Göra gateway genom en annan dator via internet

Permalänk
Medlem

Göra gateway genom en annan dator via internet

Jag hade tänkt gör så hr, men vet inte hur man gör :S

Dator 1 och 2 ska stå i Umeå med 100/100mbit. Dator 3 ska stå i Vindeln med 50/50mbit. Då skulle jag vilja att trfaiken på något enkelt sätt ska gå genom dator 3.
Om det går göra så att om jag laddar ner en bild från den här sidan genom att högerklicka->spara så laddas det genom dator 3. Men om inte det går så kanske det går på något krångligare sätt iaf.

Det som jag kommer på själv är lite väl jobbigt. Det är att man genom något program som radmin (tar över dator 3) går in på dator 3 och laddar ner något. Sen för man över filen till dator 1 elelr 2 genom radmin/ftp.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Om du sätter upp en proxy-server på Dator 3 i vindeln och pekar dator 1&2 dit så uppnår du ju en viss del av detta, bilder t.e.x. kan då cachas på Dator 3 för att sedan automatiskt laddas hem därifrån av dator 1 & 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slajsen
Om du sätter upp en proxy-server på Dator 3 i vindeln och pekar dator 1&2 dit så uppnår du ju en viss del av detta, bilder t.e.x. kan då cachas på Dator 3 för att sedan automatiskt laddas hem därifrån av dator 1 & 2.

Borde vara det som jag behöver. Förstår inte exakt hur du menar, men om jag laddar ner något, vad som helst, går det via dator 3 då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sätt upp en socks proxy och tunnla me SSH

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
sätt upp en socks proxy och tunnla me SSH

Har börjat förstå att man måste ha en proxy server. Testade ladda ner easy proxy, men det funkade inte då. En kompis testade connecta till en ftp via min dator, me det gick inte. Kan inte det här så bra. Kan inte du skicka en länk till ett proxy program som fungerar?

Och hur ska man tunnla med SSH?

Visa signatur