Permalänk
Medlem

Håller med Psionicist här asså. Många av dom riktigt bra språken växer fram med tiden så som C, C++, Lua etc har gjort. Dom har ingen marknadsföring utan blivigt stort ändå. Båda Java och C# har ju massiv reklamföring bakom sig, kanske inget dåligt men varför skall man behöva göra reklam för något som är jävligt bra? Något som är jävligt bra sprider sig naturligt. Ta lua t.ex. många som använder det, ingen som gör reklam för det. Varför väljer folk det då. Jo, för att det är bra.

Något som gör ett språk bra också är stabilitet. Uppdateras ett språk hela tiden och gör massa förändringar hela tiden tycker jag är ett tecken på att det inte är moget nog. Ett språk är inte testat ordentligt förns det använts i 5 år (god tycklig siffra) intensivt, och folkar börjat skriva större saker med språket.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Håller med Psionicist och Matricks:

Ett bra språk är ett språk som på lång sikt har visat sig stabilt och välanvänt. Java har börjat visa sig så på servermarknaden numera, medans det nästan dött ut helt på skrivbordet (med vissa undantag). Tiden får utvisa vad som händer med C#, men så länge MS inte skriver sina egna apps i det så undrar jag vad själva anledningen att ha det är, annat än att sälja en ny dyr teknik.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Ett bra språk i min mening är ett som låter programmeraren klara av uppgiften på bästa sätt. Uppenbarligen är C/C++ det rätta valet för spel (och andra program) som kräver maximal prestanda.

Dock finns det uppgifter där prestanda inte är lika viktig, och då är det bättre att använda ett språk som ger en bättre säkerhet och produktivitet.

Popularitet är också, som någon nämnde, en viktig faktor. Detta är naturligtvis något som C++ är "bra" på (eller vad man ska säga), eftersom det funnits i många år.
Jag vet inte exakt varför Sun (eller varifrån nu originalidéen kom från) sa att "Nu ska vi hitta på Java!", men jag gissar att det var för att folk tyckte att det behövdes ett nytt språk för att ta C++ plats, eftersom det har vissa uppenbara brister (och en viss uppenbara fördel). Men, vad bra är ett språk om det inte blir populärt? Så, de marknadsförde det. Innan det var perfekt, absolut. Men i min mening var det ändå med god intention.

Usch, språkkrig igen.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Usch, språkkrig igen.

Jo, och man är dum nog att svara också

Ska dra den där harangen som jag alltid brukar dra (borde spara den så att det bara är att klippa/klistara in den nästa gång det kommer en liknande tråd): Prova mycket! Testa skriva i C#/Java, testa Python/Ruby, testa ren C, C++ med STL och funktionella språk. Jag tycker det är dumt att säga "Lär dig Y, det är det som gäller på arbetsmarknaden nu", företag söker bra programmerare och inte folk som kan ett enda språk, och det viktigaste är ofta att känna till språks för- och nackdelar så att man vet vilken typ som är bäst vid ett visst tillfälle.

Inget specifikt tips om något språk alltså, men en liten vägledning.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Om det vore så enkelt att det fanns ett språk som var bäst på allt så skulle rimligtvis alla andra språk dö ut med tiden. Nu är det inte så och därför finns det olika språk som lämpar sig bäst för olika tillämpningar.

Se också tillkomsten av nya språk som något förenligt med evolution. Samhället förändras i olika aspekter och programmeringsvärlden försöker möta dessa krav på olika sätt, bl a i form av nya programspråk.

Att det sedan är så att java och C# har haft mycket marknadsföring har naturligvis hjälpt till att få språken populära. Både SUN och Microsoft har egna intressen i att se "sitt eget" programspråk användas.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte exakt varför Sun (eller varifrån nu originalidéen kom från) sa att "Nu ska vi hitta på Java!"

Wired har en artikel på det, kallad the Java Saga. Rätt intressant.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

En sak som många missar är att det är otroligt få språk som har bra
stöd för massiva utvecklingsprojekt där ett stort antal utvecklare
arbetar på ett och samma projekt. Av de dynammiska språken är Common
Lisp det enda jag känner till som använts för att implementera
komplicerade system på stor skala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perra82
På vilket sätt skulle C# vara ett modespråk mer än något annat språk? C# ingår i .NET arkitekturen som täcker allt ifrån VB till asp och DEN är här för att stanna. Hela Windows Vista är väl kompilerad med Visual Studio så det betyder att detta kommer bli standarden för att kompilera program till Vista bl.a.

Men tänk på att C#, C++, VB och många fler språk, (tror även COBOL, LISP) komplieras ner till MSIL (Vet du inte vad detta är, läs på om .NET idén) innan det körs

Vad har Vista och Visual Studio att göra med .NET? Förstod inte riktigt vad du menade men nej, Vista är inte skrivet i ett managed språk

C++ kompileras inte alls ner till MSIL, om du inte menar Managed C++ eller C++/CLI.

Hur som helst, vad du lär dig spelar allvarligt inte så stor roll. Bara du börjar lära dig något
Men jag skulle faktiskt säga gå för C++, inte för att det "används i industrin" eller "ger bäst prestanda" (skillnaden mot C# och managed DX är typ några procent på en vanlig PC) utan för att när du kan det kommer du ha en bättre förståelse för hur datorn jobbar samtidigt som du lär dig OOP, och därför kommer du lättare kunna plocka upp nya språk.
Sen skadar det ju inte heller att det finns en extrem mängd litteratur

Visa signatur

hmm

Permalänk

Att lära sig OOP går lika bra med C# som C++ om man vill det.

Att ha förståelse för hur datorn jobbar är naturligvis inte fel men att blanda in det krångel som minneshanteringen med pekare och adresser faktiskt innebär för en nybörjare känns onödigt.

Idag när jag kan båda så väljer jag C# utom i extremfall då det måste vara absolut högsta prestanda.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Wired har en artikel på det, kallad the Java Saga. Rätt intressant.

Den var riktigt intressant, speciellt nu när man kan se i backspegeln hur det verkligen gått för Sun o Java.

Tex:
"Sun has promised, but not delivered, tool kits that will allow artists, writers, and other would-be Web authors to speak Java fluently."
Om dom följt sitt löfte hade knappast Flash varit nr1 på nätet idag..

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte någon större kunskap om C# men själva tanken med språket var att man skulle kombinera högnivå med lågnivå, altså att man ska använda högnivå när det går passar och lågnivå om man vill.

Men det kanske dom inte lyckades med?
Jag hade för mig att man kan specificera minnesplatser och allt sånt i C# också dock har jag alldrig gjort det, för varför ska man krångla till det
(Jobbar INTE i spel branchen )

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Nu har jag inte någon större kunskap om C# men själva tanken med språket var att man skulle kombinera högnivå med lågnivå, altså att man ska använda högnivå när det går passar och lågnivå om man vill.

Men det kanske dom inte lyckades med?
Jag hade för mig att man kan specificera minnesplatser och allt sånt i C# också dock har jag alldrig gjort det, för varför ska man krångla till det
(Jobbar INTE i spel branchen )

MVH

Stämmer ganska bra det. Om man av någon anledning vill hålla på med minneshantering typ pekare så går det bra i C#. Man måste bara tala om att man ska göra det. Detta görs genom keywordet "unsafe". Ganska träffande eftersom minneshanteringen på detta sätt är mer osäker än en som C# runtime tar hand om.

Som någon tidigare påpekade så går det alltså väldigt snabbt i C# i många fall, t ex kombinationen managed DX9 och C#. Endast några procent skillnad i prestanda. Dock måste det köras igenom en gång och kompileras. Därefter går det snabbt att utföra samma sak igen så länge programmet är igång.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

När det gäller böcker till C# så tycker jag inte att man ska läsa en äldre bok om .net 1.1 eller .net 1.0 utan numera är det ju .net 2.0 som gäller när man programmerar i C# i Visual Studio 2005. Expressversionen är ju dessutom gratis och någon gratisvariant till Visual Studio 2003 vet jag inte om. Det finns tillägg i C# 2.0 som jag tycker det kan vara värt att lära sig från början, speciellt generics och äldre böcker behandlar ju inte detta. Finns även en del skillnader i själva .net framework.

Själv läser jag boken "Beginning Visual C# 2005" från Wrox och tycker den är bra för mig som nybörjare i C# (även om jag programmerat i LabVIEW och även C för länge sedan så räknar jag mig som nybörjare). Jag har precis plöjt igenom beskrivningen av själva språket samt hur OOP funkar och ska nu börja med Windows-formulär-programmering så det ska bli skoj. Har fått gjort lite övningar att göra ett kort-spel som utnyttjar en klass man fått bygga ut allt eftersom. Så det är skoj!

Det är en sak att lära sig programspråket och OOP men sedan hur man bygger upp ett program i praktiken är lite lurigare tycker jag. Hur man ska göra sitt upplgg alltså. Finns väl böcker i det ämnet med misstänker jag...

Jag har programmerat mycket i LabVIEW på jobbet och det är en helt annan värld. Man ritar upp sina program och nu är jag ringrostig i det här att skriva textbaserade program, känns omständigt på något sätt. Men när programmen växer sig stora så blir LabVIEW lätt spagettiartat på något sätt (massa snören hit och dit). Verkar som det här med OOP är ganska smart faktiskt. Nu finns ju GOOP för LabVIEW också men det är nog ändå ganska krystat.

Så det känns bra att lära sig C# nu. Som någon nämnde så lära man sig mycket på att prova olika programspråk. Man lär sig tänka på annat sätt. Tyvärr har jag som småbarnspappa svårt att hinna med att lära mig något på fritiden och på mitt jobb är det inte prioriterat det här med programmering så det går rätt segt med upplärningen...

Permalänk
Medlem

Tja!

Man måste ju bestämma sig vilken inriktning man vill ha på sin programmering,
vill man sikta på inbyggda system?
vill man sikta på client server system?
vill man kanske utveckla websidor?
Vill man utveckla standalone program?

Och det är även viktigt att veta vilken plattform

Det är ju knappast lönt att sätta sig in i C# eller Java för om man tänker sikta på inbyggdasystem.

Sen är det som många säger här, det är så klart tänkt man ska lära sig när det gäller programmering Men vet man i förväg vad man önskar inrikta sig på så är det inte fel att ta del av de "librarys" som finns inom valt område.

Modespråk?
Förstår inte alls hur man tänker med detta ord? Alla språk har sin fördel.
Ska du utveckla något med GUI och det endast ska gå på windows maskiner, då väljer man ju C#/VB.NET

Ska man utveckla något som ska gå på Linux(och kanske windows) men ändå ha ett GUI så antar jag att man väljer JAVA.

Ska man göra en applikation som inte ska ha något GUI så kanske C++ eller C kan vara intressant att använda beronde på platsen man har att röra sig på.

Anledningen till att C# har blivit stort på sista tiden är ju just som nämnts, reklamen. Men också att det verkligen är ett lättare verktyg att använda för utveckling av windows applikationer.

Sen måste man ju också säga att ex C#, Vb.NET är på en "högre" nivå, alltså man behöver inte känna till vad som händer under huven på det vis man behöver i C och C++. Om man känner till hur det fungerar så kanske man kodar vissa grejer på ett annat vis.

Prestandamässigt? mellan C++ och C# så skiljer det lite, framförallt när det gäller dynamiska lister(C++ e snabbare) Dock vet jag inte hur det är med generics i C# det ska ju vara rätt mycket snabbare än C#s gammla Collections(arraylist). Men sen kan man ju också fråga sig om man kommer märka denna skillnad om man inte utvecklar väldigt krävande mjukvara

Java ska tydligen ha blivit MYCKET snabbare på de sista uppdateringarna, men när jag använde det för 2 år sen så var det ingen höjdare när det gällde den grafiska hanteringen(verken i linux eller windows)

Jag har gått från C -> VB -> C++ -> Java -> C# -> VB.NET -> C#

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Sen jag kom igång med Delphi för massa år sedan har jag alltid försökt göra reklam för det på sweclockers i trådar liknande denna. Det tänker jag fortsätta med: Använd Delphi för bövelen!. Så där ja. Sen att man kanske inte gillar pascal är ju en annan femma, men då finns ju c++ builder eller vad det heter. Jag har inte provat detta men jag antar att det är lika fint som Delphi fast man programmerar i C++ istället. Stämmer det? Varför hör man så otroligt sällan om folk som kör med builder i så fall? Ni C++/C-rävar som börjar med C# och sånt, varför använder ni inte builder istället?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Sen jag kom igång med Delphi för massa år sedan har jag alltid försökt göra reklam för det på sweclockers i trådar liknande denna. Det tänker jag fortsätta med: Använd Delphi för bövelen!. Så där ja. Sen att man kanske inte gillar pascal är ju en annan femma, men då finns ju c++ builder eller vad det heter. Jag har inte provat detta men jag antar att det är lika fint som Delphi fast man programmerar i C++ istället. Stämmer det? Varför hör man så otroligt sällan om folk som kör med builder i så fall? Ni C++/C-rävar som börjar med C# och sånt, varför använder ni inte builder istället?

Varför ska man använda Delphi? Finns det någon anledning att använda istället för C/C++ i större seriösa projekt?
Delphi kanske är toppen för att skriva små GUI program med lite knappar och sånt, men bara nybörjare sitter och skriver sånt.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det så att man är effektivast med det språk man behärskar bäst, men jag inbillar mig ändå att Delphi är en effektivare utvecklingsmiljö än nån C++-variant för man får så himla mycket gratis med Delphi, och detta utan att prestandan blir mycket sämre. Jag gillar delphi för att man kan göra avancerade databasapplikationer utan en enda rad kod, men man kan oxå slänga in assemblerkod var som helst. Allt däremellan sköts oxå på ett väldigt tillfredställande sätt, tex om man vill skita i VCLerna och köra allt med windows API:t istället går det smidigt oxå. Att kunna växla steglöst mellan dessa nivåer tycker jag är oslagbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheProgrammer
Jag har hållit på med många språk, bland annat C++, Java och C#.

Det språk jag tycker bäst om är utan tvekan C#.

Varför? Det går generellt sett mycket snabbare att få fram ett färdigt program jämfört med C++. C# innehåller otroligt mycket som hjälper programmeraren att göra det han vill. Java är ganska likt C# men jag tycker inte lika bra om det. Dessutom så har jag dålig erfarenhet av Java i prestandatester.

Som nybörjare inom programmering i C++ får man onödiga problem med minneshantering som pekare och adresser till minnet. Detta slipper man i C# om man vill det.

Det finns ett projekt som gör att C# går att köra på Unix/Linux Mac OS X:
http://www.mono-project.com/Main_Page

EDIT:
Fram till november är Microsofts utvecklingsmiljö Visual C# Express gratis för nerladdning.

Den bästa boken för C# som jag har sett är:
Pro C# 2005 and the :NET 2.0 Platform (Third Edition)
ISBN: 1-59059-419-3

Kan tillägga att MS nydligen bestämde sig för att låta Express vara gratis för alltid

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Heh.. Jag går åt andra hållet verkar det som när det kommer till programmering.. Jag går ifrån C++ och börjar kolla mer och mer på C istället. Främst för att många grejer jag gör så vill jag ha fullkontroll på vad som händer. C++ kan du ha det i men många koncepten i C++ och klasser etc sätter sig oftast ivägen när det gäller att få fram riktigt snabb liten kod. Jag kollar på C bara för att det får mig att tänka i bättre banor om hur jag kan undvika massa grejer som kan slöa ner min kod. C# eller något sånt skulle jag inte kunna tänka mig använda för då får jag ett ännumer komplext lager mellan mig och hårdvaran som jag måste inte bara lära mig hur det funkar utan även kunna lista ut hur den faktiska assemblern kommer se ut.

En sådan sak som att jag har en sinnesinställning som gör att jag tycker virtuals är onda pga att dom kan ta en jävla tid. Den nivån ligger det inte många och tänker på när dom programmerar eftersom det oftast är orelevant för deras program.

Sedan har jag börjat blivigt jävligt rabiat när det gäller minnesanvändning etc i dagens program. Börjar bli less på att min hårdvara faktiskt blir slöare med tiden vilket jag inte fattar hur det går till

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Heh.. Jag går åt andra hållet verkar det som när det kommer till programmering.. Jag går ifrån C++ och börjar kolla mer och mer på C istället. Främst för att många grejer jag gör så vill jag ha fullkontroll på vad som händer. C++ kan du ha det i men många koncepten i C++ och klasser etc sätter sig oftast ivägen när det gäller att få fram riktigt snabb liten kod. Jag kollar på C bara för att det får mig att tänka i bättre banor om hur jag kan undvika massa grejer som kan slöa ner min kod. C# eller något sånt skulle jag inte kunna tänka mig använda för då får jag ett ännumer komplext lager mellan mig och hårdvaran som jag måste inte bara lära mig hur det funkar utan även kunna lista ut hur den faktiska assemblern kommer se ut.

En sådan sak som att jag har en sinnesinställning som gör att jag tycker virtuals är onda pga att dom kan ta en jävla tid. Den nivån ligger det inte många och tänker på när dom programmerar eftersom det oftast är orelevant för deras program.

Sedan har jag börjat blivigt jävligt rabiat när det gäller minnesanvändning etc i dagens program. Börjar bli less på att min hårdvara faktiskt blir slöare med tiden vilket jag inte fattar hur det går till

Beror ju som sagt på vad man gör. Skriver man ett realtidsystem med extremt hårda deadlines så är det ju viktigt att kunna räkna varje klockcykel, men är ju knappast fallet annars. I många fall är det mer viktigt med ett bra designat system än att kunna få ut all kräm hur hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag undrar då är, har du provat på C\C++, Java eller .net?

Problemet med att fråga vilket språk man ska börja med att lära sig är att folk rekomenderar sitt favoritspråk och i många fall så har de ingen aning om hur de andra är i jämförelse.

Dock ska jag säga att jag har inte tittat på Delphi, jag tvivlar också på att det blir så efter som det är inte den typen av programmering jag siktar på. Men man ska aldrig säga aldrig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Det jag undrar då är, har du provat på C\C++, Java eller .net?

Problemet med att fråga vilket språk man ska börja med att lära sig är att folk rekomenderar sitt favoritspråk och i många fall så har de ingen aning om hur de andra är i jämförelse.

Dock ska jag säga att jag har inte tittat på Delphi, jag tvivlar också på att det blir så efter som det är inte den typen av programmering jag siktar på. Men man ska aldrig säga aldrig.

Det är rätt, man ska vara öppen, det försöker jag vara även om man lätt hamnar i ett visst läger. Jag har faktiskt provat på C och C++, VB och VB.NET i samband med olika programmeringskurser på högskola/universitet under de senaste åren, men jag har inte fastnat för nått av dom. C (och C++) har massa saker som jag saknar i Delphi så en kombination av dessa språk vore perfekt. De språk jag använder är Delphi och asm eftersom de är de jag kan bäst. Jag antar att det är läge att försöka ge sig in på C istället för asm, men för tillfället känns det bara onödigt eftersom jag bara programmerar på hobbynivå och inte har några planer på att bli proffesionell programmere i framtiden När jag använder Delphi kan jag gå från idé till fungerande program på väldigt kort tid och detta tycker jag är jätteviktigt så jag kommer inte lämnma Delphi i första taget heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är rätt, man ska vara öppen, det försöker jag vara även om man lätt hamnar i ett visst läger. Jag har faktiskt provat på C och C++, VB och VB.NET i samband med olika programmeringskurser på högskola/universitet under de senaste åren, men jag har inte fastnat för nått av dom. C (och C++) har massa saker som jag saknar i Delphi så en kombination av dessa språk vore perfekt. De språk jag använder är Delphi och asm eftersom de är de jag kan bäst. Jag antar att det är läge att försöka ge sig in på C istället för asm, men för tillfället känns det bara onödigt eftersom jag bara programmerar på hobbynivå och inte har några planer på att bli proffesionell programmere i framtiden När jag använder Delphi kan jag gå från idé till fungerande program på väldigt kort tid och detta tycker jag är jätteviktigt så jag kommer inte lämnma Delphi i första taget heller.

Usch, delphi...

Permalänk
Medlem

Vilken tur att du grävde upp den här tre månader gamla tråden för att dela med dig av en så insiktsfull kommentar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Varken Java eller C# kommer du nog inte se, inte än på jävligt länge iallafall i min branch.

Jag skulle nog gå så långt att säga att det aldrig kommer att hända.

All prestanda som den "bekvämligheten" kostar äter grafik och beräkningsintensitet upp anyday. Det är juh inte direkt så att gamers sätter sig tillbaks o säger ... när men skriv ni lika fula(fel ord kanske ) spel som kräver mer prestanda bara ni har det lätt för er

Det går inte motivera för en så stor marknad där grafik är VÄLDIGT mycket av försäljningsargumentet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Usch, delphi...

Låter som du har mycket negativa erfarenheter av Delphi. Hur mycket har du programmerat i det, och vad tyckte du var sämst med det? Alltid kul att höra sånt från andra personer som har gett Delphi ett seriöst försök

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säg inte det. Även om mycket av ett AAA-spel bör vara skrivet i C++, kan man tänka sig att vissa delar bättre lämpar sig att skrivas i C# (t.ex). Inte av prestandaskäl då, utan såna delar som inte kräver så mycket prestanda men som går snabbare att utveckla i ett smidigare språk. Finns säkert flera kända spel som använder t.ex. Lua eller Python för gameplayskriptning.

Hörde också ryktas att det börjar bli populärt att skriva tools i C#, vilket man ju kan tänka sig då såna inte nödvändigtvis måste vara tokoptimerade.

Sen finns det ju de som säger att C#/Java har potential att bli snabbare än C++, pga JIT-kompileringen, men det gäller väl knappast för konsoller antar jag. Om det ens är så för datorer vill jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Usch, delphi...

Tack för kommentaren, nu vet jag att jag aldrig ska pröva Delphi.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns säkert flera kända spel som använder t.ex. Lua eller Python för gameplayskriptning.

EVE online, ett mmorpg med 27 000 online på samma server är skrivet i en "stackless version of python".

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns säkert flera kända spel som använder t.ex. Lua eller Python för gameplayskriptning.

FarCry
Escape from Monkey Island
Grim Fandango
World of Warcraft
MDK2
Homeworld 2
Baldur's Gate
Painkiller
Blitzkrieg

Och det är ändå bara Lua, finns minst lika många som använder Python i någon form. Så ja, det finns flera kända spel som använder Lua