Permalänk
Medlem

Hjälp mig sätta ihop ett AMD-system

.. det dags igen att införskaffa sig ett nytt AMD system.
Grejen är den att jag har inte haft tid eller ork till att ta reda på vad för grejer som ska köpas.
Då vänder jag mig till mina kära sweclockers människor som vet vad dom snackar om.

Det jag hade tänkt mig var moderkort, cpu, minnen, grafikkort, ljudkort eventuellt vilken kylning som passar
till just cpu och grafikkort(om det ens behövs). Tänkte mig ett luftkyltsystem så inga tips på vilken typ av vattenkylning
som passar och sånt tack.

Hade inga planer på att överklocka heller, har haft lite för liten erfarenhet med det. Då kanske alla undrar vilken prisklass jag hade tänkt mig? Jag vill helst inte spendera mer än 10 000.- vilket kanske är en omöjlighet igentligen.

Planen är i alla fall att ha ett bra system, behöver alltså inte va värsting grejerna. Primärt så vill jag kunna lira BF2 med schysst
high inställningar (1024x786). Få lite mer flyt i spelet.

Så alla tips är välkommna

Mitt egna förslag skulle vara följande:

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt

Zalman CNPS7700-Cu CPU-Fläkt Socket 478/775/754/939/940

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

MSI GeForce 6800GS 256MB GDDR3, PCI-Express, NX6800GS-TD256E, DVI-I/HDTV

Precis under 10000.- gränsen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x * MSI MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI * 32GB DDR4 G.Skill 3600Mhz * Asus 3070 OC v2 8gb * 2x1TB 890Pro * Corsair RM850X 850W v3 * Corsair H150i Elite Capellix-iCUE-RGB-360mm * Corsair 4000D RGB * 2x27"ASUS

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggade till topic lite och flyttade tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut som att du av misstag skapade två trådar. Jag tog bort den andra.

Permalänk
Medlem

Tackar tackar.. Satt på jobbet, lite små stressad och allt blev bara fel

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x * MSI MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI * 32GB DDR4 G.Skill 3600Mhz * Asus 3070 OC v2 8gb * 2x1TB 890Pro * Corsair RM850X 850W v3 * Corsair H150i Elite Capellix-iCUE-RGB-360mm * Corsair 4000D RGB * 2x27"ASUS

Permalänk

Om du inte har planer på att klocka, varför då köpa en annan kylare?
Jag menar den som följer med san diegon duger utmärkt och iaf jag tycker inte
den låter mycket.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Människors definition av för högt ljud är ganska personligt

Jag skulle byta ut zalmanen mot en arctic cooling freezer 64 pro, den kyler mycket bra och tar mindre plats runt cpu:n.

Om du tänker lägga ner såpass mycket pengar som du verkar göra på datorn skulle jag skaffa den billigaste X2 processorn istället.
X2 3800+ är inte så mycket dyrare än 3700+ om jag inte kommer ihåg fel.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

byt ut zalmanen mot en AC freezer som nån sa så ser det bra ut!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

eftersom du inte ska klocka, så duger den boxade kylningen på cpu:n bra!
Så spara in pengarna på zalmanen och byt ut 6800Gs mot ett 7800Gt!!

detta är mitt förslag!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=165831

Eftersom du inte ska klocka, så behöver du inte ta dyra minnen "som klarar högra hastigheter" Därför valde jag Adata, som är mycket prisvärda, sen ett välkänt märke!

Jag valde samma cu som du hade tänkt dig! Mycket prisvärd, med 1Mb i cashe!

Jag valde att ta ett 7800GT, eftersom jag tycker det är mycket prisvärt, skiljer inte många kronor mellan detta och ett 6800gs

moderkortet jag valde, har stöd för SLI, om du senare när priserna gått ner på 7800Gt, köpa ett till! Sen så skrev du nått om "eventuellt ljudkkort" Så därför e detta mobo också ett stort plus, på de sättet att kortet har ett riktigt bra ljudkort! Detta mobo kom på första plats av 10 andra mobo i samma prisklass hos tidningen microdata!

Aiight! GL HF
En tusen lapp under din budget, den kan du gotta dig me:D!!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Avstängd

Lite jämförelser på kylningarna ni talar om:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/arctic-cooli...

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Hmm.. fick man sig en liten funderare...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Lite jämförelser på kylningarna ni talar om:

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/arctic-cooli...

Med tanke på vilka kylare den jämfördes med så presterade den riktigt bra, jag menar de kylarna kostar ju minst dubbelt så mycket. Bra att man slipper extra monteringsjobb också eftersom den är så lätt och bara är att snäppas fast.
Synd att de inte tog med ljudnivå också.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

tycker dina egna förslag såg utmärkta ut, kanske köpa corsair value eller nåt sånt billigt, om du inte ska överklocka. och köpa något annat kul, lite fläktar kanske, för hundralapparna emellan

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Box-kylningen till X2 3800+ ska vara både bra och tyst. Det ska vara stor skillnad mot de andra som skeppades med typ A64 3000+, enligt vad jag hört av folk.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare.. fick en liten funderare. Kanske borde skaffa en
Leadtek WinFast GeForce 7800GTX 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express
istället för den som jag postade först. Blir inte så stor prisskillnad, diffar 1300.- eller så.

Men sen det där med CPU, behöver man verkligen en x2 processor? känner att behovet behövs inte, tycker att en AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt inte kommer att bli en flaskhals precis. Ok att x2 lär klara sig en längre tid. Men just nu känns inte som att det är ett måste iaf.

Kan lika gärna vänta lite med det tills dom blir mer utav ett standard alternativ och kommer att gå ner i pris.

Och valet av kylare till CPU kommer inte att ändras, Zalmanen är så jävla cool ! nästans 900g kylare, det är tungt!

Visa signatur

Permalänk

^^
Nej ex X2 är inte nödvändig i detta nuet, enligt mig.
Jag väntar själv med att köpa en X2 CPU tills spelbranschen är justerad för X2
och det lär nog dröja ett tag tills allt fungerar verkligen 100% och då har priserna sjunkigt på bra dubbel kärnor!

Men det är så jag tycker och tänker!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Håller med unbalanced till 100%. Vänta med en x2 prolle, för tillfället kommer den där AMD64 3700+ vara det bästa valet.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
eftersom du inte ska klocka, så duger den boxade kylningen på cpu:n bra!
Så spara in pengarna på zalmanen och byt ut 6800Gs mot ett 7800Gt!!

detta är mitt förslag!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=165831

Eftersom du inte ska klocka, så behöver du inte ta dyra minnen "som klarar högra hastigheter" Därför valde jag Adata, som är mycket prisvärda, sen ett välkänt märke!

Jag valde samma cu som du hade tänkt dig! Mycket prisvärd, med 1Mb i cashe!

Jag valde att ta ett 7800GT, eftersom jag tycker det är mycket prisvärt, skiljer inte många kronor mellan detta och ett 6800gs

moderkortet jag valde, har stöd för SLI, om du senare när priserna gått ner på 7800Gt, köpa ett till! Sen så skrev du nått om "eventuellt ljudkkort" Så därför e detta mobo också ett stort plus, på de sättet att kortet har ett riktigt bra ljudkort! Detta mobo kom på första plats av 10 andra mobo i samma prisklass hos tidningen microdata!

Aiight! GL HF
En tusen lapp under din budget, den kan du gotta dig me:D!!!

tror du glömde nätagget, o chassit och hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rey_mysterio
tror du glömde nätagget, o chassit och hårddisken

Vet inte dom du läste första posten, men jag var bara ute efter nytt moderkort, minne, graffe, kylare och eventuellt ett ljudkort. Resten har jag redan..

Visa signatur