Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Varför inte? Är det bara vanliga konfigurerbara knappar så är det väl bara att konfigurera knapparna i spelet. Så när en knapp trycks in så växlar den

eller är jag helt ute och cyklar?

har aldrig sätt ett spel där man kan programera knappar för varje växel?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+, MSI K8N SLI-F, Asus GeForce 7800GT, 4*512mb DDR, Zalman Lyftkylning..
Några av mina gravyrer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Hmm skulle vilja säga att den är spegelvänd eller ja inte som en bils. Antingen backen längst ner till höger eller längst upp till vänster. Så som du gjort den ser den ut att vara upp till höger men men.
http://rapidshare.de/ Där kan du lägga upp filmen också

Han kanske inte har ngn back, tänkt på det? han kanske bara vill ha en sjuväxlad låda utan back

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Han kanske inte har ngn back, tänkt på det? han kanske bara vill ha en sjuväxlad låda utan back

Så kan det ju vara... Tänkte själv på 6 växlad låda och sen en back...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Jag har byggt en
eller den är inte riktigt klar än.

Den första skissen
bild

Andra skissen
bild
Den saknar en gavel på bilden bara för de ska va lättare att se hur de funkar.

Släden där nere är till för att kunan fästa en "klick i" funktion så de känns som en riktig växelspak,

Se även http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/h-shifter3.JPG

Jag har provat att köra med den och kan säga att de är riktigt kul,nu saknas bara kopplingspedal.

bild
Jag snava över gamepadsladden och råka sita loss alla microbrytare som va ditsatta med dubbelhäftande tejp förut så dom är inte med på bild :/

Har en liten film oxå men ingen server som kan hosta den.

Hoppas detta ger dig lite inspiration och idéer..

Fy vad ballt! Hoppas att du också slutför ditt projekt! Frågan är bara hur man ska göra ett funktionellt pedalställ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av axel_e
Vilka spel komemr de funka till? Har typ inte sätt några spel med funktion för detta...eller är jag helt ute & cyklar?

GPL, GTR, LFS, F1C, GTL. Simulatorer och inte bilspel som NFSU... Man har det mest för känslan när man kör i spel som inte har bilar med sekventiella lådor...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis

Varför inte? Är det bara vanliga konfigurerbara knappar så är det väl bara att konfigurera knapparna i spelet. Så när en knapp trycks in så växlar den

eller är jag helt ute och cyklar?

Man måste ha någon speciell drivrutin som gör att respektive knapp fungerar med tänkt växel. Det finns färdig programerat (men det får min bror ta hand om, jag har ingen ork att tänka på mjukvara för Windows...)

Och nu till dagens lilla update!

Har kommit fram till en slutgilitg ritning. Dock ingen riktig konstruktionsritning, den får inte ni se om ni verkligen inte vill... gOrys modell verkar vara den enda fungerande för sådanahära byggen av växelspakar. Min bygger på precis samma princip:

Den gyllene mittenbitten med en skåra som växelföraren ska kunna gå i. Denna bit blir också ledad i sidled när den väl är monterad. Jag valde att ha hål i stället för pinnar på kortsidorna (långsidorna var rätt självklara för att kunna få in växelspaken tillslut...), mest för att jag inte orkar svarva och fräsa på samma bit, men även för att det måste till rätt stor precision här, och det behövs inte precis på sidobitarna som trycks in i denna mittbit. Sidobitarna kan man ju flytta om så att den blir precis på mittenbiten blir precis på mitten och löper lätt i alla riktiningar.

Så här ser det då ut, det som är plexi kommer bli MDF eller spånplatta eller liknande. Valde plexi som material för att man skulle se konstruktionen mera.

Detta är när växeln är i normalläge (som i förra bilden). Då är mittenbiten plan och även växelföraren.

Detta är när backen är i (eller 1:an, eller 6:an beroende på hur den monteras och hur den programeras). Som ni ser så är både mittbiten och växelföraren vinklade.

Och här är samma läge fast ur annan vinkel. Här syns det ännu tydligare hur mittenbiten lutar.

Och här är det ovanifrån!

Det som är kvar är, precis som på gOrys växelspak, att ha något stopp i ändarna så att det bli distikta lägen. Detta löser sig nog i verkstaden. Nästa update kommer efter helgen då butikerna har öppnat igen och vi har köpt in lite material!

Permalänk

Något som jag kom att tänka på är sånna där fästen man har för att hänga upp kvastar på väggen, det är som två rullar som det sitter gummi runt, när man trycker in kvasten i den så "rullar" de två gummikuddarna innåt och klämmer fast mot kvasten. Någon som förstår vad jag menar? Sökte lite på google men har ingen aning om vad de heter. Ivf, någon liknande lösning för varje växel skulle kunna ge ett bra motstånd och dessutom hålla spaken på plats när man har lagt i en växel.

[EDIT]
Typ såhär fungerar kvasthållaren: (sedd ovanifrån)

I den högra så är en kvast fastsatt.

Man pressar helt enkelt bara in kvasten rakt utifrån så gummiklossarna viks in och pressas mot kvastskaftet viket håller det hela på plats, man tar loss kvasten genom att dra den rakt utåt varpå gummiklossarna viks ut igen och kvasten släpps.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Något som jag kom att tänka på är sånna där fästen man har för att hänga upp kvastar på väggen, det är som två rullar som det sitter gummi runt, när man trycker in kvasten i den så "rullar" de två gummikuddarna innåt och klämmer fast mot kvasten. Någon som förstår vad jag menar? Sökte lite på google men har ingen aning om vad de heter. Ivf, någon liknande lösning för varje växel skulle kunna ge ett bra motstånd och dessutom hålla spaken på plats när man har lagt i en växel.

[EDIT]
Typ såhär fungerar kvasthållaren: (sedd ovanifrån)

http://lurifix.myftp.org/uploads/kvasthallare.JPG

I den högra så är en kvast fastsatt.

Man pressar helt enkelt bara in kvasten rakt utifrån så gummiklossarna viks in och pressas mot kvastskaftet viket håller det hela på plats, man tar loss kvasten genom att dra den rakt utåt varpå gummiklossarna viks ut igen och kvasten släpps.

http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&safe=off&q=...
Finns ett antal olika modeller. En annan variant när jag kollade runt är denna:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/303878E_X_200...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Hmm skulle vilja säga att den är spegelvänd eller ja inte som en bils. Antingen backen längst ner till höger eller längst upp till vänster. Så som du gjort den ser den ut att vara upp till höger men men.
http://rapidshare.de/ Där kan du lägga upp filmen också

ja sen så finns de bilar med ettan längst ner till vänster,

Jag kan alltid vända på kulissen så blir den "rätt" för dig. anledningen till att den sitter så är att den passar bäst så, + att de inte finns nån backspärr så jag vill hälst ha backen så långt bort från dom lägre växlarna där man verkligen "håller hus" i bland på trixa banor.

StålLången du har alldeles förlång slaglängd på kulisserna.
Sänk leden, och ha kortare spår,

Eller du kanske tycker om bilar där man får passa över växelspaken till dom i baksätet för att lägga i 2an?

Ifall jag bygger pedalställ så kommer jag nog ta hjälp av 2 elektromagneter som håller kvar spaken på växeln när man inte kopplar. Du borde ta och kika på min design och ha en sån där släde som jag kommer ha, för att fästa "klick i" mekanismen.

jag tänkte själv använda mig av 1/4 fyrkantsfattning 8mm hylsa + förlängare, du vet förlängaren har ju en liten kula som klickar i hylsan så den sitter fast. Det kan nog bli skön känsla tror jag.

Permalänk
Medlem

Hur går de med bygget?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+, MSI K8N SLI-F, Asus GeForce 7800GT, 4*512mb DDR, Zalman Lyftkylning..
Några av mina gravyrer

Permalänk
Medlem

Ja, hur går det egentligen? var ju ett bra tag sen detta projekt uppdaterades..!

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

det jag tänkte med picen va att den ska kolla viken växel som är i och kollar om du växlar upp eller ner och skickar en upp eller ner signal till gameporten så slipper man ha massor med kanppar kopplade till gameporten

sebbe

Permalänk
Medlem

Sebbe: då blir det väll så att om man hoppar från 1:an till 6:an hoppar den bara en växel.

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75