Permalänk
Medlem

NES - På datorn?

Hej!
Jag undrar om man kan köra nintendo 8-bitars på datorn? Alltså att man kan koppla in konsollen till datorskärmen med någon speciell kabel?

Permalänk
Medlem

Finns väl ett bättre sätt?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

jo det gör det säkert men skulle bara vilja veta om det går att koppla in den?

Permalänk
Medlem

passar på och frågar,kan man koppla in PS2 och spela på skärmen?alltså inte genom datorn utan direkt på skärmen?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

hade tänkt mig samma fast med NES då

Permalänk

skulle inte tro det med tanke på att dator skärmar och tv aparater fungerar inte likadant. det närmsta man kan komma är att använda ett tv kort till datorn. finns ett enkelt sätt annars *host* emulator *host*

Permalänk

Det finns gott om komposit/rgb/component/whatever till VGA adaptrar på marknaden om man vill koppla ett tv-spel till en vga-monitor tyvärr är de rätt dyra om man vill ha bra kvalite, är det ett NES det handlar om så är det dock inte så kinkigt.

Exempel: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010059387

En annan variant är ett grafikkort med video-in eller ett tvkort men då krävs det såklart att datorn är igång.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns även väldigt enkla sätt att koppla upp NES-kontroller till datorn genom paralellporten... Det har dock inte funnits bra drivrutiner till 2000/XP men nu finns detta så det är bara att börja löda..

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren

Permalänk

Har man en videoingång på datorn så går det ju.
Finns på vissa grafikkort. Men det enklaste vore att köpa ett billigare TV-kort (~400:- ungefär), och sedan ansluta NESets antennkabel till TV-kortet på datorn.
På så sätt kan man även spela in vad som händer på skärmen m.m

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!