CellFactor - helt sjuk fysik med PhysX

Permalänk
Testpilot

CellFactor - helt sjuk fysik med PhysX

Kolla in det här spelet som är ett demo för att visa upp PhysX-chippet. Fysiken i spelet är helt sjuk, tusentals lösa objekt som flyger runt och går sönder.
Spelet hemsida: http://www.cellfactorgame.com står inte så mycket på den dock.

Det riktigt häftiga hittar ni på PhysX-sidan: http://physx.ageia.com/footage.html scrolla ner en bit så har dom en riktigt lång film som visar riktig spelande (in-game, realtid). Inte nog med att fysiken är den häftigaste jag nånsin sett utan det är riktigt snyggt också

Direktlänk till flash-filen om man vill se filmen i större storlek utan att ladda ner HD-versionen: http://physx.ageia.com/cellfactor.swf

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag är lika imponerad av spelet som jag är av fysiken, skulle vara ruskigt kul att kasta in 32 spelare där och bara leka. Gärna en stadsbana med gigantiska mechs som tål riktigt mkt stryk.

Vad jag helst skulle viljat se är en hel stad rednderad och sne ser man en 100 megatons atombomb släppas på dne, allt i realtid såklart:D

Edit: Vilken gud han som spelar är, slänger iväg allt och alla som de inte fanns. Påminner lite om Magneto från X-Men.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam

holy-f!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jesus Christ det kommer öppna en helt ny spelvärd!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

filmen är bara helt vit efter jag laddat ner :/

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

ser ut som om det här kan bli något...
får väll se vad slutprodukten är. det är ju inte första gången några trailers visar fantastiska saker som inte riktigt blir som man tänkt sig när spelet väl släpps!

Permalänk
Entusiast

inte alls illa men orka köpa nått fysik kort :/

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Så man måste köpa ett nytt kort för att kunna använda detta om jag har förstått rätt?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Fin fint

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det såg ju inte så dumt ut, duger väl i krig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Så man måste köpa ett nytt kort för att kunna använda detta om jag har förstått rätt?

Ja och där ligger problemet. Även om tekniken finns att göra såna här spel idag, nog ingen som vill riskera att producera spel som väldigt få kan spela.

Enda sättet är väl att göra fysiken skalbar precis som grafiken. När 3d-gpun dök upp kunde folk ändå spela spelen i software. Folk utan PPU skulle kunna köra "PPU-spel" med mindre fysik som hanteras av processorn. Kanske lättare sagt än gjort iofs.

Permalänk

Jag kommer definitivt köpa ett fysikkort när dom kommer. Jag köpte ett 3dfx kort med på den tiden det bara var tomb raider som hade stöd för det . Det dröjde dock inte så länge innan Quake patchades som tur var

Permalänk
Medlem

Imponerande

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa ett PhysX kort löst idag?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
http://physx.ageia.com/cellfactor_hd.mov (länk till filmen)

Quicktime is missing software bla bla bla, not avaiable on webpage. Jag har senaste Quicktime.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Quicktime is missing software bla bla bla, not avaiable on webpage. Jag har senaste Quicktime.

Testa quicktime alternative istället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Filmen funkar ej.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Cellfactor såg ju riktigt bra ut! Är också imponerad av fysiken så klart :).

mark501 - om su kollar in andra länken i första posten och sedan kollar in filmerna där nere på sidan så ser du att de visar bla Ghost Recon spelet med och utan fysikkortet. Dvs spelen kommer släppas som vanligt men kommer ha stöd för fysikkortet. Om prislappen hamnar under 1500kr då tänker jag skaffa sån kort iaf. Mycket bättre spelupplevelse verkar det som :).

Permalänk
Testpilot

Tror nog inte att Cellfactor kommer att kunna köras utan ett PhysX-kort, spelet är gjort just som ett demo för kortet för att visa upp vilka effekter man får.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt skeptisk till det här med "fysik-kort" men efter att ha sett vad det gör så blir det nog ett sånt iallafall, om du inte är alldeles för dyrt. Och j.... vilket grymt spel.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem

verkar ju kosta typ $250, men fan vilket lyft det verkar vara
sen att framtida uppgraderingar endast skulle ske i mjukvaran gör ju att det blir en engångskostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
sen att framtida uppgraderingar endast skulle ske i mjukvaran gör ju att det blir en engångskostnad.

Knappast.

Permalänk
Medlem

"The powerful, yet flexible, AGEIA PhysX processor is designed to enable future enhancements via software. This makes a PhysX accelerator a great investment because gamers will get not only new PhysX-enabled games now and in the future, but the new features that AGEIA delivers via regular driver updates will run on the hardware that’s installed in PCs today."

tolkar jag iaf som att det inte kommer ploppa ut i samma takt som dagens grafikkort åtminstonde, sen att ett kort räcker livet ut tror inte jag heller.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att det kortet som finns att köpa/just annonserats har en fläkt. Det finns en sak jag verkligen inte vill ha fler av i min dator och det är fläktar.

Permalänk
Avstängd

lär väll inte dröja allt för länge innan dessa sitter på grafikkortet.... *hoppas*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag fattar rätt behöver man en H.264 codec för se skiten. Och en sådan kostar $. Jag har provat både QT och Alternative QT och det är bara vitt. Vad skall jag använda för att se filemen? Sitter på ett X1800XL.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
"The powerful, yet flexible, AGEIA PhysX processor is designed to enable future enhancements via software. This makes a PhysX accelerator a great investment because gamers will get not only new PhysX-enabled games now and in the future, but the new features that AGEIA delivers via regular driver updates will run on the hardware that’s installed in PCs today."

tolkar jag iaf som att det inte kommer ploppa ut i samma takt som dagens grafikkort åtminstonde, sen att ett kort räcker livet ut tror inte jag heller.

Jo man kan ju alltid hoppas. Men det är än så länge bara PR-prat. Och PR-prat brukar vara lika sanningsenlig som Baghdad Bob.

Permalänk

http://www.gametrailers.com/gamepage.php?id=2510
Här har ni snabb och grym länk till filmen Cellfactor:combat training.

Det är alltid kul med realistisk fysik i spel. Men jag tror knappast att det här PhysX PCI-kortet kommer att slå. Då dual-core processorer blir mer vanliga så kan spelutvecklarna t.ex lägga all beräkningskraftig fysik på ena kärnan medan resten läggs på den andra kärnan. Enligt mig så måste Physx chippet byggas in på moderkort/grafikkort för att lyckas. Vi får se hur det går