Skolprojekt "hemma bygge" av Vatten kylning =)

Permalänk
Medlem

Skolprojekt "hemma bygge" av Vatten kylning =)

Skrev tidigare en tråd om att detta va på gång. det börjar brinna i knutarna nu är halv färdig med cpu blocket i CAD det blir en replica på White water blocket.

det som behövs nu ytterligare är en tjock plexi bit och en tjockare Koppar plåt ca: 0.8cm - 1cm tjock
behöver veta var jag kan köpa detta billigt

annars får jag smälta ner koppar skrot själv

billder på ritningen kommer imorn. ska göra botten på blocket imorgon kväll kanske blir klar så ni får hela bilden

tack för alla svar

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

1cm plexi finns på clasohlson.se.

Tänk på särskrivningen snälla.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Tänk på särskrivningen snälla.

hur ska vi kunna förvänta oss att barn idag ska klara av att skriva ordentligt då många"vuxna" inte gör det...

OnTopic: hur stora ska plexiglasskivorna vara, clas.ohlsson har ju inte så stora mått på sina...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Plexi problem löst.

jag hittade också clas ohlsson plex men dock 0.8 mm tjockt som känndes rätt bra eftersom toppen är ritad till 0.8 mm

här kommer lite ritningar

Alla vinklar "nästan"

när botten är klar beställs koppar
övriga saker som pump,radiator,slang m.m

sen om ni måste klaga på alla små fel som skrivs så kan ni ju gärna skrive EXAKT vad som är fel så kan jag kan rätta mig? ingen mening med att klaga annars?

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

kopparn kan du hitta på metallåtervinnings centraler, kostar ungefär 50kr kilot, sen är det bara att leta lämpliga bitar, detta förutsätter att det finns någon sådan i närheten dock men finns det så är det ett riktigt bra alternativ, man får mycket koppar för pengarna.
Jag fick material till 2 st hdkylare, och ett vattenblock + massa extra för typ 100 spänn...

Sen angående ritningen så har du antingen gjort nått väldigt galet eller så är den inte komplett...som det är nu så är det ju inte ett fungerande block i mina ögon alla fall....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

nur är ALLA ritningar klara nu fattas bara att kapa till koppar plåten, köpa plexi från clas ohlsson
och koda alla mått så dem går att mata in i en cnc maskin

har inget program för detta vorde glad för tips

Toppen:

Botten:

varför ni inte ser några borr hål är för att jag kommer göra dem själv sedan och däför inte behöver vara med i ritningen till cnc maskinen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad..? Du tänker väl inte handborra hålen ändå? Låt CNC-maskinen göra dem så får du dem exakt rätt!

Kul projekt annars! Önskar jag gjort något liknande, istället för ett instant-messenger-program...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Kommer låta maskinen göra 4 hål innan jag kan bestämma fler så måste jag har måtte på socketA chippet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte bara måtten då? Hur enkelt som helst...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla mått på hål du nånsin kan behöva torde finnas i den här tråden på ProCooling.

Såvida du inte börjar intressera dig för en annan sorts hål, såklart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lite dyrt att köpa alla moderkort och kolla

har bara mitt 939 kort, varför ja ska ha måtten är för att det är vänner till mig som ska köpa ett varsit av mig

EDIT: Tack -=MR_B=- har inte hunnit kika så mycket än ska göra det imorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Medans jag tänker på det. Du vet klart att designen som sådan på ditt vattenblock kräver en pump med lite kraft, altså tryckförmåga, för att ge rätt effekt på den smala skåran? Ju smalare, desto mer kraft behövs för att orka bibehålla samma flöde, men samtidigt kyller det bättre, trotts att mängden vatten som rinner förbi är den samma.

För att "vilken pump som" ska prestera vettigt är det bättre med lite större skåra, då de flesta pumparna inte levererar speciellt högt tryck. (snackar altså om den i mitten hålet, där vattnet trycks in i blocket.)

En annan detalj, är att jag tror du har runt 1-2% förlust om du helt enkelt låter bli att göra det ena sidohålet, och fräser upp de yttersta spåren så de är lite bredare. (Inloppet ska självklart inte spruta ner vatten i de yttersta kanalerna då) Vattnet utnyttjar båda riktningarna flöde under inloppet i alla fall då, och kyler lika bra, samtidigt som du slipper kludda med en ykoppling, den extra slangen, och den turbulens som ger upphov till lite högre motstånd i slingan.

Nu ska jag sluta förvirra dig. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Medans jag tänker på det. Du vet klart att designen som sådan på ditt vattenblock kräver en pump med lite kraft, altså tryckförmåga, för att ge rätt effekt på den smala skåran? Ju smalare, desto mer kraft behövs för att orka bibehålla samma flöde, men samtidigt kyller det bättre, trotts att mängden vatten som rinner förbi är den samma.

För att "vilken pump som" ska prestera vettigt är det bättre med lite större skåra, då de flesta pumparna inte levererar speciellt högt tryck. (snackar altså om den i mitten hålet, där vattnet trycks in i blocket.)

En annan detalj, är att jag tror du har runt 1-2% förlust om du helt enkelt låter bli att göra det ena sidohålet, och fräser upp de yttersta spåren så de är lite bredare. (Inloppet ska självklart inte spruta ner vatten i de yttersta kanalerna då) Vattnet utnyttjar båda riktningarna flöde under inloppet i alla fall då, och kyler lika bra, samtidigt som du slipper kludda med en ykoppling, den extra slangen, och den turbulens som ger upphov till lite högre motstånd i slingan.

Nu ska jag sluta förvirra dig. Lycka till.
B!

Haha ja du förvirrade mig ganska mycket

visst har du rätt i att jag skulle kunna trunta i y kloplingen och köra så det bara går raktigenom. men detta är efektivare vad jag läst. du kan tex gämföra med waterchills block, dangerdens RBX och Dteks whitewater.

annars är det kanske jag som fattat dig helt fel

om du googlar lite på bilder med sök ordet White water cpu så ser du blocket jag ska efterlikna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
Lite dyrt att köpa alla moderkort och kolla

Det måste ju finnas ett slags standard, åtminståne för varje sockel.........

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Det måste ju finnas ett slags standard, åtminståne för varje sockel.........

ja det finns det är den jag letar efter har fått endel länkar men jag värkar inte finna något. vore bra om någon kunde skriva upp dem här så man ser

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Kollat på AMDs hemsida? Intels också?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Kollat på AMDs hemsida? Intels också?

kollade på amds hemsida utan resultat tror dem inte är allt för pigg på att ge ut sådant.
men framförallt så tror jag nästan inte att amd bryr sig om dessa hål eftersom det inte är Amd som gör moderkorten

Godnatt nu för idag ses imorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten, kan du inte mäta på polarnas moderkort? En tanke bara...

[edit]Murcho, PM:ade dig nyss - fick en idé[/edit]

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
ja det finns det är den jag letar efter har fått endel länkar men jag värkar inte finna något. vore bra om någon kunde skriva upp dem här så man ser

Alla håldimmensioner, och centrum avstånd finns i tråden på ProCooling jag länkade till.

Jag ska försöka producera nån kass bmp på vad Cathar gjorde med utvecklingskjedjan på WW blocket.

B!

Edit

/Edit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har hittat alla mått jag behöver nu tack -=Mr_B=-

Okej var kan jag hitta mer info om detta block?

vem är Cathar?

//bugar och bockar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är du nära gränsen för ett övertramp... Det här är nästan helgerån.

Vem är Cathar... Det är killen som skapade vattenblocket som du kopierar.

Cathar, aka Stew Forster, stod för designen, Bill Adams, på DTek var först med att ta designen, och massproducera den. De licensierar än i dag designen, och använder den, utan modifieringar, såvitt jag vet. (Bill Adams har sedan dess varit på Swiftech, och vandrat vidare, exakt var han är i dag, är jag inte säker på, har för mig CoolingWorks, men lite inte på mig enbart.)

Eftersom du är intresserad av WW designen, är kanske den här länken av kuriosa intresse.

Beroende på vad du har tillgång till för maskinell utrustning kan du titta på världens bäst presterande vattenblock med, Storm G4/G5 designen, som Swiftech köpte rättigheterna till. Japp, även den, är Cathar's alster.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är du nära gränsen för ett övertramp... Det här är nästan helgerån.

B!

Är böjd att hålla med.
GL med byggandet av kopian!

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

när jag sa att jag hade alla mått så menade jag till en passplatta så jag kan har blocket till alla socklar idag.

alla mått på blocket är dessvärre bara ca vad jag tror att det är när jag kollat på bilder

sedan är nästan alla hemma gjorda block idag kopior av ett redan presterande block.

har sett detta blocket. mycket vakert visst skulle man kunna göra lika då jag har tillgång till moderna cnc fräsar och svarvar men det är för mycket jobb eller låt oss säga för krångligt white water är en lätt design att göra

skulle gärna köpa detta. vet du vart jag skulle kunna göra detta inom norden?

tack för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var inte det att du gör en kopia som gorde mig / oss upprörda, men att du lyckats välja ett vattenblock som revolutionerade vattenkylningen, ändrade på allt "vi viste" var rätt, och förde vattenkylningen för cpu'er flera steg framåt, utan att veta ett ända dugg om dess historia... skäms ;- )

Jag hoppas du får ett bra resultat. Lycka till!
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var inte det att du gör en kopia som gorde mig / oss upprörda, men att du lyckats välja ett vattenblock som revolutionerade vattenkylningen, ändrade på allt "vi viste" var rätt, och förde vattenkylningen för cpu'er flera steg framåt, utan att veta ett ända dugg om dess historia... skäms ;- )

Jag hoppas du får ett bra resultat. Lycka till!
B!

Haha jag har inte ändratt på så mycket jora endel info hade jag, visste vem som gjort det, vem som producerar idag och ungefär när det kom visste också att han jobbar på swifttech men inte att han gjort storm blocket

Hittade blocket på Overklcokers.se blir nog till att köpa ett sådant senare
synd att det var så dyrt

skäms gör jag endå för att det inte är en egen design

Liten fråga bara skulle du hälldre ta att kopiera ett sämre block med mindre historia
bara för att det du vill göra är så pass känt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Um... BillA jobbade på Swiftech, Stew, aka Cathar, har sin egen rörelse, Little River Water Blocks och är vattenkylningsvärldens närmsta motsvarighet till Jesus. Han har ett gäng apostlar, och hans budord går ut på att vattenkylningens grundläggande princip är att ALL kylningen ska ske närmast punkten där värmen produceras. Titta lite på Storm designen så ser du vad jag menar.

WW blocken är MYCKET enklare att kopiera dock, så det beror på hur bra utrustning du har tillgång till. Kan du, hade jag röstat för att du försöker kopiera Storm blocket, det är bättre, men kan du inte få cnc fräst komplexa former, ska du nog hoppa över det, för det blir bara skrot. Då är WW blocket helt klart ett bra alternativ.

Tjatigt, men i alla fall. Lycka till.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett program som kan skriva ut ritningen i cnc kod.

några tips?

programmen jag har tillgång till är SolidoWorks Office premium och AutoCad 2006.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vilka filformat cnc koden ska vara i, rå kod, ansi text typ, är inte så vanligt, längre, såvitt jag vet. Rätt många cnc automater käkar autocad formatet rakt upp o ner. Inte alltid enligt det smartaste, eller mest tidsbesparande arbetssättet, men det brukar fungera.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket format cnc maskinerna tar har jag ingen aning om. det är tre olika maskiner på tre olika ställen. dem finns på högskolan i gävle, Högbergskolan i tierp och Åkers i söderfors

Du har inga tips på program?
eller inbygda funktioner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cad Cam...

Cad Cam är programmet du söker(kanske inte heter precis så men tekniken kallas så), det ritar du upp detaljen i och har koden på andra sidan om ritningen... Det är dock inte jätteoptimerat, det får man sitta o pula med sen efteråt...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||