Ännu en swap fråga, med flera diskar

Permalänk
Medlem

Ännu en swap fråga, med flera diskar

min fråga lyder så här:

jag har 2 maxtor 80gb 8mb i raid0 å en maxtor 250gb 16mb

jag har system å spel på raiden och extra utrymme på den för film när det behövs

så ska jag ha swapen på raid0 eller på en den andra disken som har mer cache. det sägs ju att man inte ska ha swapen på samma disk som windows men eftersom den är i raid så borde det la vara bättre å ha den på den? eller? båda har för å nackdelar. men vilket är bäst

btw har jag 2gb ram

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem

stäng av swapfilen om du har 2 gig i ram är mitt tipps

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Varget har en poäng. Har du 2GB ram så spelar det ingen större roll vad du gör med swapfilen.
Hade du haft mindre minne så hade jag nog sagt att du ska sätta den på 250GB HD:n. Även om du har raid på dom andra hårddiskarna, så är det ändå bättre att avlasta dom eftersom du har spel och program där.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Varget har en poäng. Har du 2GB ram så spelar det ingen större roll vad du gör med swapfilen.
Hade du haft mindre minne så hade jag nog sagt att du ska sätta den på 250GB HD:n. Även om du har raid på dom andra hårddiskarna, så är det ändå bättre att avlasta dom eftersom du har spel och program där.

ja, det var det jag tänkte, swapen används ju inte så ofta för mej, så jag sätter den på lagringen ändå för det är altid bra å avlasta windows

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD