Permalänk
Avstängd

har en klurig fråga här till nån som kan mycke om ackustik osv.

Om jag har dessa ljudkällor; 12 dBa - 12 dBa - 12 dBa - 12 dBa - 26 dBa - 21 dBa - 33 dBa - 30 dBa - 26 dba , hur mycket låter allting tillsammans då?

EDIT: jag vet att man inte borde ställa frågor i en FAQ, men om jag gör en tråd om detta så säger alla till mig o kolla i FAQ.

Visa signatur

Intel 2.7 Ghz - 768 RAM - Inno 3D GeForce 6800 GT 256Mb @ 410/1100 + Zalman VF700 CU - 200 Gb seagate ATA - 200 Gb Western Digital ATA --
3DMark 03: 11210 P <---> 3DMark 05: 4729 - Hansol H950 19" - MX 510 Röd - SteelPad 4D - Zalman surround lurar
Jag e bra på matte!

Permalänk
Medlem

Så synd att sir_h blivit avstängd. Kan iof inte svara på frågan, men det är helt okej att ställa frågor i FAQen tycker jag.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerous
Fel, skillnad på 3 decibel ger fördubbling av ljudstyrkan.

Fel, ökning på 3 db kräver en fördubbling/halvering av effekten (ie, två lika starka ljudkällor).
3db är ungefär vad vi kan ana som högre än tidigare.

Permalänk
Medlem

hm, det här med att skaffa en fan controller, här finns ritning på fan controllers så man får 12/5/7 volt men kan man inte göra så man får 12/5/off eller 12/7/off. eller nåt sånt

Permalänk

Det är inga problem.

Du tar en trevägsbrytare (exv från Clas Ohlson) och kopplar in jord på vänster pinne och +5V på höger (eller tvärtom, det kvittar). Du kopplar +12V till plus (röd) på fläkten och mittenpinnen på brytaren till minus (svart).

Med brytaren styr du alltså vad som blir jord till fläkten och spänningen blir potentialskillnaden mellan jord och +12V.
+12V - jord (0V) = +12V
+12V - (+5V) = +7V
+12V - (ingen kontakt) = off

Ska du ha 12/5/off gör du på samma sätt fast kopplar +12V och +5V på brytarens respektive vänster och höger pinne. Brytarens mittenpinne till plus på fläkten och jord till minus.

Voila!

Permalänk
Medlem

Hmm, en sak bara, du skriver att en ökning/minskning på 10dB gör att ljudet låter dubbelt så högt (el tvärtom), men senare står det att en höjning på 3dB uppfattas som att det låter dubbelt så högt.

Givetvis är det andra rätt, men dumt att det första står kvar.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jaha , den här har jag missat. riktigt bra !
Men:
Varför nämner ingen Arctic Cooling CS 2 som processor kylning ?
Dom är ju grymt tysta eftersom det är inbyggd
tempstyrning i dom , dessutom funkar dom ju
på moderkort som saknar stöd för tempstyrning.
Och : Papst och ADDA är dom enda chassifläktarna
som är värda att kallas tysta utan moddifieringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hmm, en sak bara, du skriver att en ökning/minskning på 10dB gör att ljudet låter dubbelt så högt (el tvärtom), men senare står det att en höjning på 3dB uppfattas som att det låter dubbelt så högt.

Givetvis är det andra rätt, men dumt att det första står kvar.

//fog

Nej, nu har du fel, givetvis.

En upplevd fördubbling av ljudnivån är 10dB. En faktisk fördubbling av ljudnivån är 3dB.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Hmm så har inte jag lärt mig :S

Låter motsägande

Du har säkert rätt

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vet inte helt hundra vem av er som har rätt när det gäller det där, bara vad jag har fått hört, så jag kanske skulle ta och ta bort det från FAQn...

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nej, nu har du fel, givetvis.

En upplevd fördubbling av ljudnivån är 10dB. En faktisk fördubbling av ljudnivån är 3dB.

Sant. 3db är en fördubbling av ljudenergin, men 10db är en fördubbling av vad vad vi uppfattar som ljudnivå.

Sen ang. vad tillverkare säger att sina saker låter. Åt h%#& med dem. Det mesta är bara bs, eftersom de inte ens uppger under vilka betingelser det gäller.

Ett jetplan låter ju 20db, bara man är nog långt bort från det...

SPCR är ett rekomenderat ställe, de mäter med samma utrusning, från samma avstånd och flera gånger för att få ett reproducerbart resultat. De spelar också in ljuden så man får höra själv.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Min dator är redan tyst

Visa signatur

tickE er snel hest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tixz0r
Min dator är redan tyst

Jaha, nödvändigt att skriva i tråden i så fall, men kul för dig att du tycker det...

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

klister .. skummade igenom tråden rätt sanbbt men har du tagit med att man kan ha gummi mellan fläktar o chassi? typ en O-ring är bra eller såna kit från www.gtek.se

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eviln
Fel, ökning på 3 db kräver en fördubbling/halvering av effekten (ie, två lika starka ljudkällor).
3db är ungefär vad vi kan ana som högre än tidigare.

Tänk er såhär, du hör på ett ljud som är 30db, och sen ökar du det med 6db, och då har ljudet fördubblats i styrka, detta är baserat på vad jag har hört från AUDIONOMER när jag hälsat på dom.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_h
har en klurig fråga här till nån som kan mycke om ackustik osv.

Om jag har dessa ljudkällor; 12 dBa - 12 dBa - 12 dBa - 12 dBa - 26 dBa - 21 dBa - 33 dBa - 30 dBa - 26 dba , hur mycket låter allting tillsammans då?

EDIT: jag vet att man inte borde ställa frågor i en FAQ, men om jag gör en tråd om detta så säger alla till mig o kolla i FAQ.

typ 36 dB?!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips om hur man får tyst på datorn...jag håller också på lite med min dator. Det e såå kul att modda sin dator ;P

Jag tänkte bara komma med lite konkret fakta om ljud, decibel o sånt.

1 - Den upplevda ljudstyrkan är inte proportionell mot decibeltalet....dB är inte skapad utifrån människans hörsel. (i vissa frekvenser kan vi höra ljud som är under 0dB)

2 - Olika frekvense upplevs olika starka vid samma dB (googla phonkurvor) ex. en fläkt som har 20dB kan låta mycket mer än en fläkt som har 25dB...

3 - För att addera ljudkällor (buller) använder man följande formel:

L=10log(10^(L1/10)+10^(L2/10)+...+10^(Ln/10))

L=totala ljudnivå, dB
L1=ljudnivå från källa 1, dB
L2=ljudnivå från källa 2, dB
Ln=ljudnivå från källa n, dB
^=upphöjt till

4 - Halvering/ökning av den upplevda ljudnivån är 3-6dB, beroende på utbredningssätt.

5 - Mjuka material absorberar ljudet
Hårda material reflekterar ljudet.
Massan (tyngd) spellar roll då man inte vill att ljudet ska gå igenom till andra sidan i form av vibrationer.

6 - Otätheter förstör ljudisoleringen, även små springor "läcker" ut ljud.

Men problemet med datorer är att mar har fläktar...hur bra ludisolering man än har kommer det att låta hyfsatt mycket för att ljudet hittar ut genom hålen i chasit. Hade chassit varit mycket tät, skulle det låta mycket mindre.

Det bästa vore att ha tysta grejjer, men det kostar mycket. Men ska man ha nytt ska man satsa på tysta komponenter.

Sen kan man ju ljudisolera och modda lite. Det kostar dessutom mindre, men ger inte lika stor effekt. Men desto roligare....

Permalänk
Medlem

konst: Jag vet inte riktigt om man kan påstå att ljudisolering är någon mirakelkur. Det gör ljudet mjukare, men det tar inte bort högfrekvent ljud från tex hårddiskar. Och på min dator är hårddiskarna det som hörs mest(även när de är i idle). Så jag funderar på att slänga ut seagaten och maxtorn(går inte att ta ut pga mitt jävliga moderkort som måste ha idehdd för att starta), och eventuellt köpa 2 2.5" diskar för att ha som lagring.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Bra F.A.Q!
Jag, som inbiten gamer, har äntligen fattat att en tyst dator är bättre än en megastylad-neon burk!
Jag värderar en tyst och välkyld burk högst!

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk

håller med konst och en dublering av ljudet är inte 3 db utan hela 10 db...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
håller med konst och en dublering av ljudet är inte 3 db utan hela 10 db...

Det är väl så att om man dubblerar effekten så ökar ljudstyrkan med 3dB. Men att vi upplever 10dB som en dubblering av ljudstyrkan?

Citat:

Från Susning.nu
Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av effekten. 93 dB är dubbelt så mycket som 90 dB, och 96 dB är dubbelt så mycket som 93 dB. I audiotekniska sammanhang där man även tar hänsyn till effekten, krävs det dubbelt så mycket effekt per 3 dB:s ökning. Exempel: om 1 Watt ger 92 dB så krävs det 2 W för 95 dB och 4 W för 98 dB osv.

Permalänk
Medlem

detta kanske inte ska frågas i FAQ vet ej men en kort fråga, jag tänkte på Energispararen det dära med att stänga av hårddiskarna... Då går det väl inte köra nått på datan samtidigt som man stängt av dom och sover ? Vad e då meningen med att ha på datan om det nu är så?

Visa signatur

Det ingen vet är det ingen som vet !?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjalaR
detta kanske inte ska frågas i FAQ vet ej men en kort fråga, jag tänkte på Energispararen det dära med att stänga av hårddiskarna... Då går det väl inte köra nått på datan samtidigt som man stängt av dom och sover ? Vad e då meningen med att ha på datan om det nu är så?

Om du läser igen så ser du snart "om man har flera hårddiskar"

Btw datan = informationen, tänk om SAOL omdefinierar ordet data O_o

Permalänk
Medlem

Dvs har du en fläkt och lägger till en till, får du det dubbla luftflödet sen innan (teoretiskt sett 100% mer) medan ljudnivån bara ökar med 3db (30%)

Flera tysta fläktar är alltså bättre än en enda "jetmotor" fläkt.