Permalänk

peltier

Vad behöver jag för prylar om jag ska kyla min AMD64 3000+ med en peltier.
går det med 78 wattaren eller måste jag ha 226 wattaren.
jag är lite noob om peltier.

tack på förhand

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Du kan börja med något att kyla peltier:en med, för 78w ska det räcka med fläkt, 226w kräver vatten.

Permalänk
Medlem

Tänk på att din överklockade processor antagligen drar runt 100w eller mer och då räcker inte 78wattaren till utan din processor grillas... t.ex. en 226watt skulle vara men tänk på att processorn drar 100w+peltiern på 226w alltså blir det 326watt värme som behöver ledas bort, därför räcker inte någon halvbra vattenkylning för 1500:- utan tänk på att ett "peltierprojekt" kommer kosta mycket mer än vad du tror...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synda
Tänk på att din överklockade processor antagligen drar runt 100w eller mer och då räcker inte 78wattaren till utan din processor grillas... t.ex. en 226watt skulle vara men tänk på att processorn drar 100w+peltiern på 226w alltså blir det 326watt värme som behöver ledas bort, därför räcker inte någon halvbra vattenkylning för 1500:- utan tänk på att ett "peltierprojekt" kommer kosta mycket mer än vad du tror...

okej men kan jag inte ha en peltier och kyla själva datorn med eller är jag helt ute och cyklar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
okej men kan jag inte ha en peltier och kyla själva datorn med eller är jag helt ute och cyklar

Nu får du nog berätta lite mer hur du menar...

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Jo det är klart, men kom ihåg att isolera hela chassit i så fall (som ett kylskåp) så att inte all "kyla" läcker ut genom chassidörren innan den kalla luften nått processorerna som ska kylas.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk

Ute efter peltierkylning jag med. Och de som verkar mest rimligt för mig är nog att skaffa en 226w peltier på CPU och sedan strunta i GPU, skulle bli för mycket för nätagget (580w), ca 24A. Allting är vattenkylt (asetek extreme, med dubbla pumpar. Men om jag nu ska klocka järnet ur en opteron prolle med dyra Gskill minnen (2x1Gb), samt ett x800GTO2 kort på DFI's extreme bräda vart tycker ni då att man borde placera en peltier?

Processorn eller Grafikkortet ? Hoppas kunna nå duktiga resultat på nån.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare