Dapper Drake + mono = ser bra ut

Permalänk
Medlem

Dapper Drake + mono = ser bra ut

Efter att ha lekt lite med Breezy Badger (Ubuntu 5.10) bestämde jag mig för att prova den senaste betan av Dapper Drake (Ubuntu 6.06 LTS) och jag måste säga att jag är smått imponerad av de förändringar som åstadkommits. Uppstarten är bra mycket snabbare (Breezy kändes direkt slö), skrivbordet har fått en bra mycket snyggare polish och allting känns mycket stabilare. Vad som speciellt gladde mig var det faktum att det nu går lekande lätt att installera Mono (linux-portningen av .NET-miljön) och att MonoDevelop nu faktiskt börjar kännas rolig att koda i. Bra gjort Ubuntu!

Permalänk
Medlem

bra, då kanske det blir mer acceptabelt även för såna där som bara måste stänga av datorn om de inte vet säkert att de kommer använda den 5 minuter senare..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Dapper Drake + mono = ser bra ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krimz
Efter att ha lekt lite med Breezy Badger (Ubuntu 5.10) bestämde jag mig för att prova den senaste betan av Dapper Drake (Ubuntu 6.06 LTS) och jag måste säga att jag är smått imponerad av de förändringar som åstadkommits. Uppstarten är bra mycket snabbare (Breezy kändes direkt slö), skrivbordet har fått en bra mycket snyggare polish och allting känns mycket stabilare. Vad som speciellt gladde mig var det faktum att det nu går lekande lätt att installera Mono (linux-portningen av .NET-miljön) och att MonoDevelop nu faktiskt börjar kännas rolig att koda i. Bra gjort Ubuntu!

Vet du vad mer som är nytt med det?
Skulle vara skoj att veta vad det är nu när det är så kort kvar innan det kommer.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Jag ska beställa det ifrån Shipit direkt.

EDIT: Varför jag ska göra det är för att det är fint med tryckta skivor.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bra, då kanske det blir mer acceptabelt även för såna där som bara måste stänga av datorn om de inte vet säkert att de kommer använda den 5 minuter senare..

Kunde inte sagt det bättre själv.

Dapper Drake verkar dock rätt trevligt, får nog ladda ner det snart och testa på någon burk.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dapper Drake + mono = ser bra ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Vet du vad mer som är nytt med det?
Skulle vara skoj att veta vad det är nu när det är så kort kvar innan det kommer.

http://www.ubuntu.com/testing/dapperbeta här finns en hel del information om vad som är nytt i dapper (betan). Det ska föresten finnas en RC ute nu och inom kort den slutliga versionen.

Permalänk

"The Ubuntu Live CD now uses a new boot process to make it boot faster. The new Ubuntu 6.06 Live CD boots 2x faster than previous Live CDs.

Another really great feature of the new Live CD is persistence. That's right, the Live CD has the ability to remember your settings so that the next time you reboot your changes will be remembered. How? Well the new Live CD can save your changes (to the CD) to an external device such as a USB stick. If you specify the kernel parameter "persistent" when you boot the Live CD, it will look for a device with a file system on it labeled "casper-cow" and once booted, it will save your changes to this device. "

Tycker jag såg bra ut, om det även gäller icke Live skiva.

EDIT: Såg detta också:

"One of the major improvements is the speed of both the system start up process and the GNOME start process. Both of these areas have received a significant amount of attention. Ubuntu now boots up ~10-20 seconds faster than the previous version and GNOME starts up ~10-20 seconds faster as well. These are excellent speed improvements which make using Ubuntu faster, feel smoother, and leads to a general snappier feeling."''

10-20 sekunder är ganska bra.

EDIT2: Nu börjar jag skriva massa onödiga saker igen, får ta och nanna nu.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ett skärmskott tycker jag är på sin plats, förslagsvis på MonoDevelop!

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Ett skärmskott tycker jag är på sin plats, förslagsvis på MonoDevelop!

Ask, and ye shall recieve.. (Har inte ännu fått igång några monoprojekt, så du får en tom klassfil att titta på.. )

W

Permalänk
Medlem

Usch, mono, ingen höjdare för fri mjukvara. Speciellt med tanke på att själva platformen när som helst kan bli omlicensierad propiärt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Usch, mono, ingen höjdare för fri mjukvara. Speciellt med tanke på att själva platformen när som helst kan bli omlicensierad propiärt.

1) "Proprietärt". Stort ord, jag vet.

2) Sluta trolla. Mono är GPL, LGPL och MIT-licensierat, och såväl C# som CLI är öppna ECMA-standarder.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
1) "Proprietärt". Stort ord, jag vet.

2) Sluta trolla. Mono är GPL, LGPL och MIT-licensierat, och såväl C# som CLI är öppna ECMA-standarder.

W

1, Heh, tur att det finns språkpoliser.

2, Sannerligen är Mono GPL/LGPL/MIT-licensierat dock är det novell som har copyrighten. Även på den kod som utomstående bidragit med. Och som du säkert vet får den som ha copyright göra vad de vill med koden, inklusive licensiera om hela kitet.

Det alltså inte som i de flesta andra projekt där programmerarna innehar copyright över det de bidrar med, novell kräver copyright på bidragen kod. Därmed kan de licensiera om alltihop, det står rätt uppochner på mono-project.com om du fortfarande inte tror mig.

Sen att C# och CLI är öppna ECMA-standarder har ju inte så mycket med saken att göra eftersom vi pratar om en implementation av dem, inte standarden i sig.

Å

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

De kan ju bara licensera om nya versioner, det som redan släppts kommer alltid att ha kvar sin gamla licens. Det betyder att om Novell helt plötsligt får för sig att bli "onda" och stänga utvecklingen så är det bara att forka hela projektet och fortsätta arbetet utan Novell.

Permalänk
Medlem

men det är knappast troligt att novell skulle stänga koden för att de skulle få så mycket badwill så att de förmodligen hade gått i konkurs. det är nog mer ifall man av någon anledning vill ändra licensen (till en annan oss variant) som man vill ha copyrighten kvar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
men det är knappast troligt att novell skulle stänga koden för att de skulle få så mycket badwill så att de förmodligen hade gått i konkurs. det är nog mer ifall man av någon anledning vill ändra licensen (till en annan oss variant) som man vill ha copyrighten kvar.

Sant, samt att novell säljer Mono under annan licens till t.ex. företag med embedded prylar så företagen slipper bidra med sin kod. Om man tycker det är bra eller inte är ju upp till var och en.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

....
hummm....
novell kan ha copyrighten på det men tänk även på att Linus T har copyrighten på Linux...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
....
hummm....
novell kan ha copyrighten på det men tänk även på att Linus T har copyrighten på Linux...

Nope, Linus har copyright på det han gjort och det folk överlåtit till honom. Många bidragna delar har han dock inte copyright på utan det har upphovsmännen copyright på, en av anledningarna till varför Linux inte kommer byta till GPLv3 som jag förstått.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy