Permalänk
Medlem

kanske blivit lurad

har kanske blivit lurad, kan man se en persons IP-nummer baserat på bara på mottagna mail som man fått?

Permalänk
Medlem

Jo, men sen kommer du inte så mycket längre. Välj "visa brevhuvud" eller vad det nu kan heta i din klient.

Permalänk
Medlem

men ip-nummer räcker väl för att var personen bor?

Permalänk

Om du har neotrace pro så kanske det går...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
men ip-nummer räcker väl för att var personen bor?

Nej, det är då gatuadress du ska ta reda på, inte IP-adress.
Med IP-adressen kommer man oftast fram till vilken ISP personen sitter på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Och ISP:n i sin tur har väl ofta loggat vem som haft vilket ip-nummer när?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Och ISP:n i sin tur har väl ofta loggat vem som haft vilket ip-nummer när?

Och den informationen kommer du sannerligen inte åt utan en polisanmälning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metaphor
Och den informationen kommer du sannerligen inte åt utan en polisanmälning.

Vilket han kommer att göra om det nu visar sig att han har blivit lurad....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Vilket han kommer att göra om det nu visar sig att han har blivit lurad....

Beror ju på vilket sätt han har blivit lurad. Blocket? Beg.köp?

Inget ont om trådskaparen, men det finns en enorm drös ganska korkade får här, som anser att allt som inte går deras väg är liktydigt med att de blivit lurade. Därav min skepsis.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Inget ont om trådskaparen, men det finns en enorm drös ganska korkade får här, som anser att allt som inte går deras väg är liktydigt med att de blivit lurade. Därav min skepsis. [/B]

Haha.. Klockrent!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
Om du har neotrace pro så kanske det går...

sådana program hjälper inget, de kan om du har tur begränsa IP:t till ett område i en stad, sen efter det får du knacka dörr och fråga några tusen personer vilket IP de har

Men allvarligt talat så kan man inte ens lita på det. Jag har använt sånna program som har informerat mig om att jag bor i Amsterdam.

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Tänk även på att om någon blåst dig på pengar eller liknande så är risken överhängande att denne har använt en proxy av något slag.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: kanske blivit lurad

Vad har du nu gjort för dumt som gör att du blivit lurad?
Låt mig gissa:
1. Du har betalt i förskott till ett skumraskföretag eller till en privatperson och inte fått varan.
2. Du har skickat något till en privatperson som du snackat med på MSN som verkade jättetrevlig och seriös och som lovade att betala för varan när han fått det och nu har det gått 2 veckor och nu har du inte hört någonting.

Är jag nära?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
har kanske blivit lurad, kan man se en persons IP-nummer baserat på bara på mottagna mail som man fått?

Permalänk

gör en polisanmälan men den kommer nog antagligen läggas ned i brist på bevis/tid/ork/intresse osv. Bästa försvaret mot sådant här är INNAN köpet/försäljningen