Några frågor från en ny Ubuntu-användare.

Permalänk

Några frågor från en ny Ubuntu-användare.

Halloj kamrater.

Installare idag glatt Ubuntu 5.10 och har varit mycket nöjd hittills förutom med en par småsaker.

1. Jag kan inte ändra upplösningen till högre än 1024x768, ej heller skärmens uppdateringsfrekvens över 60hZ. Prövade rota runt och ändra lite i /etc/X11/xorg.conf men det verkar ha hjälpt föga. Mer förslag tack.

2. Har vissa svårigheter att mounta mina windowspartitioner, både FAT och NTFS. Går via Administration -> Disks, ger t.ex dev/hda5 en access path (i detta fallet /musik, har även prövat andra "namn"). När jag sen trycker på aktivera så blinkar rutan bara till, men statusen ändrar sig inte från "inaccessible".

Hjälp med detta vore uppskattat.

Tack på förhand.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk

1. testa: 'dpkg-reconfigure xserver-xorg' då kan du välja vilka upplösningar som ska vara tillgängliga

Permalänk

Tack svetsarn, det löste #1.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk

Re: Några frågor från en ny Ubuntu-användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
2. Har vissa svårigheter att mounta mina windowspartitioner, både FAT och NTFS. Går via Administration -> Disks, ger t.ex dev/hda5 en access path (i detta fallet /musik, har även prövat andra "namn"). När jag sen trycker på aktivera så blinkar rutan bara till, men statusen ändrar sig inte från "inaccessible".

Gör det i terminalen istället.

sudo mount /dev/hda5 /musik

Permalänk
Medlem

2. läs den här guiden hur man monterar en partition http://www.linuxforum.com/linux_tutorials/1/1.php

Permalänk

Tack, det löste sig. Nu till nästa utmaning !

Skulle gärna vilja få Ragnarok Online att fungera under Linux. Jag kom så långt själv att jag laddade ner wine (wow) med apt-get install wine. Jag har även mountat partitionen där Ragnarok är installerat.

How to proceed?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Ragnarok Online med wine kan du glömma. Ska du spela så använder du cedega

Permalänk

Wine funkade inget vidare nej, ska prova Cedega's 14 dars trial så får vi se.

Nästa fråga. Vilket program bör jag använda för att extrahera rar-filer med ? Gärna ett som automatiskt tar upp hela "serier" med rar-filer (e.g .r00 -> .r01 ->r.02 etc) och är tillgängligt via apt-get.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk

'unrar' borde nog täcka ditt behov

Permalänk
Medlem

Satt och pillade lite försiktigt med ragnarök online för någon dag sedan, hann inte göra så mycket förräns jag läste om att de hade det där fuskskyddet i senaste versionen eller vad det är som hindrar linuxanvändare från att spela spelet.
Är det så det ligger till eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svetsarn90
'unrar' borde nog täcka ditt behov

apt-get install unrar ->

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Paketet unrar är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet unrar har ingen installationskandidat

Lapse: Jag har inte det problemet i.o.m att jag spelar på en privat server.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
Lapse: Jag har inte det problemet i.o.m att jag spelar på en privat server.

Ah, mjo, det är ju sant. Bara man spelar på en server med en finfin version av det så borde det väl fungera. Dumt av mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
apt-get install unrar ->

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Paketet unrar är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet unrar har ingen installationskandidat

Du behöver aktivera utökade repositories. Se denna länk:
http://www.psychocats.net/linux/sources.php
(glöm inte att scrolla förbi det översta stycket som behandlar gamla Hoary 5.04, fortsätt ned till "Or copy and paste the following over your existing sources.list if you're using Breezy (5.10):")

När du gjort detta,

sudo apt-get update sudo apt-get install unrar-nonfree

Permalänk

Tackar och bockar, Roots. Fungerade perfekt.

Verkar dock som om min 3d-acceleration inte funkar nu (enligt testet i Cedega iaf.) Måste jag installera de nyaste drivrutinerna från Nvidias hemsida för att överhuvudtaget få igång 3d accelerationen ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
Tackar och bockar, Roots. Fungerade perfekt.

Verkar dock som om min 3d-acceleration inte funkar nu (enligt testet i Cedega iaf.) Måste jag installera de nyaste drivrutinerna från Nvidias hemsida för att överhuvudtaget få igång 3d accelerationen ?

sudo apt-get install nvidia-glx
ändra från nvidia till nv i /etc/X11/xorg.conf
Ser du nvidialoggan när du startar X nästa gång så ska accelerationen vara igång.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
sudo apt-get install nvidia-glx
ändra från nvidia till nv i /etc/X11/xorg.conf
Ser du nvidialoggan när du startar X nästa gång så ska accelerationen vara igång.

ja eller så skriver du dpkg-reconfigure xserver-xorg i terminalen så blir det lite lättare att ändra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
ja eller så skriver du dpkg-reconfigure xserver-xorg i terminalen så blir det lite lättare att ändra.

Och svara på en miljard frågor med risk att missa det som man faktiskt vill ändra?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Och svara på en miljard frågor med risk att missa det som man faktiskt vill ändra?

ja de är väll inte så stor risk? Jag har aldrig missat det iallfall.

Permalänk

Drivrutinerna är installerade, 3Daccelerationen aktiverad. Nästa fråga. Installerade Ragnarok online under Cedega, men får ingen "bild", bara en svart ruta när jag försöker starta programmet. Antar att man måste installera DirectX under cedega ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
Drivrutinerna är installerade, 3Daccelerationen aktiverad. Nästa fråga. Installerade Ragnarok online under Cedega, men får ingen "bild", bara en svart ruta när jag försöker starta programmet. Antar att man måste installera DirectX under cedega ?

Du lär inte lyckas installera DirectX under cedega
cedega är (b.la.) en implementation av DirectX för Wine
Nån har visst fått RO att funka under Wine http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=701

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Ah, märkte det jo

Nu har jag det problemet att emedan jag kan starta RO får jag meddelandet "disconnected from server" efter att jag skrivit in mitt namn och lösenord. Har någon annan haft liknande problem ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Jag försöker också som total linux-nybörjare fixa min ubuntu installation.

Har också problem att få igång grafiken men när jag försöker köra t.ex
"dpkg-reconfigure xserver-xorg" i terminalen så får jag meddelande att jag måste vara i rooten, vilken jag inte har tillträde till.
Har försökt via program>>Systemverktyg>>Run as different user utan framgång.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Pink
Jag försöker också som total linux-nybörjare fixa min ubuntu installation.

Har också problem att få igång grafiken men när jag försöker köra t.ex
"dpkg-reconfigure xserver-xorg" i terminalen så får jag meddelande att jag måste vara i rooten, vilken jag inte har tillträde till.
Har försökt via program>>Systemverktyg>>Run as different user utan framgång.

du ska skriva "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" i en terminal och knappa in ditt lösenord så ska det funka

Permalänk
Medlem

Tack! Det löste det..
Men nu har jag konstigheter med mitt gamla geforce2ultra som inte riktigt vill funka som det ska...
får se om jag hittar något annat (kanske lite bättre) grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Pink
Tack! Det löste det..
Men nu har jag konstigheter med mitt gamla geforce2ultra som inte riktigt vill funka som det ska...
får se om jag hittar något annat (kanske lite bättre) grafikkort.

Vad är det som inte fungerar då?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Det är mitt gamla grafikkort som jag en gång ratat då det slutade fungera...
Provade det i den nya burken i förhoppning om att den skulle kanske funka och samtidigt få lite bättre prestanda än det inbyggda grafiken i moderkortet kunde erbjuda. Men tji fick jag...=(
Kör nu på det inbyggda men det är ingen upphetsande prestanda direkt.