Du blir vad du spelar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
När jag tänker på det som du menade "min gubbe dog" eller "jag dog"?
Det borde ju bli att man säger min gubbe dog men helt automatikst säger jag "jag dog"

Nu kanske det dom menar inte handlar om det , mycket möjlig en förändring på något.
Tyvär skulle jag viljat sett lite mer konkrekt fakta från dom som gjorde testen.

Det är manligt att säga repliker från spel/filmer , se på mig varje gång jag sitter på dasset "Hasta La vista baby"

Ja?
Du dog med din gubbe, man säger "Jag dog med Alphust idag"

Intefan dör väll gubben av sigsjälvt eller?

Permalänk

Tror som några redan sagt, att man tenderar att skapa karaktärer man själv skulle vilja vara om det var möjligt. När jag spelade drakar och demoner första gången så skapade jag en karaktär som stämde in på mig själv och vad jag hade velat vara i en fiktiv värld. Och det är väl klart att spelet kan påverka en både positivt och negativt. Om ens karaktär är en person som konverserar mycket så blir man ju bättre på det ju mer man "övar". För det är ju som man säger "Practice makes perfect". Och eftersom spel som WoW verkar spelas av en stor skara tjejer så blir man ju således bättre på att kontakta det motsatta könet. Problemet är givetvis att man inte vet om det är en tjej/kille som spelar karaktären dock. Så visst kan man på sätt och vis bli vad man spelar men då beror det nog mer på att man bygger upp en viss självsäkerhet som man kanske tar med sig irl.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
I diverse rpgs brukar jag köra dvärg/warrior. Jag är själv kort (170cm) men dvärg vet jag inte men någon warror är jag inte. Ingen biff direkt kanske.

Tror inte jag återspeglar mig i min karaktär, brukar bara bli att warriors är lätta i början

Ahaha jag är 20år och troligtvis 1.64 eller så, min fästmö 19½år 1.59.

Du, kort? Bwahaha

Permalänk
Testpilot

Jag tror nog snarare att man blir vad man läser.

Därför läser man inte aftonbladet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Isådana fall är jag Petter Solberg

Permalänk
Medlem

Jag tror att man blir vad man själv tycker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hallå, en magiker som sular iväg eldbollar stora som mindre radhus då?

Spelar ingen roll jag iklär mig inte en klänning hur stora eldbollar jag än kan sula iväg, nix, inte, icke..:p

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Spelar ingen roll jag iklär mig inte en klänning hur stora eldbollar jag än kan sula iväg, nix, inte, icke..:p

Hahaha

Skulle lätt springa omrking i klänning om jag kunde kasta eldbollar stora som radhus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en ganska intressant artikel, men man ska juh inte bli helt förvånad på när en sån här disskusion går åt h-vete på detta forum.....

Permalänk

/Moo

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Saken e ju den att artikeln antagligen är menad att leda till att de flesta dataspel är våldsamma och påverkar oss negativt genom det, precis som om de skulle kunna påverka vår personlighet positivt.

"Guns don't kill people, stupid motherfuckers with guns kill people"

Permalänk

"David, maaaaaaaaaaat!" /Min mamma när jag var tolv.

"Kommer strax, ska bara dö först." /Jag som tolvåring....

Visa signatur

Apparently 1 in 5 people in the world are Chinese and there are 5 people in my family, so it must be one of them. It's either my mum or my dad......or maybe my older brother Colin, or my younger brother Ho-Cha-Chu, but I'm pretty sure it's Colin!

Permalänk

Har en föreläsare i lund som forskar inom spel och dess påverkan på individen och samhället (damn vilket gött jobb asså ) Han har varit inne och nosat på det här under en föreläsning.

Permalänk
Avstängd

Jag blir oövervinnlig när ja spelar =P

Permalänk

Just ja också varför jag väljer att spela en warrior..:)

Citat:

Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem

Det mest troliga och vanliga är nog att man spelar en käraktär som man själv vill vara. Men mina käraktärer brukar ändå alltid sluta med att de blir som jag själv är, inte vad jag vill att de ska bli.

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Tror knappast det dära är stämmer, se bara på detta citat (som säääkert många har läst redan)

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music."

Så.. nej, vi blir inte vad vi spelar etc

Du har aldrig varit på en techno/rave-klubb va?

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk

Skulle jag vara en Orc Shaman i verkligheten då....

Coolt!:cool:

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Det är manligt att säga repliker från spel/filmer , se på mig varje gång jag sitter på dasset "Hasta La vista baby"

hahahaha, dagens. Tack

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Beror på hur man ser det. jag spelar inget, och jag är ingen. Så sett stämmer det

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Inaktiv

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids,
we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and
listening to repetitive music."

Rave?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
"Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids,
we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and
listening to repetitive music."

Rave?

Hela Holland? Där måste Pacman slagit igenom stort
(Hoppas ingen tar illa upp om jag associerar Holland och rave med färgglada piller)

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
Hela Holland? Där måste Pacman slagit igenom stort
(Hoppas ingen tar illa upp om jag associerar Holland och rave med färgglada piller)

Med tanke på att holland mest är känt för tulpaner, prostituerade, kanaler och marijuana så är det lite ologiskt att förknippa det med rave och färgglada piller.

Du hade lika gärna kunnat skriva Berlin isåfall.

För övrigt så är jag fortfarande fascinerad över människors idtioti och oförmåga att läsa.
Ett spel där man var en idiot skulle nog få många i den här tråden att känna igen sig i spelet.

En studie som visar att människors personlighet blir påverkad av det psykologiska samspelet med karaktären man själv skapat och ni tolkar den som att ni blir en mördare, en orc, en bil en whatever. Seriöst. Läs om och läs rätt. Tror ni fortfarande att de menar att man fysiskt blir eller tror att man är ett troll för att man spelar ett troll så ska ni läsa om artikeln.
Sen kan ni läsa den igen och igen och igen tills ni fattar att de menar karaktärens personlighet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Holland = Thunderdome och Gabber

Permalänk
Medlem

Va bra. Då blir jag en ko. Båda mina senaste karaktärer i wow har varit tauren.

Frågan är vad man egentligen blir om man har en warrior och en druid. Schitzofren?

Tror väl snarare att man väljer något efter hur man är i stället för att bli det man väljer.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk

Jag spelar alltid som extremt välhängd hunk så det måste ju stämma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Jag spelar alltid som extremt välhängd hunk så det måste ju stämma

Att du känner dig osäker på din kropp och framförallt din penislängd och därmed försöker eftersträva något du i din tanke egentligen skulle vilja vara, detta i sin tur förbättrar ditt självförtroende såpass att du faktiskt har möjlighet att gå ut och prata med människor och ibland t.o.m. flickor.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Att du känner dig osäker på din kropp och framförallt din penislängd och därmed försöker eftersträva något du i din tanke egentligen skulle vilja vara, detta i sin tur förbättrar ditt självförtroende såpass att du faktiskt har möjlighet att gå ut och prata med människor och ibland t.o.m. flickor.

Vem vill prata med flickor?

OnT: Klart man väljer den karaktär som tilltalar en mest. Sen kan det vara för att den är väldigt lik en själv men likaväl en som är väldigt olik en själv (se mitt exempel ).

Permalänk

Oh, touché...

Det är ju så mycket mer gällande personligheten och valet av karaktär än bara utseende också.
Även om utseendet påverkar ens agerande.

Är man en stor butchig barbar i ett spel så kanske man inte väljer att fly utan slåss hellre till döden. Detta mod kan senare smitta av sig efter en tids spelande och man kan i verkligheten bli lite kaxigare.
Det finns ju förstås en liten del av personligheten inom en själv eftersom man väljer en sån karaktär men det behöver ett sätt att få utlopp.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Oh, touché...

Det är ju så mycket mer gällande personligheten och valet av karaktär än bara utseende också.
Även om utseendet påverkar ens agerande.

Är man en stor butchig barbar i ett spel så kanske man inte väljer att fly utan slåss hellre till döden. Detta mod kan senare smitta av sig efter en tids spelande och man kan i verkligheten bli lite kaxigare.
Det finns ju förstås en liten del av personligheten inom en själv eftersom man väljer en sån karaktär men det behöver ett sätt att få utlopp.

Eftersom övning ger färdighet så ser jag inget som talar emot detta. Som jag skrivit innan så tror jag att man kan "ta med sig" mycket från vissa spel till det dagliga livet. Att fps spel och taktiska spel som Rainbow Six andvänds av militärer i träningsyfte är ju inget nytt. Inte heller att Full Spectrum Warrior skapades pågrund av att militären ville kunna öva olika taktiska senarion. Det finns ju även spel som går ut på att man ska få ihop det och bilda familj. I och med att man blir bättre och bättre på dessa saker i spelet så blir man även mer säker på sig själv för att till slut anse sig vara bästa och alla andra sämst, lr ja nånting åt det hållet iaf:). Jag tror att det är man själv som formar sin karaktär efter eget tycke och inte tvärtom. Att denna karaktär kanske skiljer sig extremt mycket från hur man är som person kanske beror på att man alltid velat vara på det sättet men inte kunnat eller vågat.

Visa signatur

Jack of all trades