mina gamla drivrutiner ligger och spökar i bakgrunden fastän jag körde Catalyst uninstaller innan 5.12?

Sen tar väl inte Driver cleaner och Catalyst uninstaller bort DirectX eller något annat än drivrutinerna till grafikkortet?

Fläkten snurrar som den ska och problemet uppstod i samband med byte av drivrutin.

Permalänk
Medlem

Har också ett X850XT PE och så fort jag installerade catalyst 5.12 så börja det komma överhättningsvarningar,gick tillbaka till 5.10 så funka det att spela igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragonan
Har också ett X850XT PE och så fort jag installerade catalyst 5.12 så börja det komma överhättningsvarningar,gick tillbaka till 5.10 så funka det att spela igen

Ok, tack för tipset. Jag har ännu inte hunnit göra något åt mitt överhettningsproblem, men kommer att göra samma sak som du och använda 5.10 istället. Kasst att 5.12 inte funkar ordentligt med X850XT PE.

Edit: Har någon en länk till Catalyst 5.10 utan CCC?

Permalänk
Medlem

Väldigt offtopic, men Tony Clifton: Fungerar ditt X850XT bra om man räknar bort det här värmeproblemet? Kan du fläska på med feta inställningar i nya spel som t.ex Qualke 4? Ångrar du att du inte köpte ett 7800gt/x1800xl eller vad nu alternativet hade varit, även om det hade inneburit en uppgradering av moderkort som jag antar att det gjorde?

Kanske lite lösa frågor men jag skulle uppskatta om du försökte besvara dom då jag funderar på att köpa ett x850-kort. Du kan skicka ett PM om du inte har lust att skriva här. Tack

EDIT: Här har du 5.10 med Control Panel http://support.ati.com/ics/support/DLRedirect.asp?fileIDExt=b... God jul

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Väldigt offtopic, men Tony Clifton: Fungerar ditt X850XT bra om man räknar bort det här värmeproblemet? Kan du fläska på med feta inställningar i nya spel som t.ex Qualke 4? Ångrar du att du inte köpte ett 7800gt/x1800xl eller vad nu alternativet hade varit, även om det hade inneburit en uppgradering av moderkort som jag antar att det gjorde?

Kanske lite lösa frågor men jag skulle uppskatta om du försökte besvara dom då jag funderar på att köpa ett x850-kort. Du kan skicka ett PM om du inte har lust att skriva här. Tack

EDIT: Här har du 5.10 med Control Panel http://support.ati.com/ics/support/DLRedirect.asp?fileIDExt=b... God jul

7800 och 1800 fanns inte när jag köpte mitt kort. Det stod mellan ett 6800U eller GT och X850 och jag har aldrig ångrat mitt val. Är väldigt nöjd med kortet och spelade t.ex. igenom Doom 3 i 1600x1280 med bra fps. Men det lär finns hur många trådar som helst som handlar om X850 jämfört med andra kort.

God jul själv och tack för länken.

Edit: har fler med X850XT PE haft problem med 5.12?

Permalänk

jag har sapphires X850XT PE och det fungerar kalas för utom i aquamark där det krashar fatalt i sista visningen dvs "massive overdraw"
Man kanske ska prova med gammla drivisarna innan man köper nytt agg ivf efter man läst detta.

För övrigt är jag 120% nöjd med kortet, men tacka fan för det eftersom jag satt på ett voodoo3 innan