Permalänk
Medlem

Ny LCD-TV 3x" HDTV-Komp. runt 15k:-

Vår gamla 32" Philips WS tv har nyligen slutat fungera och det är dags att köpa en ny TV sa farsan! Jag fick uppgiften att leta fram något som inte var dyrt men som var framtidssäker. En HDTV-kompatibel LCD-TV tänkte jag på med tanke på de kommande konsollerna, digital-tv osv.
Jag har däremot ingen koll på TV-marknaden just nu, därför behöver jag sweclockers hjälp!

En LCD-TV, HDTV kompatibel, så hög upplösning som möjligt (13xx, 1xxx?) osv... Priset? Tror inte att farsan blir glad men något runt 15.000:- inkl.moms (inkl. frakt ifall det köps online?).

Tackar redan nu för all hjälp!
MVH
me

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk

Framtidssäker och framtidssäker, "HD-ready" som det tjatas så mycket om innebär bara att tvn klarar den enklare HD-standarden 720p. Det brukar innebära att tvn klarar en upplösning på 1366 x 768, inte i närheten av 1920*1080 alltså. Det senare finns det väldigt få TV-LCDer som klarar än så länge.

Minst 15 000 skulle jag vara beredd att slanta upp, platta tv-apparater har gått ner väldigt i pris den senaste tiden men om man jämför med vad de gamla CRT-apparaterna kostade så är de fortfarande väldigt dyra. Istället för att snåla och köpa en 32" för kanske 10 000 (finns några tusenlappar billigare) så skulle jag gå ner i storlek om man inte vill betala alltför mycket.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Själv ska jag köpa en LG LP1 när jag fått ihop pengarna. Den har fina speccs samtidigt som den fått bra betyg i olika tester plus att dom som köpt den har varit riktigt nöjda med dom.
Lite speccs och priser finns på http://www.minhembio.com/produkt/29848

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Själv ska jag köpa en LG LP1 när jag fått ihop pengarna. Den har fina speccs samtidigt som den fått bra betyg i olika tester plus att dom som köpt den har varit riktigt nöjda med dom.
Lite speccs och priser finns på http://www.minhembio.com/produkt/29848

Den ser hemskt bra ut, ska google:a lite, tackar!

Jonte[YoT]; Hur långt tid kommer det ta för LCD skärmar som klarar av 1920x1080 att komma hit samt inte kosta så jävla mycket och för de svenska kanalerna att sända i HDTV?
Saken är den att vi har en gammal TV som vi använder just nu och det är verkligen dags att köpa en ny TV, men skall man vänta till sommaren eller köpa en nu, för kommer utvecklingen och prisen skilja mycket?

Edit: Canal+ sänder tydligen lite i HDTV men det kostar att ha det, har kanaler som SVT, TV3 och Kanal5 tankar på att sända HDTV? (http://www.hdtvforum.nu/)

Edit2: Är det värt att köpa en 40" Samsung LCDTV ~~M61BX för runt 28.000:- nu och vara glad för upplösningen eller vänta till sommaren och kanske köpa en TV som kostar nästan lika mycket men som klarar av HDTV(1080i) och inte är något HDTV-Ready 720p.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"

Permalänk

Acer kommer med en 37" 1080-linjers tv snart. Priset strax under 20.000:- känns riktigt överkomligt.

Finns redan på dustin, men inte i lager. Det börjar bli intressant med platta tv:s nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathan H
Acer kommer med en 37" 1080-linjers tv snart. Priset strax under 20.000:- känns riktigt överkomligt.

Finns redan på dustin, men inte i lager. Det börjar bli intressant med platta tv:s nu.

Jo, den TVn verkar klart intressant. Jag skulle nog dock fortfarande vänta så länge som möjligt med att köpa, då priserna antagligen kommer börja falla när det väl kommer lite HDTV-sändningar.

Permalänk
Citat:

Tänkte länka till den, här har vi den. Jag undrar dock om den är så speciellt bra, priset är väl lågt, upplösning är inte allt.
Finns en 45-tums Sharp hos Dustin som också klarar 1080, den kostar det tredubbla.

Piilo: Du hittade en hyfsad sida där, det dröjer nog några år innan tv-kanalerna börjar sända i HD på bred front. När det gäller skärmar som klarar 1920*1080 tror jag absolut inte läget har förändrats speciellt mycket om ett halvår.

Glöm inte heller bort de vanliga tv-apparaterna, till stor del har tillverkarna slutat med tillverkningen av vanliga CRT-tvs men man kan få en riktigt bra apparat för en spottstyver idag. Man kan alltid köpa en vanlig tv att ha tills vidare och sen byta om 2-3 år när utvecklingen gått fram ännu mer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Av funktionerna och recensionerna som jag läst om Acer tv´n så ska det vara en riktigt bra tv.... Jag får hem den om ca 2 veckor så då kan jag skriva en liten recension till alla ni andra som är intresserade om ni vill?.

Fördelen med en äkta 1080i TV är ju den att när HD-DVD och Blueray kommer ut till våren/sommaren så kommer vi få ett mycket större utbud av filmer med HDTV. Just nu är väl fördelen mest till Xbox 360 som har spel i 1080i...
Acer tv´n klarar även av 1080p, vilket är en fördel om man ska koppla in datorn.... du kan alltså ha den som en ritkig datorskärm i dess native upplösning... vilket många andra 1080i LCD skärmar inte klarar av (tex Philips variant).

Det lär nog dröja lite innan SVT, TV4, TV3, Kanal 5 etc börjar sända HDTV då utrustningen fortfarande är ganska dyr och skulle kräva att mycket av deras nuvarande utrustning måste bytas ut.

Men säg till om ni vill ha en recension av TV´n när jag har fått hem den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bara säga att 1366x768 bör den ha i upplösning. Lägst 1280x720 men det förstnämnda är nästan vanligare. Sen "HD-ready" såklart.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew

Men säg till om ni vill ha en recension av TV´n när jag har fått hem den.

Det vore verkligen kul att läsa!
Frågan är bara om du ska lägga den i den här delen eller skärmforumet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Jag tycker personligen att 720p ärbättre än 1080i!
Det är mer detaljer och en lugnare bild. Sedan kan man inte vänta hur länge som helst, det kommer alltid något nytt liksom. Ska man köpa något så låt det vara antingen 720p eller 1080p - än så finns det inget material för något av dem som gör det värt köpet men ska man köpa något idag så är det lika bra att förbereda sig. Jag skulle dock vänta med att köpa 1080p då mig veterligen det inte är bestämt vilken av de tre standardena som kommer att användas vid tv- sändning. Troligast är väl 720p då de flesta klarar av det men man vet aldrig. 1080i hoppas jag absolut inte på - den är jobbig att titta på. 1080p kan vara intressant men då måste nog BlueRay eller något annat medie släppas. Såg Sagan om Ringen i hdtv för ett tag sedan och den låg på 120gb. Kul att se det på vanlig dvd...

Permalänk
Medlem

Det konstiga med Acers LCD-tv är att den bara verkar klara av 1080i, har oroväckande låga siffror vad gäller ljus/kontrast (man ska dock inte stirra sig blind på siffror) och som sagt är det inte så enkelt som att högre upplösning är bättre när man jämför interlaced och progressive. 720p kan vara bättre då den standarden är progressiv, vilket gör bilden skarpare vid mycket rörelse.

1080p är ju självklart bäst, men väldigt ovanligt på konsumentnivå. Dessutom lär 1080p inte bli någon standard vad gäller tv-sändningar eller filmer på väldigt länge. PS3 ska visst klara av det men annars vet jag inget.

Det bästa man kan göra är att själv gå till en tv/video-kedja och kika. Det är ju trots allt ni som ska använda tvn ett bra tag framöver.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det vore verkligen kul att läsa!
Frågan är bara om du ska lägga den i den här delen eller skärmforumet.

Vore jättebra tycker jag med

Bäst är nog att du startar en ny tråd med recensionen som bara handlar om denna skrärm (i skärmforumet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Vore jättebra tycker jag med

Bäst är nog att du startar en ny tråd med recensionen som bara handlar om denna skrärm (i skärmforumet)

Ja det gör jag också!

Killafew; En recension hade varit superb! Ta gärna massor av bilder!

Tackar igen för all hjälp, jag ska nog avvakta och se hur farsan vill ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tycker personligen att 720p ärbättre än 1080i!
Det är mer detaljer och en lugnare bild. Sedan kan man inte vänta hur länge som helst, det kommer alltid något nytt liksom. Ska man köpa något så låt det vara antingen 720p eller 1080p - än så finns det inget material för något av dem som gör det värt köpet men ska man köpa något idag så är det lika bra att förbereda sig. Jag skulle dock vänta med att köpa 1080p då mig veterligen det inte är bestämt vilken av de tre standardena som kommer att användas vid tv- sändning. Troligast är väl 720p då de flesta klarar av det men man vet aldrig. 1080i hoppas jag absolut inte på - den är jobbig att titta på. 1080p kan vara intressant men då måste nog BlueRay eller något annat medie släppas. Såg Sagan om Ringen i hdtv för ett tag sedan och den låg på 120gb. Kul att se det på vanlig dvd...

1080p är ingen standard!, det finns bara två HDTV standarder och dessa är 720p och 1080i...
och 1080i ger absolut ingen dålig bild bara för att den är interlaced. Ta tex PAL systemet som är interlaced, inte är det "jobbigt" att titta på...

dock tycker även jag (som många andra) att 1080p skulle vara en bättre standard. men så är tyvärr inte fallet. Allting handlar i slutändan om pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Det konstiga med Acers LCD-tv är att den bara verkar klara av 1080i, har oroväckande låga siffror vad gäller ljus/kontrast (man ska dock inte stirra sig blind på siffror) och som sagt är det inte så enkelt som att högre upplösning är bättre när man jämför interlaced och progressive. 720p kan vara bättre då den standarden är progressiv, vilket gör bilden skarpare vid mycket rörelse.

1080p är ju självklart bäst, men väldigt ovanligt på konsumentnivå. Dessutom lär 1080p inte bli någon standard vad gäller tv-sändningar eller filmer på väldigt länge. PS3 ska visst klara av det men annars vet jag inget.

Det bästa man kan göra är att själv gå till en tv/video-kedja och kika. Det är ju trots allt ni som ska använda tvn ett bra tag framöver.

Jag har pratat med Acer om just 1080p och den HAR stöd för det (skrev det i min förra post oxå )
Dock kan jag hålla med om att den har lite låg kontrast och ljusstyrka, men som du sa, siffrorna behöver inte säga allt.... det ger sig när tv´n anländer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ViewPia 37" LCD HD-klar, finns på dustin för 15 blad.
Har fått väldigt bra betyg, jag har dock inte sett den live.

Annars är väl Samsung LE32R51B ett säkert kort, 32" LCD HD-klar.
Går att få för 15 blad med väggfäste och frakt.
Den ligger i toppen vad gäller betyg, dessutom är den riktigt snygg.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
ViewPia 37" LCD HD-klar, finns på dustin för 15 blad.
Har fått väldigt bra betyg, jag har dock inte sett den live.

Annars är väl Samsung LE32R51B ett säkert kort, 32" LCD HD-klar.
Går att få för 15 blad med väggfäste och frakt.
Den ligger i toppen vad gäller betyg, dessutom är den riktigt snygg.

Var inne på Game och Tradition igår och testade Xbox360 och de hade en indentisk skärm där, http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/350585/d...
Tyckte bilden var superb men skärmen såg jävligt liten ut, frågade iofs aldrig om det var en 32" men det såg exakt ut som den från pricerunner.
Ska till Siba/OnOff/ElGiganten och Expert senare idag och kolla på lite skärmar och lyssna på vad "proffsen" har att säga ^^

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Var inne på Game och Tradition igår och testade Xbox360 och de hade en indentisk skärm där, http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/350585/d...
Tyckte bilden var superb men skärmen såg jävligt liten ut, frågade iofs aldrig om det var en 32" men det såg exakt ut som den från pricerunner.
Ska till Siba/OnOff/ElGiganten och Expert senare idag och kolla på lite skärmar och lyssna på vad "proffsen" har att säga ^^

den som de har i xbox 360 båsen är 23tummare. Så 32tummaren är mycket större....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2