Permalänk
Medlem

Köp av ny bärbar !

Jag skulle vilja ha lite tips på en laptop.! ca 12-13000:-

Jag har aldrig ägt en laptop förut så jag är inte så där jätte erfaren men den bör ha detta:

- Bra batteritid, så man kan se film i alla fall ca 2 h
- Bra grafik kort så man ska spela lite, typ cs
- 1024 ram ?
- 80 - 100 GB HD ?
- Wlan

Är Acer 5024WLMi den dator jag ska köpa eller har ni andra tips ??

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5024 är en bra dator. Till dina krav låter det som att den duger. Men den är ju inte bärbar, utan släpbar

Visa signatur

Acer Aspire 5512.
If Chuck Norris is late, time better slow the fuck down.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med släpbar ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akarn
Vad menar du med släpbar ?

Du kommer känna av att den hänger över din axel

Bärbara finns i tre klasser; bärbar, släpbar och flyttbar.

Bärbara är de minsta som väger typ 1-2,5 kg
Släpbar de som väger 2,5-4
Flyttbar de som väger 4+

hehe
Har själv en flyttbar som inte flyttas så ofta

Permalänk
Medlem

Men ska du inte flytta omkring på datorn så mycket så är Acers 5024 klart duglig! Var själv inne på en sådan innan jag köpte min 5512:a

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt flytta den en hel del.

Vad ska jag köpa då da ?

5512 är väl samma storlek och vikt eller ???

Permalänk

Du kan lungt köpa en Acer 5024, jag traskar runt med min dator på 4.2kg. Med en bra väska så är det inte ett dugg jobbigt.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Sweet.

Jag ska mest ha den på bussen, och jag har tänkt köpa en ryggsäck tll transport.

Man får väl köra lite mera styrketräning

Permalänk
Medlem

Behövs inte mycket styrketräning för 3 kg ;). Och svar på din fråga så är det precis lika stora. Det som skiljer är prestandan då 5512:an har en Pentium M processor istället för 5024:ans AMD baserade. Tycker du ska slå till på 5024:an om du är intresserad. En väldigt bra dator ;).

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

Alltså hur mycket låter dessa datorer från Acer, 5024 och 5512?
Har samma krav som åkarn men jag vill även att den ska vara tyst och inte bli för varm.
Okej att den surrar när jag lirar krävande spel. Men jag vill inte att fläkten ska gå i tid och otid när jag surfar etc.
Och hur varma blir dem? Är det något som stör på nåt sätt.

Om det uppfyller även dessa krav så lutar det nog åt en acer för min del.

Permalänk
Medlem

Vet ju inte hur 5024:an är men 5512:an låter inte så mycket. När man spelar så tycker jag inte man märker någon skillnad mot om man sitter och surfar. Däremot kan jag inte sitta med datorn på magen för länge, då blir han varm ;). Men har man den stå på ett bord så blir den inte alls varm (ínte vad jag märkt). Har ju bara haft den två dagar nu så :P. Rekommenderar iallfall 5512:an, däremot vet jag inte om 5024:an låter mer eller blir varmare p g a annan processor. Är inte så jätteinsatt i detta, har bara datorn till att surfa, se på film och spela en del ;).

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant med en kjort recension av 5512? Är det samma chassi som till 5024? Är Pentium M lika snabbt som AMD? Vad får du i poäng om du kör 3dMark 2001 eller 2003? Vad skiljer 5024 från 5512 förutom CPU?

Permalänk
Medlem

Har inte kört 3D Mark än. Ska så fort jag fått tag i det göra en bra recension. Detta kommer nog inom den närmsta veckan. Slänger även upp lite bilder samtidigt. För tillfället har jag inte tid då skolan börjar imorgon igen men i helgen/slutet på veckan kommer det upp det mesta. Håll ögonen öppna ;):D

EDIT:
5024:an är ca. 1cm mindre på bredden, 1cm mindre på djupet och 6cm lägre. Så någon större skillnad är det inte på så sätt. Men enligt vänner ska Pentium processorn vara lite snabbare än AMD:n. Smaksak kanske?

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clasher
Men ska du inte flytta omkring på datorn så mycket så är Acers 5024 klart duglig! Var själv inne på en sådan innan jag köpte min 5512:a

Var köpte du din 5512:a med den configen?

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

hur är batteri tiden på 5512?

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att jämföra med samt så har jag ju precis fått den så batteriet är ju inte riktigt inkört, om man nu kan säga så. Men om man sitter och surfar kan jag sitta från 2½ till 3 timmar. Kollar man på film hinner man se ca. 2 timmar och 25 minuter, märkte det när jag kolla på Sagan om de 2 tornen :P.

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

Tror du den matchar 5024 i 3dmark 2003, alltså runt 5500 poäng? Har den TV kort också?

Permalänk
Medlem

Vet ej om den gör det. Grafikkortet är ju detsamma, skillnaden är att 5512:an har 256MB istället för 5024:ans 128MB. Ja, den har TV kort.

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

Följde det även med digital-tv-antenn?
Tror nog att din dator slår 5024 men det vore klart intressant med ett litet test vid tillfälle. Man kan ladda hem 3dmark 2003 på http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml

Permalänk
Medlem

Det fick jag däremot inte med. Vet inte om det är en miss eller om det inte ska med :/.

Visa signatur

Acer Aspire 5512.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en 5024 nu iaf

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Sitter i fåtöljen och myser med min nu ;).

Visa signatur

Acer Aspire 5512.