Permalänk

SVT Först med pod-tv!

Hej, Sveriges Radio har ju sänt podradio som man har kunnat prenumerera på ett tag nu, men nu (den 6 februari) sätter även SVT igång och sänder pod-tv! Ni som har en femte generations iPod kan alltså automatiskt få hem nya program rakt in i iPoden så fort de släpps, och titta på dem när det passar er.

Vet inte om jag valde rätt forum, men då det rör sig om RSS så kör jag på detta.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45281&a=528886

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45281&a=503354

====

Sveriges Radio om Podradio
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2332

Och Wikipedia, om någon missat podcasting helt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Podcasting

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Varför har de lagt till ett extra d i pod? :<

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty

De har kommit på att den svenska översättningen av pod är podd och därmed försvenskat ordet. (Kan dock inte säga mer än så, var min flickvän som hörde det på radio.)

Trevligt att svt har börjat med det iaf, synd att man inte har en ipod video bara, men de kommer väl och kräver tv-licens på dom snart ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
De har kommit på att den svenska översättningen av pod är podd och därmed försvenskat ordet. (Kan dock inte säga mer än så, var min flickvän som hörde det på radio.)

Trevligt att svt har börjat med det iaf, synd att man inte har en ipod video bara, men de kommer väl och kräver tv-licens på dom snart ändå

Funkar med en PSP med, och säkert med andra spelare som klarar av video också, bara man hittar något vettigt sätt att synca det med. Annars kan man ju köra tv-out från datorn.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Nice, hur gör man för att synka med en X5:a då?

Visa signatur

RAGE AGAINST THE MACHINE

Permalänk
Medlem

kommmer detta att kosta något? och isåfall hur mycket..är ju en bra satsning ändå

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av williamos
Nice, hur gör man för att synka med en X5:a då?

Stödjer den h.264 (och är det det som används?)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Kanon initiativ av SVT! Inte för att jag tänker börja betala licens bara för detta, men iaf :P. Rapport till mediaspelaren är särskilt intressant, skönt att slita med sig på morgonen.

På en X5'a "syncar" du genom att plugga in spelaren och sedan dra och släppa filen där du vill ha den...

Bara att prenumerera på RSS feeden.

Det kostar dig 156kr i månaden Dixipixi.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Varför i helvete kallas det pod-tv??? I pod var ju inte ens först med att kunna spela upp mpeg4 eller något annat videoformat....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zezam
Varför i helvete kallas det pod-tv??? I pod var ju inte ens först med att kunna spela upp mpeg4 eller något annat videoformat....

Och?
Det heter poddtv för att namnet kommer från podcast. Och iPod har större delen av marknaden, då blir det så. Jeep var inte först med terengbilar, och post-it var nog inte först med papper med klister på.

Permalänk
Citat:

Huh ? Det är inte Apple som har kommit på namnet om du tror det.
Det råkar dock vara oerhört smidigt att prenumerera på podcasts via iTunes dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och?
Det heter poddtv för att namnet kommer från podcast. Och iPod har större delen av marknaden, då blir det så. Jeep var inte först med terengbilar, och post-it var nog inte först med papper med klister på.

Du har faktiskt fel i båda fallen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Post-it_note
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep
http://en.wikipedia.org/wiki/Genericized_trademark

Värt att notera är att varumärkesorden är mycket vanligare i USA än i Europa. Exempel är Xerox (kopieringsmaskin), speedos (små badbrallor), Jet Ski (vattenskoter) osv.

Poddradio är en lite fånig översättning enligt min mening, men den fyller ju sitt syfte. "Nedladdningsbara radioprogram" har inte riktigt samma stuns, även om det bättre beskriver vad det handlar om.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Orka med alla dessa fåniga Pod-versioner av namn och uttal.

Dom lägger upp avsnitt av program i MP4/h.264 format på sin sida, right?
Och alla som har en spelare som klarar formatet (dator med) är välkommna att ladda ner.
Själv om jag vill se något jag missat så tar jag mig till närmsta bästa torrent-site och laddar ner avsnittet, så mycket smidigare och bättre!

Podcastning är f.ö heltöntigt. Ladda ner inspelade program (utan musik) och gå och lyssna på.
Själv hatar jag prat-radio och undviker P1/P2/P3 så mycket det går. Klarar inte av alla fjortis-pop kanaler heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det var med iPod trenden kom igång ordentligt.

Apple i spetsen. Som vanligt!

*flamesuit on*

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Podcastning är f.ö heltöntigt. Ladda ner inspelade program (utan musik) och gå och lyssna på.
Själv hatar jag prat-radio och undviker P1/P2/P3 så mycket det går. Klarar inte av alla fjortis-pop kanaler heller.

Själv om jag vill se något jag missat så tar jag mig till närmsta bästa torrent-site och laddar ner avsnittet, så mycket smidigare och bättre!

Jag tror du missat poängen, helt. Programmen kan mycket väl innehålla musik (ta t.ex. podradiokanalen dagens skiva, vars syfte är att leverera musik), och att du inte gillar Radio är inget bra argument till varför podcasting skulle vara en dålig idé.

Själva idén med podcasting är att man _slipper_ att självmant ladda ner program. Man _slipper_ att hela tiden besöka sin torrentsite för att se om ett nytt avsnitt har kommit ut. Man använder sig av RSS innehållandes enclosures.

Exempel, säg att du gillar [inte Family Guy], och att du föredrar att titta på det när du känner för det och inte en bestämd tid, och att du föredrar att dra ner det via bittorrent. Allt du behöver göra nu är att leta upp en RSS innehållandes [inte Family Guy] torrents, sedan använda valfritt torrentprogram med stöd för RSS, t.ex. uTorrent, mata in RSS:en. Och så fort det kommer ett nytt avsnitt av [något annat än Family Guy], så kommer din bittorrent-klient att tanka hem det åt dig oavsett om du är på jobbet, skolan .. utan att du behöver göra något. När du kommer hem kan du själv välja när det passar att titta på det. Det är detta som är podcasting, att få sina program man är intresserad av levererade till en utan att man själv aktivt behöver säga till att man vill ha det.

När det gäller radioprogram fungerar det som en bonus att man får det inlagt på sin mp3-spelare automatiskt också (och de gamla programmen som man lyssnat på försvinner från mp3-spelaren)

Om du inte gillar att saker och ting sker automatiskt, utan du vill hålla på att tanka hem varje avsnitt för sig och vänta på att det ska komma hem och sådär, då är nog Podcasting ingenting för dig.

Visa signatur

Permalänk
Korsordsguru

SVT har ju lagt upp en hel del program ganska länge nu, men visst, bra med RSS också.

Angående podd-tv namnet som kommer från podcasting så beror ju det på att Apple med deras iPod-serie fortfarande är typ den enda mp3-spelar-tillverkaren som vägrar sätta in fm-radio så folk är mer eller mindre tvugna att lägga in radio-program som mp3or för att lyssna på dem.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Inget prat om att ladda ner upphovsrättskyddat material, läs våra regler

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Expressen började idag med podd-tv..

http://mac.feber.se/2006/02/expressen_brjar.html

Visa signatur

jo..

Permalänk
Medlem

Jag trodde att en pod är en liten behållare med en dos av någonting... Typ kaffe-pods som man sätter i en viss kaffemaskin, för att få en kopp kaffe... Alltså att man kan få ett visst program med sig i sin spelare. Vad det har med Ipod att göra vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty

För att

Eng Sv
Job Jobb

Web Webb

Blog Blogg

Osv osv

Permalänk
Medlem

får inte igång detta, hur gör man?

edit: såg nu att det inte har kommit ännu

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
SVT har ju lagt upp en hel del program ganska länge nu, men visst, bra med RSS också.

Angående podd-tv namnet som kommer från podcasting så beror ju det på att Apple med deras iPod-serie fortfarande är typ den enda mp3-spelar-tillverkaren som vägrar sätta in fm-radio så folk är mer eller mindre tvugna att lägga in radio-program som mp3or för att lyssna på dem.

Om man nu vill ha fm radio på sin ipod så är det väl bara att komplettera med en?
Apple säljer en fjärrkontroll, med lurar, till iPod som också ger radio.

Själv skaffade jag en mp3-spelare för att just slippa radio.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Om man nu vill ha fm radio på sin ipod så är det väl bara att komplettera med en?
Apple säljer en fjärrkontroll, med lurar, till iPod som också ger radio.

Själv skaffade jag en mp3-spelare för att just slippa radio.

Javisst man kan säkert ha en radio utanpå iPoden.

När jag köpte mp3-spelare valde jag en med inbyggd radio. Jag tycket det går väldigt många bra program på P3 som jag gärna lyssnar på. Ganska praktiskt att ha inbyggd radio i mp3-spelaren då. Speciellt då det i praktiken inte gör mp3-spelaren större alls. Verkar faktiskt dumt att behöva komplettera för en så basic sak som FM-radio om man köper en iPod.

Nu kanske det blir lite off topic dock? Men men, det är trots allt ett diskussionsforums.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Verkar faktiskt dumt att behöva komplettera för en så basic sak som FM-radio om man köper en iPod.

Nu kanske det blir lite off topic dock? Men men, det är trots allt ett diskussionsforums. [/B]

Ja gud vad dumt

Jag vill ha en mp3 spelare utan radio, du vill ha en med, andra vill kanske komplettera efterhand.
Det är bara att välja.
Det finns inget som säger att alla måste köpa en iPod.
Man köper en produkt som passar ens egna behov.

</offtopic>

Tycker själv att det är bra att fler och fler börjar med podsändningar.
Nu får man möjlighet att slänga ihop sin egen kanal och slipper allt dravel

Permalänk
Avstängd

SVT sprider som pesten för att kunna ta ut tv-licens

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Re: SVT Först med pod-tv!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hej, Sveriges Radio har ju sänt podradio som man har kunnat prenumerera på ett tag nu, men nu (den 6 februari) sätter även SVT igång och sänder pod-tv! Ni som har en femte generations iPod kan alltså automatiskt få hem nya program rakt in i iPoden så fort de släpps, och titta på dem när det passar er.

Här har jag lagt ut lite info. Jag är tacksam för kritik och/eller tips.
Http://aguiden.com/itune.htm