The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Edit2: Happysatan: Finns ett LAN-program till Morrowind, funkar sådär. Som en tidig version av Multi-GTA.

Jag skulle hångla med dina fötter om det inte var för att jag måste prova det där nu...!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Nån som vet om Morrowind Oblivion kommer funka på denna datorn med hyfsad grafik i 1280x1024?

P4 3.2Ghz
2048mb Ram
Radeon x850Xt 256mb AGP

??

Har du sådan dator bör du la veta lite själv iallfall?

Jag kan säga att du precis kommer ha 36 fps (22 i stora slag) men då kommer du få sänka shadows till medium ;-|

Permalänk

Jag är nog inte den enda som kommer uppgradera datorn om det laggar sen 8).

Från A7N8X till A8N
Från Barton 2500+ till 3000+ AMD 64
Från 9800 Pro till 7800GTX

8)

Permalänk

Asså de sa förut att Radeon 9800pro var Low/medium och nu håller de på att optimera det bättre vilket de kommer att göra i ungefär två månader till. Så det nog att flyta på nuvarande High- end.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk

Hoppas det, jag gillar mera upplösning än detaljer, och jag hatar skuggor, så dem tar jag bort.. Vi får se hur det blir ..

Permalänk

Kan de inte bara lägga på ett kol och släppa det i vettig tid? >: (

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Kan de inte bara lägga på ett kol och släppa det i vettig tid? >: (

Hellre ett näst intill perfekt spel i mars än ett buggigt och halvfärdigt i januari. Bethesda är inte EA, de gör klart sina spel... Det är därför som de gör så bra spel

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Alltså den här bilden om att man fortfarande kan använda 9800pro för att köra nästa generations lir måste bort. Det här är ett stort hopp vi gör med tanke på grafiken som visas i detta spel och det ska inte vara onormalt att man nu måste uppgradera till amd 64 4000+ och 7800gtx och vad inte om man vill kunna lira på medium.

Anpassa mer för bättre detalj för snabbare system än att få dom anpassa sig till människor som fortfarande har en dator från 5 år tillbaka och kräver av utvecklare att dom måste se till att man kan få igång det på sin skräpdator.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Alltså den här bilden om att man fortfarande kan använda 9800pro för att köra nästa generations lir måste bort. Det här är ett stort hopp vi gör med tanke på grafiken som visas i detta spel och det ska inte vara onormalt att man nu måste uppgradera till amd 64 4000+ och 7800gtx och vad inte om man vill kunna lira på medium.

Anpassa mer för bättre detalj för snabbare system än att få dom anpassa sig till människor som fortfarande har en dator från 5 år tillbaka och kräver av utvecklare att dom måste se till att man kan få igång det på sin skräpdator.

Om spelet inte skulle gå att spela på ett 9800pro skulle det ju vara hemskt! Hur stor del av datoranvändarna tror du att har bättre kort än det? De vanligaste paketen som säljs har ju kort som 6600, 6200tc, X700 eller X300se. Om spelet är någorlunda optimerat kan man spela på ett 9800pro...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual

Vad vill du ha sagt? Att nya spel enbart ska kunna köras på nya monsterdatorer? Bethesda skulle begå ekonomiskt självmord om dom resonerade så. 9800 Pro kommer klara Oblivion utan problem.

Permalänk

Är inte det skuggor som kräver mest av shading och sådant? Därför mer krävande om man har på dem.. Eller tänker jag fel när jag tror att det blir långt bättre med de skuggor som spelet implenterar? 8)

Permalänk

Såg en video på detta spel iskolan för någon vecka sen. Är asså sjukt snyggt.
Skulle tro att min nya dator kommer att palla det, men det kommer nog att tugga graffekort till frukost:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Vad vill du ha sagt? Att nya spel enbart ska kunna köras på nya monsterdatorer? Bethesda skulle begå ekonomiskt självmord om dom resonerade så. .

Mycket riktigt, det tror jag oxå...

Citat:

9800 Pro kommer klara Oblivion utan problem.

Nej du, inte " utan problem " . Aldrig att du kan köra höga inställningar med 9800pro, inte en chans. Jag veta vissa av utveklarna har detta kort men jag kan lova dig att när dom ska testköra det så tar dom till tyngre artilleri.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk

Synd att jag köpte ett X800 istället för ett likvärdigt Geforce, det känns som om Geforce kommer funka bättre in detta spel. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Synd att jag köpte ett X800 istället för ett likvärdigt Geforce, det känns som om Geforce kommer funka bättre in detta spel. :/

Jo, pga SM3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tur att man kör 7800GTX istället för X1800XT ^^.

Men är det någon som diskuterats tidigare i tråden? Pallar inte läsa i genom. Är det var alla SweCare kommigt fram till?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Nåt säger mig att det kommer bli buggigt, Morrowind var inte direkt perfekt när det släpptes om man säger så.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masgros
Nåt säger mig att det kommer bli buggigt, Morrowind var inte direkt perfekt när det släpptes om man säger så.....

Det är ju en av anlednigarna till att de försenade det med 3 månader. De vill ha det så buggfritt som möjligt...

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Morrowind blev väl också uppskjutet?

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet. Men det där om att Morrowind var buggigt när det släpptes? Jag upplevde kanske 5-8 buggar totalt och det är det spelet jag spelat som mest i hela mitt liv, det och cs. Och jag spelar mycket. Jag patchade spelet efter ca 2 års spelande vilket kanske är 80% av den totala tiden jag spelat MW aktivt.

Jag kanske fick någon uppdaterad version isf? Fick det i en gamebundle tillsammans med GF FX5600 och blev biten direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vill du ha sagt? Att nya spel enbart ska kunna köras på nya monsterdatorer? Bethesda skulle begå ekonomiskt självmord om dom resonerade så. 9800 Pro kommer klara Oblivion utan problem.

Nu är det inte det jag säger men att ett 9800pro skulle klara Oblivion utan problem är bara naivt tänkande. Med din logik skulle grafik aldrig göra framsteg. Nu är det ju så att 9800pro har blivit nått sorts benchmarking kort för nya spel och det har ju funkat ett tag men detta är nästa generation av spel precis som utvecklarna sa i video intervjun.

Detta spel har från början varit inriktat mot nästa generation och med det menar dom delvis xbox360. Dom försöker utnyttja 360ns fulla kraft med detta spel och om vi ska få samma resultat som 360 så är det det bästa pc-marknaden har att erbjuda som krävs precis som dom har sagt i intervjuer.

Ett 9800pro kommer kvävas av detta spel. Detta spel kommer att "kräva" att människor uppgraderar då detta hopp är en sak som bara händer en gång varje 5-6 år då det är då nya konsoler släpps och pc och konsol-lir måste börja anpassa sig efter varandra.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

"Krävas"? Jo beror ju på vad man har för krav. Ett 9800 Pro kommer klara Oblivion utan problem. Naturligtvis måste man dra ner inställningar och upplösning men det kommer inte "kvävas" av Oblivion.

Man måste inte spela nya spel i 1920x1440 med allt maxat, vilket en del verkar tro. Många nöjer sig med 1024x768 eller 800x600 och går det slött kan man alltid dra ner några ingame-settings.
Utvecklarna har själva sagt att de betraktar 9800 Pro som ett medel-kort. Och det lär nog fixa Oblivion på medelinställningar.

Och det här med "next generation" är mer en marknadsföringsgrej än ett enormt kliv i utvecklingen. (Såvida man inte jämför 360n med den 4 år gamla och slöa X-boxen förståss.) Nu råkar nästa generations spelkonsoller släppas och då är det passande att kalla spelen "next generation"

Permalänk
Medlem

När jag säger nästa generation så menar jag prestandan av den som i 360n vilket är precis varför jag nämnde just det. Och det där med att spela det med 1920x1440 med allt på max är ett skämt, du kommer inte ens kunna göra det med med det bästa på marknaden om du inte kör ett 7800gtx 512x2 i SLI eller nått då utöver att det är ett jättekliv detaljmässigt så är det mycket som hdr som också kommer hålla prestandan tillbaka.

Och jämförelsen mellan vanliga xbox och 360n är just det som kallas hoppet till nästa generation men utöver det så krossar just nu xbox360 vilket pc du än nämner.

Visa signatur

Permalänk

mark501, på din inlägg så låter det som om du vet allt
Kom ner på jorden eller har du insider-information från Bethesda?

Anledningen till att jag inte kunde den "riktiga" titeln var att jag spelade Elder Scrolls 3 Morrowind och ogillade det som F-*-N! Total avsaknad av känsla, fullt med buggar och tråkig musik.

Får väl hoppas att Oblivion blir bra mycket bättre och inte bara en grafisk "show-off" som jag tycker att Morrowind var på sin tid.

Jag har i dagsläget 9800pro, men väntar på att webbshoppen ska skicka mitt x850xt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
mark501, på din inlägg så låter det som om du vet allt
Kom ner på jorden eller har du insider-information från Bethesda?

Anledningen till att jag inte kunde den "riktiga" titeln var att jag spelade Elder Scrolls 3 Morrowind och ogillade det som F-*-N! Total avsaknad av känsla, fullt med buggar och tråkig musik.

Får väl hoppas att Oblivion blir bra mycket bättre och inte bara en grafisk "show-off" som jag tycker att Morrowind var på sin tid.

Jag har i dagsläget 9800pro, men väntar på att webbshoppen ska skicka mitt x850xt

De har sagt, inoficiellt, att det ska gå att spela på ett 9800pro.

Och Morrowind var allt annat än en grafisk show-off. Storyn var härlig, intrigerna spännande, och dessutom var hela världen full av extrasaker såsom böcker, statyer och miniquests. Och ett spel som fick GOTY och har ett gameplay på 500 timmar (1000 timmar med mods) är väl knappast en grafisk show-off?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är SM 3.0 i Oblivion. Jag sitter på ett X800XT-PE som "bara" har SM 2.0b. Vad missar man om man inte har SM 3.0?

För vad jag har sett i andra spel så missar man inte mycket......

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Hur viktigt är SM 3.0 i Oblivion. Jag sitter på ett X800XT-PE som "bara" har SM 2.0b. Vad missar man om man inte har SM 3.0?

För vad jag har sett i andra spel så missar man inte mycket......

//Ryo

Det gör mig också lite orolig, jag köpte det för bara kanske 2-3 månader sedan och jag vill inte gärna uppgradera så snart igen. :/

Permalänk
Medlem

Ni kommer inte kunna utnyttja hdr lika mycket, förutom det kan jag inte tänka mig att det påverkar så mycket mer.

Visa signatur

Permalänk

Men vad blir det för skillnad egentligen? Finns det några bildtester på Tomshardware eller något?

Kör inte 360:n med ATI-kort förresten?

Edit: För jag tycker att det HDR:et jag sett på min dator i andra spel har sett bra ut.

Permalänk
Medlem

Nej, det jag menade var att ni kommer inte kunna utnyttja hdr lika mycket utan att det tar en stor hit på eran prestanda. Och ja det kortet i 360n är ett ati men det är ett av denna generationens kort mao den har stöd för SM 3.0 vilket skall underlätta för hdr körande utan att det skall ta så mycket från prestandan. Iaf är det så jag uppfattat det.

Visa signatur