Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Kan jag koppla ur fläktarna?

Hej,

Jag sitter med en CM Stacker med vattenkylning.
I fronten sitter 3 stycken 120mm fläktar som kyler mina 5 hårddiskar.

Nu är det så, att 3 av mina hårddiskar är kopplade till ett kontrollerkort, som automatiskt "stänger av" diskarna när jag inte använder dom.

Problemet med dessa tre fläktar är att de låter så förjälvigt högt, så jag undrar om jag kan rycka ur dom?

För tillfället är det 3 x 120mm inblås, samt 120mm PSU + 120mm radiator som utblås.

I toppen av chassit har jag en 80mm fläkt som jag inte använder heller.

Så jag undrar, säg att jag kopplar ur de 3 120mm fläktarna i fronten, och istället kopplar in den 80mm fläkten jag har i toppen.

Försämras luftcirkulationen med stora mängder mo jag gör detta?
Till skillnad från luftkylda system så borde inte prestandan på ett vattenkylt system påverkas med några större skillnader.
Eftersom det fortfarande är 3 fläktar som blåser ut luft, så borde det väl dras in luft i lådan i alla fall?

Vore kul om folk kunde höra av sig - pallar inte sova med dessa fläktar som låter hela natten :/

M v H,
Chris

Permalänk
Medlem

Den fläkten som sitter i toppen låter betydligt mer än en 120mm fläkt (om vi snackar CoolerMaster-fläktar). Min fläkt som satt i toppen på mitt CM Stacker lät en hel del efter ett tag. Den är nu borta.

Jag hade kopplat ur fläktarna i fronten.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla dem till en fankontroller och ställa ner varvtalet en bra bit under 1000rpm? Då borde de bli tillräckligt tysta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Provade att köra utan mina frontfläktar men då luftflödet över diskarna blev lika med noll vilket i sin tur ledde till att den översta utav diskarna blev glödhet pga värmen från de undre. Slutade med att jag kopplade frontfläktarna till uGuru på moderkortet och ställde ned varvtalet på dem via moderkortet. Inga fläktar alls kan jag med andra ord inte rekommendera och det lär ju inte bli svalare för dig då du har ytterligare en hårddisk. Kan tilläggas att jag självklart maximerade utrymmet mellan hårddiskarna när jag körde dem fläktlöst (upphängda med innovibes gummiupphängning).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Provade att köra utan mina frontfläktar men då luftflödet över diskarna blev lika med noll vilket i sin tur ledde till att den översta utav diskarna blev glödhet pga värmen från de undre. Slutade med att jag kopplade frontfläktarna till uGuru på moderkortet och ställde ned varvtalet på dem via moderkortet. Inga fläktar alls kan jag med andra ord inte rekommendera och det lär ju inte bli svalare för dig då du har ytterligare en hårddisk. Kan tilläggas att jag självklart maximerade utrymmet mellan hårddiskarna när jag körde dem fläktlöst (upphängda med innovibes gummiupphängning).

Hur i hela fridens namn kopplar jag fläktarna till uGuru?
Jag menar, dom sitter endast ikopplade med en 4pin kontakt?

Kanske ska koppla in dom igen då - jag som tyckte det var så skönt att inte behöva låta dom låta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazzlY
Hur i hela fridens namn kopplar jag fläktarna till uGuru?
Jag menar, dom sitter endast ikopplade med en 4pin kontakt?

Kanske ska koppla in dom igen då - jag som tyckte det var så skönt att inte behöva låta dom låta

Kör man vattenkylning på det övriga så finns det gott om fläktanslutningar till fläktarna som kyler hårddiskarna (aux, chipset, cpu och sys-fan). Förutsätter i och för sig att man har ett abit-moderkort med uGuru och fläktar med 3-pins-anslutningar.... och lite vattenkylning till det, sorry

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Du bör ju ha en fläkt aktiv i fronten minst.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Kör man vattenkylning på det övriga så finns det gott om fläktanslutningar till fläktarna som kyler hårddiskarna (aux, chipset, cpu och sys-fan). Förutsätter i och för sig att man har ett abit-moderkort med uGuru och fläktar med 3-pins-anslutningar.... och lite vattenkylning till det, sorry

Perfekt att jag sitter med Abit AV8.
Hur mycket kostar 4->3 pin konverter? Lär behöva ett antal sådana i så fall.
Räcker det med att man kopplar in dom i 3-pin kontakterna på moderkortet så driver det strömmen med?
Har bara 4-pin kontakter i de tre frontfläktar som satt på hårddiskmodulerna.
Men om det går att konvertera 4 pin till 3 pin så kopplar jag in dom på moderkortet jag med

BTW:
Chassi: CM Stacker
Moderkort: Abit AV8 3rd EYE
HD: 5 x Western Digital 200GB
Samt 3 x CM HD Moduler - vad fasen dom nu heter ^^
Kylning: Waterchill (AUX, Chipset, CPU)

Kommer inte ihåg vad allt heter - men detta kan funka som till översikt i alla fall.
EDIT: Har kollat hos Webbhallen, åker in immorn och köper en 4-3 pin converter för en 9 kronor.