Permalänk
Medlem

Watt fråga.

Jo jag undrar en sak. Hur mycket watt tål en lägenhet eller ett hus, det finns väll nätagg med 700watt typ, klarar en vanligl ägenhet det, går det ingen propp eller liknande?

Visa signatur

Mal

Permalänk
Medlem

det är inga problem... sök det finns fler trådar om detta också

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

ok tack

Visa signatur

Mal

Permalänk
Medlem

en propp i ett hus brukar ligga på runt 1800w eller så tror jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Nej, en 10A propp, dvs standard... Ligger på 10A * 230v = 2300w

Finns även hus där man har säkrat upp till 16A, dvs 16 * 230v = 3680w

Permalänk
Medlem

...och 6A är inte heller ovanligt.

Permalänk
Medlem

Vad i helvete snackar ni om egentligen? Proppar använder man för att reglera ström! I en vanlig lägenhet använder man ofta 10A proppar till allt förutom ugnen som ligger på 16A eller nått.
och har du ett 700W nätaggregat så anänder du inte konstant 700W utan oftast betydligt lägre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Vad i helvete snackar ni om egentligen? Proppar använder man för att reglera ström! I en vanlig lägenhet använder man ofta 10A proppar till allt förutom ugnen som ligger på 16A eller nått.
och har du ett 700W nätaggregat så anänder du inte konstant 700W utan oftast betydligt lägre.

Vad f*n pratar du om ??

En särking annvänds inte för att reglera strömen , utan för att begränsa strömen i en krets , t.ex ett vanlig väggutag är avsäkrat med 10 A vanligtvis , Där kan du bara belasta med 10 A , lr om du vill ha det i watt , 2300 W .
Finns även uttag som avsäkras med 6 A , men det var för många många många år sen , Visst , en sådan instalation kan finns kvar än idag ,men då i mykt mykt mykt gamla hus .
Idag dras o byggs elsystem med 10A avsäkring både på uttagsnät och belysningsnät.

16 A annvänds ofta för att avsäkra spisar , ungnar och stora trefas maskiner , även värmepannor med inbyggd elpatron avsäkras med 16A oftast.

Så svar till trådskaparen: Du har med största säkerlighet uttagen avsäkrade med 10A.
Så ja , tuffa på med ditt 700W nätagg , Det är lungt.

Permalänk
Medlem

Självklart menade jag begränsa och inte reglera.. Blev lite förvånad när det var ett gäng med personer som snackade om effekten och inte strömmen bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DjAlbert knows it !

10A är det mest vanliga i husen nu för tiden

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
DjAlbert knows it !

10A är det mest vanliga i husen nu för tiden

Jepp ...Jag har det ända huset i sverige som kör med 6A fortfarande =P

Permalänk
Avstängd

du kan ha ett 5000 watts nätagg och det kommer endå tuffa på runt 150-200 watt.... finns fin, fina elmätare på elfa.. kan till och med räkna ut driftkostnad..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

driftskostnad = antalet kWh * ungefär 1 krona
o du kan flåsa på 18A på en 10A-säkring om du vill..men inte hur länge som helst..mest bara en kort stund..säkringen brinner inte vid 11....eller...brinner vid 11 efter några timmar

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

kan säga att man kan över belasta en 10A säkring med ca 5-8A i ca 30 min innan den löser ut..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag kör med spik istället för propp. Har alltid dammsugare, kaffekokare, micro, vattenkokare, tv,dator, min andra dammsugare och doppvärmare igång samtidigt på samma uttag.

2½" är att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badapple
Jag kör med spik istället för propp. Har alltid dammsugare, kaffekokare, micro, vattenkokare, tv,dator, min andra dammsugare och doppvärmare igång samtidigt på samma uttag.

2½" är att rekommendera.

Tror inte att försäkrings bolaget kommer att bli så glad när ditt hus\lägenhet har Brunet ner och dom hittar en 2½” spik i propp skåpet

Permalänk
Medlem

haha nä verkligen inte....bättre att sätta dit ett till uttag på ny säkring eller gå upp några dimensioner...men det kräver ju lite jobb....

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Nja hammare och 5" funkar alltid

I plankor dvs.
I elcentraler ska man inte ha dem. Så dumt att göra grill av den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

mats42 och badapple : Jag hoppas ni är oseriösa nu ... En spik i säkringshållaren i elcentralen är rena dödsfällan!

Vet att på ett lan jag var på en gång säkra dom upp ett 32 A uttag till 32 A från 16 A med en spik för att dom inte hadde passdelar för 32 A , och huvudsäkringarna i den cetralen dom drog ifrån bara var 25A.

Jag var dock inte långvarig där kan jag tala om.

Peter_86: Nja , Jag har okså 6A i delar av mitt hus , lr snarare i "gårdshuset" lr om det heter "boningshus" , det mindre huset som brukar liga lite avsides från det stora huset på äldre gårdar , där är det 6A i hela det "huset" ( 3rum + kök ) , förutom till kokplattan , där är det 10A *weiii*