Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Linksys vilken modell

Har telia 24/1 adsl och ska köpa router.. Vilken linksys router tycker ni att jag ska ha? Den ska klara vpn passtrough. Har provat WRT54GS hos en kompis och den klarade vpn bra.. Vill ha en riktigt stabil router som klarar av att dela min 24mbit anslutning utan problem till 3 datorer som är konstant anslutna med många anslutningar t.ex. dc. och samtidigt kunna koppla upp 2 andra datorer mot vpn. Förslag?

Permalänk

Den du själv nämner, fungerar stabilt och bra. Den kan rekommenderas!

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Den du själv nämner, fungerar stabilt och bra. Den kan rekommenderas!

Använder du den själv? Någon som kan intyga att den är stabil och inte "tappar anslutningen"?

Skiljer det något mellan de olika modellerna?

WRT54G
WRT54GS
WRT54GL
WRT54GX

GX modellen är den dyraste av de, är den bättre är GS modellen? Vad rekommenderar nni?=

Permalänk

Har för tillfället två stycken jag använder. De fungerar bra. Aldrig varit några problem att det kopplar ner etc. Måste dock påpeka att under den längsta tiden har jag använt den med en tredjepartsprogramvara som heter Sveasoft Talisman. Men även när jag körde med originalprogramvaran så fungerade det helt klanderfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har för tillfället två stycken jag använder. De fungerar bra. Aldrig varit några problem att det kopplar ner etc. Måste dock påpeka att under den längsta tiden har jag använt den med en tredjepartsprogramvara som heter Sveasoft Talisman. Men även när jag körde med originalprogramvaran så fungerade det helt klanderfritt.

Hur många klienter har du anslutna som max samtidigt? Har de uppe många anslutningar t.ex. bittorrent eller liknande? Vill alltså veta om routern är stabil även vid hård belastning. Hur snabbt internet har du/får du ut det genom routern?

Permalänk

Kör Telia 24mbit/s. Vet inte hur många som brukar sitta via den.
Folk sitter o kör allt möjligt antar jag spel osv... Jag har ingen koll på
hur mycket den lastas ner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör Telia 24mbit/s. Vet inte hur många som brukar sitta via den.
Folk sitter o kör allt möjligt antar jag spel osv... Jag har ingen koll på
hur mycket den lastas ner...

Får du ut hela din lina, alltså har du tptestat och sett så att routern inte "snor" nån bandbred.?

Permalänk

Vet inte exakt maxhastighet på linan. Men det gör ingen skillnad med eller utan router. Det har provats vid flera tillfällen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är väll någon av dom routrarna som går att "modda" ?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk

Flera av dem går att stoppa i annan firmware i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Flera av dem går att stoppa i annan firmware i.

Är linksys de bästa routrarna på marknaden just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjoberg
Skiljer det något mellan de olika modellerna?

WRT54G
WRT54GS
WRT54GL
WRT54GX

GX modellen är den dyraste av de, är den bättre är GS modellen? Vad rekommenderar nni?=

G är "normalmodellen"
GS är "lite häftigare modellen" (har den där 108Mbps-grejen)
GX är "ännu häftigare modellen" (flera antenner och kanaler och grejer, ska räcka längre med högre fart)
GL är "linuxmodellen" (samma som G, fast se nedan)
finns även GC, som är "kompaktmodellen" (samma som G, fast mindre)

G/GS (och möjligen GC) upp till nån viss version (v4, tror jag) går att köra hemgjord firmware på, då de kör linux.
De kom sedan i en nyare version (v5), och kan då inte längre köra Linux (de använder VxWorks). Då släpptes istället GL, som är samma sak som en G v4, och som fortfarande kan köra "pirat"-firmware.

(med reservation för att versionsnumren kan vara lite fel).

Vet inte hur det är med GC eller GX, men G/GS av rätt version (icke-nyast) eller GL går att köra moddad firmware på, nåt som alla nördar verkar gilla skarpt. Tyvärr verkar GL vara svår att få tag på, ryktet säger att den slutat tillverkas.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
G är "normalmodellen"
GS är "lite häftigare modellen" (har den där 108Mbps-grejen)
GX är "ännu häftigare modellen" (flera antenner och kanaler och grejer, ska räcka längre med högre fart)
GL är "linuxmodellen" (samma som G, fast se nedan)
finns även GC, som är "kompaktmodellen" (samma som G, fast mindre)

G/GS (och möjligen GC) upp till nån viss version (v4, tror jag) går att köra hemgjord firmware på, då de kör linux.
De kom sedan i en nyare version (v5), och kan då inte längre köra Linux (de använder VxWorks). Då släpptes istället GL, som är samma sak som en G v4, och som fortfarande kan köra "pirat"-firmware.

(med reservation för att versionsnumren kan vara lite fel).

Vet inte hur det är med GC eller GX, men G/GS av rätt version (icke-nyast) eller GL går att köra moddad firmware på, nåt som alla nördar verkar gilla skarpt. Tyvärr verkar GL vara svår att få tag på, ryktet säger att den slutat tillverkas.

Lutar åt en GS just nu tack för det långa svaret!

Permalänk
Medlem

jag har 2 WRT54GS och dom funkar bra, har visserligen inte belastat dom särskilt mycket...

Kör DD-WRT på bägge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
jag har 2 WRT54GS och dom funkar bra, har visserligen inte belastat dom särskilt mycket...

Kör DD-WRT på bägge.

Då har du inte den senaste versionen av routern eller?

mailade supporten och fick följande svar:

"Den senaste versionen av WRT54GS v5 kör inte med linux som os utan den kör med
ett operativ som heter VxWorks."

Antar att det inte går att köra 3e hand firmware med VxWorks routern?

Permalänk
Gäst
Citat:

Då har du inte den senaste versionen av routern eller?

mailade supporten och fick följande svar:

"Den senaste versionen av WRT54GS v5 kör inte med linux som os utan den kör med
ett operativ som heter VxWorks."

Antar att det inte går att köra 3e hand firmware med VxWorks routern?

Läs igenon Stacks svar så finner du svaret.

Permalänk
Medlem

lite OT: finns de Linksys ADSL2+ modem?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Skaffa en GS du, å så lägger du in DD-WRT-firmware på den, är kanon de, ska bygga ut mitt nätverk med en till sådan såfort ja får pengar...

EDIT: www.dd-wrt.com/

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
lite OT: finns de Linksys ADSL2+ modem?

Har du kollat på deras hemsida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Major_XboX
Skaffa en GS du, å så lägger du in DD-WRT-firmware på den

Problemet är väl att de som säljs nu är för nya. Eller vet nån vad som finns på butikshyllorna?

Vad är det du använder i DD-WRT som inte linksys egen firmvara kan?

(har själv beställt en GL bara för att, undrar mest vad folk egentligen gör med dem)

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Problemet är väl att de som säljs nu är för nya. Eller vet nån vad som finns på butikshyllorna?

Vad är det du använder i DD-WRT som inte linksys egen firmvara kan?

(har själv beställt en GL bara för att, undrar mest vad folk egentligen gör med dem)

Det var ju precis det jag tänkte på: Att den itne längre kör linux.

Permalänk

http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN... <--där står allt om DD-WRT, Vilka modeller de funkar på, alla funktioner å så vidare....

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk

jag hoppar på och lånar tråden lite, jag sitter och väljer mellan http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306149 och http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308435 vad jag läst mig till innan så är GX:en bättre...men hur? eller på vad?

den ska användas av far hemma ute i skogen där det inte finns tillstymmelse till andra nät som kan störa, och en av mig i min studentlya där det nästan garanterat finns störnings obj.

den ska fördela internet från ett befintligt BBB modem till 4 datorer via kabel, och 2 laptopar via wlan. 54mbs måste väl vara tillräckligt för att alla ska kunna surfa/spela/fildela semsetarbilder samtidigt?

Tacksam för svar / Andreas.

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Jag har en WRT54GS och den är _tungt_ belastad på min BBB 10/10 och orkar med hur bra som helst. Den funkar väldigt stabilt, går i månader utan att krascha. Har t om fått flera vänner och släktingar att köpa just såna eftersom de är så bra. Ingen har klagat eller haft problem.

Jag kör en Win2003-server, en speldator, en skrivare och en testburk alt dreambox via kabel och en laptop via trådlöst.

Dock... Throughput på den sägs inte vara särskilt högt. Runt 30-40mbps har jag hört. Nu när BBB lanserat/lanserar 100/10 så kommer den inte räcka till för mig misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Jag har en WRT54GS och den är _tungt_ belastad på min BBB 10/10 och orkar med hur bra som helst. Den funkar väldigt stabilt, går i månader utan att krascha. Har t om fått flera vänner och släktingar att köpa just såna eftersom de är så bra. Ingen har klagat eller haft problem.

Jag kör en Win2003-server, en speldator, en skrivare och en testburk alt dreambox via kabel och en laptop via trådlöst.

Dock... Throughput på den sägs inte vara särskilt högt. Runt 30-40mbps har jag hört. Nu när BBB lanserat/lanserar 100/10 så kommer den inte räcka till för mig misstänker jag.

Vilken version har du? vilken firmware kör du?

Permalänk
Medlem

Firmware Version : v4.70.6
WRT54GS v1.1

Har kört några olika custom firmwares men har inte varit nöjd med stabiliteten med dom. De har visserligen fler och fräckare funktioner, men då har routern kraschat då o då å andra sidan.

En sak kom jag på förresten som jag retat mig lite på, och det är att om routern jobbar hårt med trafik på ethernetportarna så orkar den inte skicka ut trafik på det trådlösa. Om jag ska streama film till laptoppen från servern över det trådlösa så hackar det. Verkar inte som om den prioriterar det trådlösa tyvärr. Kanske är nåt som funkar bättre med custom firmware? Brukar stänga ned bittorrent eller dc++ om jag ska streama film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Firmware Version : v4.70.6
WRT54GS v1.1

Har kört några olika custom firmwares men har inte varit nöjd med stabiliteten med dom. De har visserligen fler och fräckare funktioner, men då har routern kraschat då o då å andra sidan.

En sak kom jag på förresten som jag retat mig lite på, och det är att om routern jobbar hårt med trafik på ethernetportarna så orkar den inte skicka ut trafik på det trådlösa. Om jag ska streama film till laptoppen från servern över det trådlösa så hackar det. Verkar inte som om den prioriterar det trådlösa tyvärr. Kanske är nåt som funkar bättre med custom firmware? Brukar stänga ned bittorrent eller dc++ om jag ska streama film.

Har lånat en wrt54gs av en kompis men får inte igång den. Den får inte något ip av telia. vad ska jag ställa in?

Permalänk
Medlem

Jag använder en Linksys RV0042 hemma.

Har BBB 100/10, delar på fyra datorer. Den klarar av bandbredden, även med många anslutningar samtidigt, typ torrents.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har lånat en wrt54gs av en kompis men får inte igång den. Den får inte något ip av telia. vad ska jag ställa in?

Börja med att surfa in till den, antagligen 192.168.1.1, inget username och admin(?) som password default. Det första du kommer till är Basic Setup, och då är den nog satt till Auto-DHCP. Om nu inte det funkar, så kanske du måste sätta PPPoE och username/password från telia där istället. Kanske fast IP också, svårt att säga eftersom jag inte har telia själv. Men det är där du ska ställa in dina uppgifter från din ISP iaf.

Permalänk
Medlem

Är det någon som listat ut om GL varianten är Exakt likadan som gamla G eller GS då det väl var olika prestanda på de tu (cpu etc)?

Eller är jag helt ute & cyklar nu?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller