Nintendo Revolution är riktigt liten

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
citatet är "640k Should Be Enough for Anybody''. Läser man även bakgrundshistorien till citatet så vet man att han inte syftar på att man aldrig behöver mer än 640k i minne.

"Those of us who used PCs in the days so exquisitely chronicled by Verity Stob will remember that 640K is a number of some significance. Indeed, even if you didn't get to experience it in person, there's every chance you'll be familiar with the figure simply because it has been immortalised in computing folklore. There is a widely held but incorrect belief that Bill Gates once said something rather short sighted on the subject. In fact he never said 640K should be enough for anyone.

Due to design decisions made by IBM (not Microsoft) the IBM PC could only use 640 kilobytes of its 1 megabyte memory map to address main memory. The rest was taken up with video memory, BIOS ROM, and various devices. So a full 37.5% of the memory map was out of bounds, imposing the infamous 640K limit on how much RAM you could fit, before having to resort to all sorts of hacks that never really worked very satisfactorily."

http://www.interact-sw.co.uk/iangblog/2005/08/05/is3gbenough

Detta är dock ruskigt offtopic.

Edit: du han skriva ett inlägg till medan jag skrev mitt.

Det är väl det som är grejen med stora kända citat, att om man tar de ur sitt sammahang är det först då dem blir roliga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej. det skulle jag inte. För Beethoven sjunger inte om "mannen i affären där jag bor" och annan total substanslös smörja. Det finns många låtar som spelas stup i kvarten på RixFM som blir uttjatat men det innebär inte att de är dåliga artister för det. Lena är inte en dålig artist heller får jag väl poängtera men hon har ju valt att sjunga om saker som hon förmodligen inte ens har reflekterat över vad det egentligen är. Lyssna igenom hennes texter någon gång så kommer du märka att det hon sjunger om är bara skrämmande ytligt, tomt och meningslöst.

Jag tror vi är på samma nivå nu, för jag håller med dig fullständigt om texterna.

Angående Gates 640k-uttalande så finns det väl inga som helst bevis att han skulle sagt så?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara göra ett inlägg här och säga att Nintendo är det enda företaget som tjänar pengar på sina konsoller. MS och Sony går back på varje såld enhet, medans Nintendo bara tjänar mer och mer pengar. Detta var ett svar till alla som tror att Nintendo håller på att dö ut. Såg någonstans att Nintendo gjorde lika mycket pengar som EA under 2005. Borde väl säga en hel del?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Tänkte bara göra ett inlägg här och säga att Nintendo är det enda företaget som tjänar pengar på sina konsoller. MS och Sony går back på varje såld enhet, medans Nintendo bara tjänar mer och mer pengar. Detta var ett svar till alla som tror att Nintendo håller på att dö ut. Såg någonstans att Nintendo gjorde lika mycket pengar som EA under 2005. Borde väl säga en hel del?

men tror det mest kommer från bärbara konsoller nästan! ellr?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens TRO att Nintendo kommer att dö ?!
Nintendo är så himla stora i Japan.... sjukt

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen de har vinst är ju att spel är ju det enda de gör. Självklart ska de ha vinst. Storföretagen som Sony och Microsoft har andra saker som de producerar som de får deras vinst från. Sony gör ju allt från TV-apparater till hemmabioanläggningar till projektorer och bilstereos. Microsoft har ju sitt Windows och många andra licensavtals om de tjänar oerhört mycket på.

Det är just därför Sony och Microsoft kan sälja sina konsoller med förlust. De klarar sig. Nintendo hade dock dött ut om de försökte att sälja sina produkter på förlust.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

För att klargöra angående utrymmet på skivorna: Jag pratar om den här generationen. Inget spel den här generationen kommer att ta upp 100GB.

Och jag vet inte var jag läste om de där nya skivorna som MS sponsrar. Jag tror att det var en nyhet på teamxbox när MS köpte upp företaget som gör dem i sommras eller nåt. Jag ska se om jag hittar det.

Förresten så utvecklas ju just nu skivor med nanoteknologi som använder röd laser och ska komma att kunna lagra upp till 1TB. Det tar nog en tid innan spelen tar upp så mycket

Det är mcket på G nu inom skivbranschen och flera höga chefer på stora bolag, däribland Gates himself, har sagt att Blu-Ray och HD-DVD är något som kommer att passera snabbt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Anledningen de har vinst är ju att spel är ju det enda de gör. Självklart ska de ha vinst. Storföretagen som Sony och Microsoft har andra saker som de producerar som de får deras vinst från. Sony gör ju allt från TV-apparater till hemmabioanläggningar till projektorer och bilstereos. Microsoft har ju sitt Windows och många andra licensavtals om de tjänar oerhört mycket på.

Det är just därför Sony och Microsoft kan sälja sina konsoller med förlust. De klarar sig. Nintendo hade dock dött ut om de försökte att sälja sina produkter på förlust.

Nintendo gör vinst på sin hårdvara också.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Om du har någon fakta att presentera som bevisar att Nintendo vekligen gör en vinst per såld enhet. Det är mycket möjligt att det är så men vad jag har läst tidigare så brukar tillverkarna generellt förlora pengar per såld enhet.

Nu är det ju så att Nintendo säljer en hel del annat än konsoler och spel till dem. Dessutom är Nintedo sedan innan ett enormt stor företag som knappast kommer gå på knä i framtiden men jag säger bara att om man inte lyckas slå ordentligt med en konsol snart så kommer de antagligen att sluta utveckla konsoler och inrikta sig på spel m.m.

Tro mig jag vet hur det är att jobba på ett stort multinationellt företag som det går dåligt för med vissa produkter. Visar man inte vinster så spelar det ingen roll hur stor man är, det håller inte i längden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Hur kan man ens TRO att Nintendo kommer att dö ?!
Nintendo är så himla stora i Japan.... sjukt

Se ovan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt sant att de tjänar på varje konsoll de säljer. Har ingen källa, men har hört det från MÅNGA olika ställen.
Det förvånar mig att du inte har hört talas o det.

Sen har nintendo sagt att den dagen de slutar tillverka konsoller, är den dagen de slutar med spel.
Så det blir inget Zelda till PS4 eller nästa Xbox.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Det är faktiskt sant att de tjänar på varje konsoll de säljer. Har ingen källa, men har hört det från MÅNGA olika ställen.

Sen har nintendo sagt att den dagen de slutar tillverka konsoller, är den dagen de slutar med spel.

Sa inte Sega något i den stilen med? men se på dom dom gör massa spel. Det är ju rätt stora pengar så jag tror inte Nintendo slutar göra spel om dom tvingas ge upp konsoll-skapandet.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem

Gammal artikel (27 September 2001) men det står här att det kostade Nintendo $380 per konsoll som de sålde för $200. Dvs en förlust på $180 per konsoll såld.

http://www.forbes.com/2001/09/27/0927videogame.html

Det är självklart inte så nu eftersom priserna på komponentera i en GC har gått ned men det visar att det är inte bara MS och Sony som säljer på förlust i början, utan Nintendo också.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Sedan att dom säljer på förlust är ju bra för oss konsumenter. vi köper bra saker till en billigare peng.

Sedan att Nintendo är billigare och kanske säljer med vinst visar ju bara på att man får sämre saker som inte klarar sånt som dom andra klarar och därför dom inte har så mycket att komma med om man räknar grafiskt gentemot dom andra.
Så med andra ord kan man säga att Nintendo är snåla och vill tjäna pengar medans Sony och MS inte bryr sig om det då dom ändå får in sina pengar via spelen och allt annat

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r

Ja som det nämns här under så förlorar även Nintendo pengar på sin konsol i början i alla fall. Sedan är det ju naturligt att det blir billigare och billigare att tillverka konsolen eftersom komponenterna i den blir billigare. Samtidigt har de dock sänkt priset så det är nog knappt.

Tror inte alls att Nintendo skulle sluta göra spel om de inte hade råd att tillverka konsoler längre. Det är nog mest massa snack när man ännu är på det gröna. Så småningom kryper man nog till korset som Sega var tvugna att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Gammal artikel (27 September 2001) men det står här att det kostade Nintendo $380 per konsoll som de sålde för $200. Dvs en förlust på $180 per konsoll såld.

http://www.forbes.com/2001/09/27/0927videogame.html

Det är självklart inte så nu eftersom priserna på komponentera i en GC har gått ned men det visar att det är inte bara MS och Sony som säljer på förlust i början, utan Nintendo också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Sedan att dom säljer på förlust är ju bra för oss konsumenter. vi köper bra saker till en billigare peng.

Sedan att Nintendo är billigare och kanske säljer med vinst visar ju bara på att man får sämre saker som inte klarar sånt som dom andra klarar och därför dom inte har så mycket att komma med om man räknar grafiskt gentemot dom andra.
Så med andra ord kan man säga att Nintendo är snåla och vill tjäna pengar medans Sony och MS inte bryr sig om det då dom ändå får in sina pengar via spelen och allt annat

Ja det är klart det är bra för oss konsumenter. Det hade inte varit realistiskt att sälja det till ett vinstindrivande pris. I alla fall inte i första stadiet.

Haha, jag tror nog inte att Nintendo gjorde sämre prestanda i GC för att tjäna mer pengar på konsollen. Det var nog andra saker som styrde. Eller så var det så nu när jag tänker efter. Jaja, sak samma, bara spekulationer ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har någon fakta att presentera som bevisar att Nintendo vekligen gör en vinst per såld enhet. Det är mycket möjligt att det är så men vad jag har läst tidigare så brukar tillverkarna generellt förlora pengar per såld enhet.

Nu är det ju så att Nintendo säljer en hel del annat än konsoler och spel till dem. Dessutom är Nintedo sedan innan ett enormt stor företag som knappast kommer gå på knä i framtiden men jag säger bara att om man inte lyckas slå ordentligt med en konsol snart så kommer de antagligen att sluta utveckla konsoler och inrikta sig på spel m.m.

Tro mig jag vet hur det är att jobba på ett stort multinationellt företag som det går dåligt för med vissa produkter. Visar man inte vinster så spelar det ingen roll hur stor man är, det håller inte i längden.....

Se ovan.

fakta:

http://news.com.com/Nintendo+DS+sales+hit+5+million+in+Japan/...
http://www.nintendojo.com/infocus/view_item.php?1135923450
http://press.nintendo.com/articles.jsp?id=8731

Tror att de har ett tag kvar i branschen. Eller?

Citat:

Ja som det nämns här under så förlorar även Nintendo pengar på sin konsol i början i alla fall. Sedan är det ju naturligt att det blir billigare och billigare att tillverka konsolen eftersom komponenterna i den blir billigare. Samtidigt har de dock sänkt priset så det är nog knappt.

Tror inte alls att Nintendo skulle sluta göra spel om de inte hade råd att tillverka konsoler längre. Det är nog mest massa snack när man ännu är på det gröna. Så småningom kryper man nog till korset som Sega var tvugna att göra.

Ja det är klart det är bra för oss konsumenter. Det hade inte varit realistiskt att sälja det till ett vinstindrivande pris. I alla fall inte i första stadiet.

Haha, jag tror nog inte att Nintendo gjorde sämre prestanda i GC för att tjäna mer pengar på konsollen. Det var nog andra saker som styrde. Eller så var det så nu när jag tänker efter. Jaja, sak samma, bara spekulationer ändå.

Jag tror ni har fått det här lite om bakfoten. Det är PS2 som har sämst grafik av de tre konsollerna.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror ni har fått det här lite om bakfoten. Det är PS2 som har sämst grafik av de tre konsollerna.

GC bättre grafik än PS2? Eftersom jag är nyfiken skulle jag gärna vilja veta vad du baserar det på.

Btw gillar jag att Nintendo går sin egen väg. Är ju tråkigt om alla gör likadana grejjer.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
GC bättre grafik än PS2? Eftersom jag är nyfiken skulle jag gärna vilja veta vad du baserar det på.

Han baserar det nog på fakta. Det är ju sant.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]

Förvånande att det är så många som tror att Gamecube är tekniskt underlägsen de övriga konsolerna. Måste vara ett svenskt fenomen.

Det är ett känt faktum att PS2 är långsammast av sjätte generationen, XBOX och GC ligger ganska lika. Med ett litet övertag till boxen.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games_%28Sixth_...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mud
Han baserar det nog på fakta. Det är ju sant.

Jag hoppas du förstår att det inte hjälpte mig ett dugg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Förvånande att det är så många som tror att Gamecube är tekniskt underlägsen de övriga konsolerna. Måste vara ett svenskt fenomen.

Det är ett känt faktum att PS2 är långsammast av sjätte generationen, XBOX och GC ligger ganska lika. Med ett litet övertag till boxen.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games_%28Sixth_...

Tack, skall kolla igonom det. Jag har faktiskt inte haft några åsikter om prestandan, men blev lite nyfiken nu.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Ja, så går det när man inte förstår sig på saker bättre... Hade ni själva sett grafiken så hade ni sett skillnaden, istället så tror ni det "bara för att nintendo är så små".

Och som tidigare sagt, Bill Gates har aldrig sagt 640k-citatet! Det är en modern myt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nintendo gör dessutom väldigt klar och estetiskt vacker grafik

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Trodde det var allmänt kännt att GC var snabbare än PS2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Trodde det var allmänt kännt att GC var snabbare än PS2.

Jao men PS2 är bättre...

Edit: I grafik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jao men PS2 är bättre...

...För dess online-läge är som "The Matrix".

Förlåt, jag måste bara mobba ditt inlägg. Det finns ingen som helst mening med det.

Edit: Jag såg att du ändrade ditt inlägg. Vadå bättre i grafik? PS2 har ju fulast grafik av PS2/Xbox/GC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
...För dess online-läge är som "The Matrix".

Förlåt, jag måste bara mobba ditt inlägg. Det finns ingen som helst mening med det.

Edit: Jag såg att du ändrade ditt inlägg. Vadå bättre i grafik? PS2 har ju fulast grafik av PS2/Xbox/GC.

Kollat in Gran Turismo 4? Kan inte påstå att det spelet har ful grafik.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Kollat in Gran Turismo 4? Kan inte påstå att det spelet har ful grafik.

Nej, men faktum kvarstår att GC (grafiskt sett) presterar bättre.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är ganska irriterande att höra ALLA snacka grafik hit och ditt. För att sen när spelen släpps då kommer alla säga så här:
"Jävlar vad bra nya super mario är?", "hur får man tag en den bla bla i FF" "MGS4 är ju så grymt, har du härt om den hemligeheten..." och så vidare.

Visst bra grafik är trevligt, men igenkligen handlar det om hur spelutvecklaren har bundit ihop alla saker, utmaning, ljud, desigt, grafik, kontroll. Har man alla dom sakerna bra så har man ett bra spel.

Inte fan sitter jag och spelar spel för att spelen har bra grafik, man gör ju det för att det är roligt.

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

fakta:

http://news.com.com/Nintendo+DS+sales+hit+5+million+in+Japan/...
http://www.nintendojo.com/infocus/view_item.php?1135923450
http://press.nintendo.com/articles.jsp?id=8731

Tror att de har ett tag kvar i branschen. Eller?

Jo jag tror inte heller att Nintendo kommer försvinna från branschen, men de artiklar du hänvisar till är bara om Nintendos bärbara konsoll DS. Det är lite andra siffror när det gäller GameCube:n.

En sak som jag däremot trodde det var att GameCube:n hade sämst prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Nintendo gör dessutom väldigt klar och estetiskt vacker grafik

Japp, det kan jag skriva under på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jao men PS2 är bättre...

Edit: I grafik

PS2 har sämst grafik av Xbox, GC och PS2.

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.