Hur centrerar jag en hemsida i Frontpage?

Permalänk
Medlem

Hur centrerar jag en hemsida i Frontpage?

Jag undrar om det finns någon som vet hur jag kan centrera min websida i FrontPage, jag vill alltså istället för att ha sidan i högerkant så vill jag ha den på mitten med lika mycket "tom rum" på sidorna som en ram.

Jag skulle gärna också vilja veta hur man ställer in marginalerna på sidorna så att inte texten går ut hela vägen.

Tack på förhand

Jag använder den senaste FrontPage engelsk ver så om ni kan svara på engelska med det spelar ingen större roll.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem

Lägg allt innehåll i en tabell som du centrerar och gör bredden på den tex 80%.

Permalänk

sätt all din kod inom en div, så här

<html> <head> </head> <body> <div align="center"> din hemsida här sen då </div> </body> </html>

Permalänk
Medlem

Ser redan ut som du fått några vettiga svar, men om du inte är så hajj på hela kod-delen så rekommenderar jag dig att göra en vanlig tabell eller div/sektion (som folket säger) i FrontPage, högerklickar på den och plockar fram inställningar/egenskaper där du kan fixera bredden och ange centrering. Sedan flyttar du in hela din hemsida till inuti tabellen.

En alternativ lösning (om du vet hur du jobbar med CSS) är att sätta en margin: 100px; i body { }, vilket skulle ge ett liknande resultat.

Lycka till

Visa signatur
Permalänk

Absolut enklaste sättet att centrera en sida är med taggen <center>.
För att ställa in "radbytet" kan du i <body> lägga till padding=20px (prova dig fram )

Visa signatur

http://fredlight.no-ip.org
- Trust in me. I have come to save this world.

Permalänk
Medlem

går det inte att göra med frames på något enkelt sett?

typ "*,568,*" om ni fattar vad jag menar.. sidan är 568 punkter bred och dom 2 framsen på sidorna anpassar sig då automatiskt med hjälp av * tecknet?

Permalänk
Medlem

att ha frames runt din sida för att få den är ingen bra idé.
det enklaste är nog som dom andra säger, skapa en tabell och lägg sedan allt innehåll i tabellen sen centrerar du bara tabellen.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att man ska hålla på med HTML 4.0 mer än nödvändigt, vilket lämnar bara tabeller och CSS-positionering. <center> är ett utgånget element och skall för övrigt endast användas på text. Attributet 'align' är likaså utgånget och skall ersättas med CSS-stilmallar. Jag tycker att tabeller bör användas till det de uppfanns till, nämligen tabulär data, inte layout.

<div style="margin: 0 auto;"> stuff </div>

Fungerar bara i Gecko vad jag vet, men det är "rätt sätt" så att säga, d.v.s. det som dikteras av W3C.

Man kan även använda CSS-attributet 'text-align' som fungerar i IE, men som det låter så är det inte meningen att man skall centrera element utan text inuti element.

Permalänk
Medlem

Enkel centrering med lager skulle väl bli nått liknande.

<div style='width: 600px; left 50%; margin-left: 300px;'> innehåll </div>

så länge "margin-left" är hälften av vad "width" är så ska lagret bli centrerat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.