Permalänk

wlan problem med dapper

som rubriken säger, jag har problem med dapper och wlan. kortet i fråga är ett linksys wpc54g och datorn är en acer aspire 3000

den hittar kortet enligt alla nätverks guider och även om jag kör sudo dhclient commandot, men den kan inte connecta till routern, varken med wep pass eller utan osv.

kortet funkar fint under win och även routern fungerar perfekt... har googlat o följt guider osv på nätet med utan framgång.

har sett folk som fått igång det med tredjeparts program osv men tycker inte att det ska behövas när dapper hittar kortet osv?

all hjälp och alla ideér uppskattas

//sebbe

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb

Permalänk

Prova att köra:

sudo apt-get install network-manager-gnome

Och sen rebootar du, om allt har gått rätt till så ska det komma upp en symbol uppe vid klockan. Det hjälpte för mig, förvisso har jag ett broadcom kort men det ska inte spela någon roll. Kan inte koppla upp mig mot wlanet med hjälp av programvaran som redan finns i Dapper.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte boota om, logga in och ut, eller bara starta programmet manuellt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

har redan alla nätverks managers osv installerade..
sen så kör jag kde.( om det nu spelar roll)

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb

Permalänk

1. Use Synaptic to get ndiswrapper-tools 2. Get the windows drivers, and copy the .sys and .inf to somewhere (say /home/<yourusername>/Linksys/) 3. Open terminal, and enter the following commands: 3a. cd Linksys 3b. sudo ndiswrapper -i <name>.inf (mine was lsb something, but I just renamed it to linksys.inf as it makes it easier). The screen should show something about Forcing parameter RadioState|0 to RadioState|1... mine had 4 lines. 3c. cd /etc/ndiswrapper/ 3d. Edit all the .conf files, look for the line RadioState|1 and change it to RadioState|0 (to do this, I had to type sudo gedit and open the files from the GUI... gedit didn't quite like opening files with \: from the command line, not sure why) I'm not sure if just changing one or two files will work, but I just changed all 4. 3e. sudo modprobe ndiswrapper 3f. (optional) sudo echo ndiswrapper >> /etc/modules 3g. sudo iwlist wlan0 scan (look for your access point in the list) 3h. sudo iwconfig wlan0 channel <X> essid <ESSID> mode Managed (the X and ESSID should come from the iwlist) 3i. sudo ifup wlan0 http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=5645

Ifall du inte provat det.

Permalänk
Medlem

Hej,
vilken kärna kör du med och vilket chipset sitter på ditt WLAN-kort?
Jag har ett Gigabyte-kort med Atheros-chipset som rapporterades fungera OK överallt jag kollade i systemet, men det hittade inte min AP! Installerade ubuntus K7-kärna istället för defaultkärnan (i386), då hoppade kortet igång och fungerar numera perfekt!

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk

hej, jag sitter med rev 2 alltså ett texas instrument chipset.
det låter intressant, värt att testa,

kan du förklara lite mer ingående hur du gjorde då? är fortfarande väldigt grön på linux.

corpsegrinder: har testat det med, och fått klartecken att både drivrutin och hårdvaran är närvarande osv osv( kortet lyser grönt, men ingen aktivitet,smat att den inte hittar några nätverk fast jag vet att det finns ca 5 st som jag borde kunna få kontakt med)

Visa signatur