Unreal Tournament, Retail men ingen cd nyckel i box

Permalänk

Unreal Tournament, Retail men ingen cd nyckel i box

För ett bra tag sen beställde jag och fick hemskickat Unreal Tournament 2004 från Webhallen men eftersom jag inte haft tid eller en riktigt bra dator så väntade jag med att öppna och kolla att allt var med, detta pågrund av att jag aldrig tidigare varit med om att det saknats nåt. Givetvis gjorde det det och inte bara en manual eller nåt sånt utan själva nyckeln för att ens kunna installera spelet. Jag har kontaktat både Webhallen och Atari men Atari hänvisar till inköpstället och Webhallen säger att man bara har 2 månader på sig att felrapportera liknande fall. Själv anser jag att detta borde gå på garantin och tänker inte köpa ett nytt spel bara för att få tag på en nyckel som jag betalat för. Är det nån som vet om sånt här täcks av konsumentköparlagen eller går på garantin eller liknande. Jag anser mig ha full rätt att använda en inte så fulllt laglig nyckel eftersom jag ärligt betalat för produkten men givetvis vill jag ha en riktigt nyckel som ska följa med spelet i första hand. Väldigt tacksam för alla seriösa funderingar kring detta:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

betala 79kr för ett nytt spel > försöka få rätt mot ett företag som inte vill ge med sig.

Visa signatur

kek?

Permalänk
Inaktiv

Konsumentköplagen är tillämplig och det är den de indirekt hänvisar till.

" 23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. [...]"

Så inom två månader är detalltid ok att reklamer, sen kan man bråka utöver det vad som är skälig tid. Jag håller nog med McBeaver, köp nytt.

Permalänk
Medlem

Det känns taskigt att säga det, men skyll dig själv =/.

Men det är inte skojj när de händer, vi alla lär oss en läxa någon gång, du har nog lärt dig den att man ska öppna och kika så allt är med direkt, sedan kan du lungt stänga paketet och glasa in det igen.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Konsumentköplagen är tillämplig och det är den de indirekt hänvisar till.

" 23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. [...]"

Så inom två månader är detalltid ok att reklamer, sen kan man bråka utöver det vad som är skälig tid. Jag håller nog med McBeaver, köp nytt.

"Meddelande som lämnas inom två månader [U]efter det att köparen märkt felet[/U] skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."

Permalänk
Medlem

Säker på att den intye sitter på baksidan av cd 1, eller var det 2. Vet många som har missta detta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
"Meddelande som lämnas inom två månader [U]efter det att köparen märkt felet[/U] skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."

Dåligt skriven lag, det måste fortfarande vara inom skälig tid säger Karnov (lagkommentar). Mina böcker är för gamla för att ta upp den paragrafen men kanske kan googla fram lite tolkningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband

Tänkte samma sak. Och man kan ju helle rinte tycka att han "borde" ha märkt det eftersom han inte öppnat förpackningen. Ganska svårt att upptäcka fel då, stället han köpte det ifrån såg ju sannolikt inte felet heller eftersom de sålde varan utan att upptäcka eventuella fel som man kanske "borde" ha upptäckt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Tänkte samma sak. Och man kan ju helle rinte tycka att han "borde" ha märkt det eftersom han inte öppnat förpackningen. Ganska svårt att upptäcka fel då, stället han köpte det ifrån såg ju sannolikt inte felet heller eftersom de sålde varan utan att upptäcka eventuella fel som man kanske "borde" ha upptäckt.

Fast cd-nyckeln sitter väl ganska gömt för att den inte ska kunna användas av någon som kollar på förpackningen i en butik exempelvis? Och då kan ju inte heller packeteraren på Webhallen se felet?

Det går givetvis att argumentera för båda synsätten. När fick du spelet CorranHorn?

Permalänk

Det var väl en 3-4 månader sen som jag fick det men som sagt så upptäckte jag inte detta i tid. Versionen jag har är en Editor´s choice edition och i manualen till den står det att nyckeln sitter under dvd´n men jag har kollat i hela boxen och där finns den inte. Jag har läst om att det inte bara är jag som råkat ut för detta så detta borde innebära att Atari är medvetetna om problemet. Felet är nog inte Webhallens utan snarare så är det nog Atari som missat detta eller så. Eftersom versionen jag köpte är lite dyrarare så känns det lite ironiskt att jag antagligen inte råkat ut för detta problem om jag köpt en billigare version. Och eftersom Unreal 2007 kommer snart så känns det inte så himla kul att behöva köpa ett nytt spel bara för att få en nyckel som inte har nåt med själva spelet att göra. Jag tänker knappast köpa ett nytt spel och jag anser mig ha full rätt att komma åt denna nyckel på annat sätt i fall detta inte löser sig. Det är inte pengarna i sig utan mer principen, jag anser detta vara likvärdigt med garanti eftersom jag inte kan använda produkten jag köpt, och som sagt var så har jag aldrig tidigare råkat ut för denna typ av problem. Jag har råkat ut för att nåt spel haft en oläslig skiva men då har garantin stått för det. När vi ändå fick en ny datorlag kunde de väl uppdaterat en del andra lagar på vägen. Det ironiska är dessa problem aldrig drabbar dom som dessa säkerhetsnycklar och dylikt skapats för utan det drabbar endast dom som köper mjukvaran.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

fel nyckel som följd med till cd skivan

Hej jag har råkat ut för detta

Jag köppt mitt unreal 2004 29 Juni på ålens för 99 kr rea
Jag har hittat seral nyckel . men den stämer inte överns med skivan

Jag har pilat ändra min äkta orginal cd nyckel . den finns på cd 1 bakom
papper fodralet med 20 tecken nummer bokstäver , stog inte i handboken

det var det sista emplar , som fick tag på

vad gör man ,
har man garanti på att serial nyckel ska vara rätt vid köppet av spelet ?

handboken cd skivorna , 6 st cd , låg i plas pås som var öppen ej låst

står på påsen byts vid obruten förpackningen .
påsen är brutten
nästan alla pc spel som åhlens har , förvarar i byrå låda som ligger i öppna påsar . påsen är inte sluten låst på många av pc spelen cd skivorna
såg det när de tog fram byrå lådan ,

spel kartong ,

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

Re: fel nyckel som följd med till cd skivan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29
Hej jag har råkat ut för detta

Jag köppt mitt unreal 2004 29 Juni på ålens för 99 kr rea
Jag har hittat seral nyckel . men den stämer inte överns med skivan

Jag har pilat ändra min äkta orginal cd nyckel . den finns på cd 1 bakom
papper fodralet med 20 tecken nummer bokstäver , stog inte i handboken

det var det sista emplar , som fick tag på

vad gör man ,
har man garanti på att serial nyckel ska vara rätt vid köppet av spelet ?

handboken cd skivorna , 6 st cd , låg i plas pås som var öppen ej låst

står på påsen byts vid obruten förpackningen .
påsen är brutten
nästan alla pc spel som åhlens har , förvarar i byrå låda som ligger i öppna påsar . påsen är inte sluten låst på många av pc spelen cd skivorna
såg det när de tog fram byrå lådan ,

spel kartong ,

Menar du att nyckeln inte fungerar eller? Prova byta ut A till R eller tvärtom, trycket var rätt dåligt på mitt exemplar och de bokstäverna är extremt lika varandra. Fick sitta en stund och experimentera innan nyckeln blev rätt inskriven.

Permalänk
Medlem

Ibland kan man ju undra hur de gör när cd-nycklarna trycks. Vissa ggr så ser det ju ut som att de har gjort skiten med någon trorr gammal stämpel som har legat och torkat lite för länge. Var tex så när jag köpte Hidden and Dangerous 2, nyckeln var stämplad på manualen, dock så var halva nyckeln inte där, och andra halvan var väldigt kladdig och utsmetad. Helt omöjlig att läsa. Som tur var så räckte det att ringa EB-Games så fick jag en ny via telefon direkt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Publicerad: 2005-03-24

Tre års reklamationstid
Från och med 1 april 2005 har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst, mot nuvarande två år. Men man måste fortfarande klaga inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Där gäller fortfarande två månader som "rimlig tid".
Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år.

Fortfarande gäller den så kallade sexmånadersregeln; att fel som visar sig inom sex månader efter köpet ska anses som ursprungliga. Det betyder att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka - om han inte kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.

Reglerna träder i kraft den 1 april 2005. Det innebär att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som du köper den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

Källa: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lng...

Alltså, det är inget snack om saken. De ska ersätta ditt spel eller ge pengarna tillbaka.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

ksa nog pröva lämna tillbaka

serial nyckel ser ut vara bra tyck på en liten vitt klister tjep på baksida av papper fodralet

hm

de har ingen dator i butiken , man kan test visa ,
kanske har de på kontoret

är det atri .

kan man ringa någon i svergi . får eller betsälla ny serial ? som dära killen prata om hör genom ea games ?

vem står för unreal 2004 i sverige ?

kanske inte vill ta emot nyckel på grund av att de kan säga att nyckel är använd

---------------

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A