Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Överlevnadsspel - varför görs det inga?

Permalänk

Överlevnadsspel - varför görs det inga?

Jag har alltid undrat över varför det inte görs några direkta överlevnadsspel - typ efter katastrofen-spel. Finns ju några få, men de är ofta LÅNGT efter katastrofen (såsom Fallout m.m). Likaså, varför har vi inga zombieinvasionsspel? Idén är suverän, förstår inte varför ingen gör något av det. Det finns väl möjligheter till storleken som behövs? Man behöver ju inte rendera texturer m.m på saker som är långt borta.

Finns det några katastrofspel i sådan stil egentligen?
Även om det så bara är ett textäventyr så hade det varit intressant.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Ehm, Zombiespel finns det väl gott om?
zombies ate my neighbors är ett riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Känner till ett till PS2: SOS: The Final Escape

Oxo ett hyffsat bra spel ^^, ifall du gillar äventyrs spel vill säga.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ehm, Zombiespel finns det väl gott om?
zombies ate my neighbors är ett riktigt bra.

!!!!! PLOCKAR FRAM MEGA DRIVEN!!!!!!

Visa signatur

Apparently 1 in 5 people in the world are Chinese and there are 5 people in my family, so it must be one of them. It's either my mum or my dad......or maybe my older brother Colin, or my younger brother Ho-Cha-Chu, but I'm pretty sure it's Colin!

Permalänk
Entusiast

survival horror? låter som om du letar efter Silent Hill och Resident evil och alla deras kloner.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

om du menar "nåtthemsktharhänthärochnumåstejagtamejlevandeurdennasituation" spel så finn det väl en hel del,RE,SH osv.

annars kan jag rekomendera ett lite äldre spel,"robinson rescue" till amigan.
man kommer till en öde plats(kommer inte ihåg hur man kom dit),man har ett vapen,lite överlevnads prylar,kompass osv och med detta ska man försöka överleva....ett exempel,du går igenom djungeln,du blir biten av en orm,du har inget motgift,du har då några allternativ,antingen så dricker du mycket vatten och vilar samt her vatten på såret eller så tar du macheten och hugger av armen....ett till exempel,du rammlar och bryter benet,vad gör du?du tar dej till närmaste träd,hugger av en rak gren som du sen använder för att stötta upp benet.

spelet kanske inte har den bästa grafiken(som dagens folk tycks hänga upp sej på)men spelkänslan och orginaliteten,hua,oslagbart.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

sprucetwig - Det finns i stort sett bara "slakta alla zombier"-spel. Och det är inte på något sätt realistiskt (Inte för att zombies är särskilt realistiskt, men...).
RE är survival horror, men man är bara en person (Okej, finns nån del i serien där man är upp till 8st). Dessutom så utspelar sig allt på en viss plats, och följer en linjär story.

mangemani - det låter intressant! Får testa det nån gång.

MugiMugi - Fast i det är man väl ensam, eller den som "räddar"?
Idén är ju att man tillsammans med andra (andra spelare och NPCer) ska överleva något hemskt, inte att man ensam ska rädda folk.

Ett zombie-MMORPG saknas! Varje vecka så startar en ny invasion (och allt nollställs), men man har kvar lite kunskap från förra invasionen. Dör man så försvinner en stor del av all kunskap man har. Eller nått liknande. Det hade varit kul ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Random-person
du tänker på tibia.. ett urtråkigt.. spel.. ne men det hade nog suttit fint med något spel att ersätta doom 3 med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

thunderinternet - eeh, vad har Tibia med en zombieinvasion att göra?!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Zombie invasion = Dead Rising till Xbox360

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Zombie invasion = Dead Rising till Xbox360

http://img.gamespot.com/gamespot/images/2006/128/928326_20060...

Tycker din forumsignatur passar bra till bilden.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett överlevnadsspel till Nintendo DS som heter "Lost in Blue". Det handlar om att man blir strandad på en öde ö ihop med en tjej och man ska hämta käk, vatten, göra eld, tillverka verktyg osv.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Kommer ett spel till Wii som heter Disaster. Finns inte så mycket info om det men det är ett survival lir i alla fall

Permalänk
Medlem

Land of the Dead är väl till PC och där finns det gott om Zombies om jag förstått det hela rätt..

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0zzy
Land of the Dead är väl till PC och där finns det gott om Zombies om jag förstått det hela rätt..

http://www.gamespot.com/pc/action/landofthedeadroadtofiddlers...

spel med sämre betyg får man leta efter ^^

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

MGS 3 är ju survival Utan mat i djungeln. Käka ormar för att överleva.

Permalänk
Medlem

House of the Dead 1,2 och 3!!

Där får man döda zombies iaf.

Permalänk
Medlem

Det är ett Zombie-MMORPG under utveckling

http://www.exanimusthegame.com/

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Kommer ett spel till Wii som heter Disaster. Finns inte så mycket info om det men det är ett survival lir i alla fall

Det spelet verkar bli riktigt bra. Hörde att det är Monolith som gör det. Alltså de som har gjort FEAR.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Det borde komma en riktigt''zombie survival'' inte nått i stil med Resident evil eller Silenthill,och det ska vara i fps/third person format och det får inte va för mycket pangande aja det jag vill se är nått som liknar zombie filmerna där dom försöker ta sig till nån ö eller liknande...och det ska inte bara va en massa monster med endast zombies visst kanske blir lite segt att bara panga zombies men grymt om man fixade bra fysik till det tex om man skjuter bort armen så flyger den bort eller om man skjuter av ett men så kravlar dom sig fram så det ända sättet att stoppa dom är att hugga av huvudet,bränna dom eller sätta en fint HS och det resulterar i att man ska kunna plocka upp olika vapen tex en pinne,kofot brandsläckare,sten,ja vad man än kan svinga/skjuta med.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Det borde komma en riktigt''zombie survival'' inte nått i stil med Resident evil eller Silenthill,och det ska vara i fps/third person format och det får inte va för mycket pangande aja det jag vill se är nått som liknar zombie filmerna där dom försöker ta sig till nån ö eller liknande...och det ska inte bara va en massa monster med endast zombies visst kanske blir lite segt att bara panga zombies men grymt om man fixade bra fysik till det tex om man skjuter bort armen så flyger den bort eller om man skjuter av ett men så kravlar dom sig fram så det ända sättet att stoppa dom är att hugga av huvudet,bränna dom eller sätta en fint HS och det resulterar i att man ska kunna plocka upp olika vapen tex en pinne,kofot brandsläckare,sten,ja vad man än kan svinga/skjuta med.

Om vi bortset från att punkter saknas; Något sånt låter fint.

Men det ska vara realistiskt. Att springa omkring och skjuta ihjäl zombier är inte särskilt smart - dels är det inte det lättaste att träffa någon i huvudet på långt avstånd, dels ger skjutvapen av sig VÄLDIGT höga ljud som gör att andra zombies kommer, och dessutom är det rätt lönlöst då staden/världen troligtvis är helt överfylld med zombies.

Exanimus verkar ganska intressant, jag får läsa lite mer om det.
Hoppas att realism eftersträvas. Jag tvivlar dock lite på det. Men ett äkta Zombie-MMORPG med fokus på realism och att exempelvis göra egna saker hade varit underbart. Självklart är det viktigt med sömn, mat osv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Resident Evil: Survival eller vad de nu heter kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om vi bortset från att punkter saknas; Något sånt låter fint.

Men det ska vara realistiskt. Att springa omkring och skjuta ihjäl zombier är inte särskilt smart - dels är det inte det lättaste att träffa någon i huvudet på långt avstånd, dels ger skjutvapen av sig VÄLDIGT höga ljud som gör att andra zombies kommer, och dessutom är det rätt lönlöst då staden/världen troligtvis är helt överfylld med zombies.

Ja men det är just det som gör det''survival'' att staden är full av zombies, nu är det svårt att säga hur det skulle va men allt behöver ju inte utspelas på stora öppna ytor,sen är man en ''överlevare'' så tror jag inte att man skulle skjuta en zombie från 20-30meter med en puffra det man gör är ju så klart att undvika dom,dock så vet jag ju inte riktigt hur storyn skulle va i spelet mer än att man ska försöka ta sig till en säker plats,kanske en ö eller nått liknande, vill att det ska va likt Zombie filmerna Inte resident evil Kanske som mer som dawn of the dead Etc lite smått o gott från olika zombie filmer.

aja men förövrigt så skulle jag vilja se grym fysik med hyfsad graffik mängder med vapen, (inte bara en massa skjut vapen) vill ha ko-fot så man kan basha in huvudet på zombiesarna i närstrid om det skulle behövas, och att man ska kunna plocka upp det mest man hittar..

ja sen för det roliga om man bara vill leka runt lite så ska man även kunna smasha allt man ser tex om man springer i ett köpcenter, och springer förbi en affär med tv apparater ja då vill jag ha friheten att gå beserk att smasha alla tv's jag ser typ sån frihet skulle va trevlig.....

aja antar att det inte kommer komma nått liknande zombie spel är ''Zombie freak'' helt såld på zombie-splatter hehe, så därför vill jag se ett jäkligt nice zombie spel där man kan leva sig inte lite...

finns det inga Zombie Mods till Bf2:P

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

_tekken_ - Lugna ner dig lite, och lägg in lite punkter.

Jo, jag vet mycket väl vad det är du pratar om, det är precis ett sådant spel jag eftersöker. Med mycket realism.

Story? Shesh, IRL finns ingen bakomliggande story.
Du vaknar upp, zombies överallt, ÖVERLEV!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Evil Dead - A Fistful of Boomstick

Ohh yes!! Om du vill döda zombies köp det!

Oft: Tack Dvärgen, har länge sökt namnet till det spelet.

Permalänk

Ett sånt spel skulle jag också verkligen vilja ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
Ohh yes!! Om du vill döda zombies köp det!

Oft: Tack Dvärgen, har länge sökt namnet till det spelet.

Lungt. Finns även ett nytt Evil dead. Fast jag vet inte fall det är röj som Boomstick eller mer åt Rs hålet.

Det nya:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=46531

Och Bookstick

http://www.speldirekt.com/v2_5/default.asp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Tycker din forumsignatur passar bra till bilden.

Haha! Ja.
I mobil :

"Hur många är dom??!"
"eh.. runt 2 tror jag."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Lungt. Finns även ett nytt Evil dead. Fast jag vet inte fall det är röj som Boomstick eller mer åt Rs hålet.

Det nya:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=46531

Och Bookstick

http://www.speldirekt.com/v2_5/default.asp?

Den nya är jävligt bra spel, värt varenda öre..

Lite roligt att sparka sin "kompis" Sam som är deadide (levande död) på fienden som i sin tur rycker av huvudet.. Roliga filmklipp med olika sätt Sam dör på mm.
Och en bana kan man bara klara av om man hittar en eldkastare som man måste tända eld på Sam och kicka in honom i en rör så att en port sprängs..

Dock ända nackdel är att man måste skydda Sam medans han springer runt med "demoner", dör han så måste man göra om allt... och det är inte lätt att skydda honom när han dör av minsta lilla, krävs bara skills så klarar man sig..

Övriga överlevnads spel? AvP kanske?... åtminstånde försöka-hålla-kalsongerna-rena spel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.