Permalänk
Medlem

Grafikkortet för stort!

Beställde nyligen en massa delar till en htpc som jag ska hämta ut idag, men det verkar som att grafikkortet (asus 7600gt silent) inte kommer passa moderkortet (GigaByte GA-8I945GMH). Nordbryggskylningen kommer att vara i vägen verkar det som. Så jag har 3 alternativ, skicka tillbaka moderkortet för att byta mot något annat, byta grafikkortet eller försöka kringgå problemet.
Kan jag ta bort nordbryggskylningen helt eller kan jag byta den mot en zalman för att sedan klippa bort en massa kylflänsar. Någon som vet vad som skulle vara det smartaste?

Tar gärna emot tips på vilket moderkort/grafikkort jag kan byta till, de ska som sagt sitta i en htpc med stort chass, atx eller vad det heter.

Permalänk
Medlem

Helt klart det sista valet. Köp en Zalman NB kylare. Klipp av ett par flänsar och tryck dit ditt gfx. Mindre strul och väntan.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jag har hört det problemet förr, och en person här hemma har dessutom exakt samma problem med sin HIS X800XL som har en gigantisk fläkt. Lösningen var att ta bort nordbryggsfläkten, och ställa en lös fläkt som fick blåsa mot nordbryggan. Det kanske ser lite "udda" ut, men nog hjälpte det, och även gav det bättre kylning än tidigare med. Vi använde en 120mm fläkt, men jag har läst om 80mm fläktar som duger gått med. Om du inte har tänkt flytta eller knuffa särskillt mycket på datorn så kan detta kanske vara en lösning?

Nu vet jag inte om din nordbrygga har en fläkt eller är passiv, men en lös fläkt kan nog hjälpa oberoende. Om du nu ska testa detta, se bara till först så att nordbryggan håller en god temperatur. Jag vet inte säkert, men tar man bort fläkten eller kylflänsen så kanske bytesrätten och garantin försvinner..

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem efter att jag tjackade ett PCI kort, satte på Zalman monstret innan och den var fööör stor på långa vägar. Det visade sig att jag hade att spela på 25mm som maxhöjd för Nordbryggekylaren, jag kollade på alternativet att modda Zalmanen, men den är väldigt rigid och plattan är tjock, så du skulle sluta med ett jävla jobb att få en sketen platta av aluminium, inte snyggt.
Hur som helst, glad i hågen hittade jag denna kylare från Coolermaster: SLC-S41-U1

Det skulle visa sig att kylaren var 22mm hög, i alu, och fläkten gick lätt att skruva bort som du kan se nedan på slutresultatet:

kyler bra också, 38c efter en varm dags användande

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista