Permalänk

Lacie. Jaa alltså dom har inte bytt moderkort på 3438 men på den föregående modellen som hade ett liknade moderkort. Känner som du Lacie man ser fram i mot det och sedan en sån här otrolig soppa. Jag har oxå mailat nicator men ej fått något svar.

Åh hur ska man göra :/

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lacie
Svar:
Hej!

Nvidia kommit med en fix som åtgärdar det problemet.

Mvh

Thomas
Hotline, Professional PC's
Fujitsu Siemens Computers AB

Det är alltså ren lögn att nvidia har en fix. Buggen är inte relaterad till grafiken utan till S-ATA och RAID-controllern. Det kan man helt enkelt bevisa genom att buggen märks t.om vid mp3 uppspelning.

På ett hempc kontrakt från Nicator (säkert från alla andra också) ingår såklart ett supportavtal som ska garantera att datorn skall fungera som tänkt. MEN, underförstått betyder det förstås hur SERVICEPARTNERN tänker sig att den ska fungera.

Det finns en risk. Men jag förstår att specen och priset glänser i era ögon. Om ni ska ha den, se till så ni får Seagate eller Fujitsu hårddiskar, då är risken mindre iaf.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Om man köper en dator från ett hempc företag så är det ju upp till de att säga att datorn inte fungerar som den ska, de har ju supporten.
Om jag frågar supporten om det är rimligt att man ska kunna spela mp3:or samt kanske en dvd utan problem i ett "topp of the line" dator så säger han förhoppningsvis ja.
Fungerar inte det på datorn är det ju uppenbarligen nåt fel. Jag kommer ju aldrig behöva ta en disskusion med FS. Om hempc företaget skickar iväg den på service, så ber jag de kolla att man kan spela upp en mp3:a innan de skickar tillbaka den till mig. Om detta inte funkar vill man ju inte ha tillbaka den. Det är ingen orimlig förfrågan.
Efter ett par sådana vändor kanske de inser att det finns bara ett sätt att åtgärda problemet, att byta moderkortet förslagsvis.

Förhoppningsvis har väl FS insett problemet och skickar inte ut nytillverkade datorer med samma problem, så tänker väl vage förnuftig människa som driver ett företag kan man ju hoppas.

Permalänk

mm Lacie ska vi köra på erbjudantet lr ?? Det lutar nog åt det ändå har du fått nått skrivtligt svar från FS

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Förnuftiga företag löser alla kunders problem, även de som redan betalt

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

EDIT: Jag pratade nyss med FS. De säger att få bytt moderkortet ska inte vara några problem vid laggningsproblem. Så det blir nog en 3438g för annars så är det väl en kanon dator Belch.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Förnuftiga företag löser alla kunders problem, även de som redan betalt

Helt rätt, nåt e fel när man inte tar på sig ett fel som finns i burken när den kommer från fabriken. Men nåt är ännu mer fel om man fortsätter tillverka datorer med samma fel när man vet om det..=)

@Swe_clockering, nej jag har inte fått något svar än. De vågar väl inte svara på mailet.
Det lät ju rikigt bra det där med att man skulle få byta moderkortet om det var nåt trassel, men frågan är om man kan lita på det? Pratade du i telefon? Isf kanske det är bäst att maila till samma person med samma fråga och få en bekräftan skriftligt.

Skulle inte förvåna mig om man får äta upp det här, men jag kommer nog köra på den här datan ändå. Det blir ett sånt bra pris att jag inte kan avstå.

Permalänk

mm!! Men får man en fullt fungerande dator som den lycklige BELCH så kan dom äta upp det

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

har en som jag tidigare skrivt i tråden och den funkar fin fint. har ingen samsung hårddisk. har hört att det är de som krånglar.

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har också en Amilo 3438 från Nicator med två stycken 120Gb samsung diskar. Jag har än så länge klarat mig från lagg och frysningar. Däremot så ringde jag och pratade med FJ svenska support för två veckor sedan. Då blev jag tvungen att guida dem till sitt eget support forum och förklara frys problemet för dem! Ingvar hette killen jag pratade med, tänkte det kan vara bra att veta om dom försöker slingra sig.

Permalänk
Medlem

FSC informationsvägar är helt sanslösa. Man kan inte lita på för fem öre vad de säger om buggen på supporten. Glöm det direkt. Antingen vet de inget, eller hittar på saker. Att de inte kommer lösa buggen är fakta. Det är bara inte kommunicerat inom företaget.

FSC släpper snart sin nästa prestanda notebook och iomed det så kan man nog säga att supporten på 3438/4438G angående detta problem är löst, från FSC sida. Tyvärr.

MEN, för oss utan bugg är det en grym dator.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Jag har beställt nu och min har 2 120gb sata hårddiskar. Så hoppas på det bästa. Tack så mycket för att jag har kunnat diskutera med er :D:D:D:D:D

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Jag har beställt nu och min har 2 120gb sata hårddiskar. Så hoppas på det bästa. Tack så mycket för att jag har kunnat diskutera med er :D:D:D:D:D

1 eller 2 SATA spelar ingen roll, buggar ändå. Det är märket på dem som betyder nåt.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Likaså jag har beställt en x43x nu. Hoppas på en 4438, det stog ju inte i specen vad det va för nåt bara att det va en Amilo m. Det blir iaf 2GHz och 2048 MB 533MHz RAM!

Fick svar från suporten idag och de lovade att göra all de kan för att fixa felen om de uppstår. Hoppas det innebär att de e villiga att byta ut hårdvara. Det verkar ju vara ända lösningen på den här soppan. Nu e det bara att vänta får datorn i maj.

Permalänk
Medlem

lämnade tillbaka min dator idag och fick tillbaka pengarna utan problem. Det var många datorer ur denna serie som blivit tillbakalämnade konstaterade säljaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
lämnade tillbaka min dator idag och fick tillbaka pengarna utan problem. Det var många datorer ur denna serie som blivit tillbakalämnade konstaterade säljaren...

Hos vilken firma hade du köpt den?

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk

Jag har även fått skrivtligt bevis på att dom tar in datorn om den skulle lagga :D. Så det här blir nog bra.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Hej har en 3438 som jag tror har laggningsproblemen. När jag kollar på film när datorn är igång i windows, antingen via dvd-läsaren eller om filmen ligger på datorn börjar bilden hacka o gå segt i några sekunder, för att sedan forsätta som vanligt. Detta återkommer ung var 10:e min... Dock när jag kollar på film i InstantOn utan att ha windows igång, förekommer inga som helst problem med hackningar ell nåt... Är detta ett fel som kan klassa under "laggningsproblemen"?

När jag spelar musik i itunes ell winamp kommer "brrr" ljudet nån gång då o då samt när jag spelar "fryser" datorn och låter "brrr" nån gång då och då...

Pratade med Fujitsu-siemens support och dom sa bara: tyvärr ingen lösning på detta, då jag frågade om dom tog tillbaka datorn sa dom att det gjorde dom inte, det fick jag ta med butiken jag köpt datorn...
Köpte den hos Computer-city, nån som haft med dom att göra i liknande ärenden? Kan inte komma loss förräns nästa vecka, nån som har nåt tips hur man ska gå tillväga o lägga upp snacket?

Datorn köptes för ca 4mån sen problemen uppstod för ca 2mån sen men då FS sa att dom jobbade på en lösning... Gjorde inget då, då jag gillar datorn väldigt mycket annars men nu känns det ju rätt surt...

som sagt, nån som har nåt tips???

Mvh
Matte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena, det låter som du har lagg problem med datorn.. FS har inte erkänt något fel ännu trotts problem med många datorer. Så vill du lämna tillbaka den så får du göra det till butiken. Butiken får ta snacket med FS.

Kolla in på http://support.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?t=1308...
killarna där har väl mer eller mindre identifierat var felet ligger, något som FS inte riktigt lyckats med. Nån hade mailat FS och fick till svar att de fortfarande jobbade på problemet, om felet är identifierat så kan man bara hoppas på att det kommer en lösning från FS, VIA, Uniwill mm.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag beställde en Amilo M 3438 G, en hempc från Nicator i december som för några veckor sedan levererades. Prestandan är följande: Intel Pentium M 750 1.86 Ghz, 1024 MB (2x512) DDR2 RAM, 80 gb SATA 5700rpm och nVidia Geforce Go 6800.

Jag hade aldrig hört talats om ovanstående problem förrän idag. Nu vet jag inte riktigt om jag lider av problemet.. Filmer har aldrig stannat till (tror jag inte, iaf inte ofta) och musiken har hackat någon enstaka gång. Vad jag däremot vet är att prestandan inte är riktigt lika bra som jag förväntade mig.

Vad kan jag förvänta mig med de specefikationerna av en bärbar egentligen? Jag har sökt lite på google och sett att många med liknande datorer har fått mellan 2-4000 3dmarks på 3dmark05. Jag fick endast 997. Sedan så har jag testat ett antal spel, såsom BF2 demo, HL2 demo och Oblivion. BF2 fungerar väl sådär.. det fungerar bra på medel-låg inställningar. HL2 fungerar bra, jag kan ha på high utan att det laggar. Om jag kör med högsta upplösning 1440x900 flyter det dock inte perfekt. Till sist har vi problembarnet oblivion. Där flyter det inte ens som det ska om jag kör 640x480 och lägsta på allt. Är det så pass krävande?

Nu kanske min fråga inte i första hand handlar om buggen utan vad jag kan förvänta mig av min dator. Ska den kunna prestera bättre än så här? Det är inte så att jag tycker den är dålig, men resultatet på 3dmarks imponerade ju inte direkt... Så - är det något fel/något som behövs göras eller har jag helt enkelt haft för höga förhoppningar på datorn?

Mycket tacksam för svar

/Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik_se
Hej,

Jag beställde en Amilo M 3438 G, en hempc från Nicator i december som för några veckor sedan levererades. Prestandan är följande: Intel Pentium M 750 1.86 Ghz, 1024 MB (2x512) DDR2 RAM, 80 gb SATA 5700rpm och nVidia Geforce Go 6800.

Jag hade aldrig hört talats om ovanstående problem förrän idag. Nu vet jag inte riktigt om jag lider av problemet.. Filmer har aldrig stannat till (tror jag inte, iaf inte ofta) och musiken har hackat någon enstaka gång. Vad jag däremot vet är att prestandan inte är riktigt lika bra som jag förväntade mig.

Vad kan jag förvänta mig med de specefikationerna av en bärbar egentligen? Jag har sökt lite på google och sett att många med liknande datorer har fått mellan 2-4000 3dmarks på 3dmark05. Jag fick endast 997. Sedan så har jag testat ett antal spel, såsom BF2 demo, HL2 demo och Oblivion. BF2 fungerar väl sådär.. det fungerar bra på medel-låg inställningar. HL2 fungerar bra, jag kan ha på high utan att det laggar. Om jag kör med högsta upplösning 1440x900 flyter det dock inte perfekt. Till sist har vi problembarnet oblivion. Där flyter det inte ens som det ska om jag kör 640x480 och lägsta på allt. Är det så pass krävande?

Nu kanske min fråga inte i första hand handlar om buggen utan vad jag kan förvänta mig av min dator. Ska den kunna prestera bättre än så här? Det är inte så att jag tycker den är dålig, men resultatet på 3dmarks imponerade ju inte direkt... Så - är det något fel/något som behövs göras eller har jag helt enkelt haft för höga förhoppningar på datorn?

Mycket tacksam för svar

/Erik

Även om jag inte är så insatt i sånt här så kan jag säga att 997p är för lågt för din dator.. nånting är fel.. eller så har du nåt program som spökar .. Mer än så ska du definitvt ha.. garanterat över 2000

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det _ska_ vara bättre. Frågan är bara vad som inte är som det ska. Jag har nu med hjälp av Dualcore här på forumet och har installerat nya drivrutiner vilket tyvärr inte har tyckts hjälpta. Ingen annan som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik_se
Skönt att höra att det _ska_ vara bättre. Frågan är bara vad som inte är som det ska. Jag har nu med hjälp av Dualcore här på forumet och har installerat nya drivrutiner vilket tyvärr inte har tyckts hjälpta. Ingen annan som vet vad som kan vara fel?

Så där var det min m3438g åxå och då hade jag grafikdriv 79.30 och fick dåliga poäng.
jag bytte till ett äldre drivrutin 78.10 och nu flyter det på ...tydligen så ska man uppgradera bioset för grafik kortet för att köra dom nyaste drivrutinerna,vilket jag inte har gjort än.tycker det funkar bra ändå...

Permalänk
Medlem

Jag hade 78.10 innan jag uppgraderade bioset och skaffade nyare. Det flöt alltså inte på då heller.

Hur dåliga poäng fick du? Lika dåliga som jag, dvs. 1000?

Permalänk
Medlem

Ja precis,dåliga poäng och att spel gick ryckigt,men inga problem nu, jag har ungefär lika poäng som Belch skriver i sin recension på notebookforums.

Permalänk
Medlem

Märker lagget nu också. Dock inte så ofta, kanske 1-2ggr per timme när man kollar film eller lyssnar musik. Har säkert samband med att hårddiskarna är fragmenterade och buggen märks då lättare.

Får man dåliga poäng beror det på att energiinställningarna är inställda på kör alltid som batteridrift (stort tapp), man installerat senaste grafikdrivrutiner utan uppdatera grafikbios (ca 30% tapp) , eller mjukvara som spökar. Eller sist hårdvarufel

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Amilo 4438 som kommer snart. Jag undrar vad man behöver göra för att få datorn att fungerar som bäst från början. Drivrutiner/Fixar/Programm / Inställning osv,

Permalänk
Medlem

Nu fick jag 3700 på 3dmark05. Jag avinstallerade den nya (81.94) och installerade 78.10. Då började det fungera och jag fick 3682. Då fick jag för mig att installera den senaste 82.24 efter att ha avinstallerat 78.10 och uppdaterat bios. Då fick jag resultatet 3722. Jag blir alltså inte så mycket klarare gällande vad felet var, men den presterar bättre nu iaf. Vare sig jag har den nyaste eller en gammal drivrutin.

Permalänk
Medlem

Hej vart hittar ny nytt bios till grafikkortet? Hur ser man vilken version man har?

Mvh
Matte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=8210&...

Nähäpp.
Jag såg att länken till bioset inte funkade,kanske nån annan
har en ny länk..

Hittade http://www.amilo-forum.de/download.php?id=673