Tabbe 1.
När jag var sisådär 6-7år så hade mormor och morfar precis fått sin första dator (en gammal Compaq som hade datorn inbyggd i monitorn), jag sätter mig och pillar lite med den, för att se vilka program som var installerade (letade nog efter spel kan tänkas). Jag hittar tillslut ett program med rolig ikon, en doktor, tror mig komma ihåg att det var Diskdoctor, pillar på någon knapp och datorn börjar söka (efter vad jag tror är virus) och får fram en lång lista på filer, kvickt klickar jag på radera. Efter ca 5min, när allt är klart springer jag ut och berättar för morfar och pappa att jag hittade massor av virus som jag har tagit bort. Ingen tänker mer på det, jag stänger av datorn och åker hem. Senare på kvällen/natten väcker en upprörd pappa mig och frågar vad i helv*te jag har gjort! Morfar hade startat upp datorn för att skriva något brev, men datorn vägrar starta! Tillsammans med min datorkunnige kusin, listar de ut att jag hade formaterat hårdisken, när jag "tog bort virus"! Lätt löst med en ny installation, och eftersom datorn var helt ny fanns ingen data på disken!
Fortfarande idag så kan morfar fråga om jag inte vill tabort lite virus igen...
Tabbe 2.
Ungefär samtidigt samlade jag på ljudfiler på våran sprillans nya 200mhz:are, tillslut hittade jag inga mer. Men då kom jag på att man kan söka efter ljudfiler (söka på *.wav). Sagt och gjort, givetvis hittade jag alla windows systemljud etc. Vid den här tiden viste jag inte vilken skilnad det var mellan att flytta och kopiera filer. Så i gladan ro flyttade jag alla filer med filändelsen .wav till mitt ljudbibliotek. När farsan senare startade datorn, kom massor av medelanden att "filen xxx.wav saknas", lagom roligt. Men efter det installerade vi Windows 98, så visst van jag något på kuppen
Tabbe 3.
Jag hade äntligen fått min första egna dator, en 166mhz med 16mb ram (om jag inte misstar mig), som mammas jobb sålde ut för 200-300kr när de bytte ut datorerna på skolan. I denna dator satt även ett nätverkskort, så jag ville skapa ett nätverk mellan våra datorer i hemmet (mellan min och ovannämda 200mhz:are) tillslut gav farsan med sig och vi satte oss ner och skruvade av höljet till chassit på 200mhz:aren. Pappa tar upp instickskortet och tittar lite finurligt på det, varpå jag frågar, "vad är det?". Pappa tittar lite ledsamt på mig och säger, "det här är inget nätverkskort, det är ett grafikkort!"
Tabbe 4.
Detta var på den tiden då varken optiska enheter eller moderkorten hade, plast runt ide-kontakterna, då gjordes ett visst antal cd-läsare samt moderkort obrukbara, efter min framfart! Siffran på det antal komponenter som gick sönder är fortfarande höjt i dunkel.
Tabbe 5.
Jag hade köpt min första aceptabla dator, en amd 800mhz, med 256mb sdram, och ett hercules 5600(?) grafikkort på 64mb, med en 20gb hdd. Efter några lyckliga månader, så kommer jag inte in i bios, utan datorn ger bara ifrån sig några ljudsingnaler, efter mycket koll i handboken till moderkortet så får jag reda på att grafikkortet gått sönder. Men som bekant så brukar moderkortet ta till det medelandet om den inte hittar något egentligt fel, men känner för att jävlas med användaren (det viste jag givetvis inte då). Efter att ha testat med ett annat grafikkort så konstaterar jag att agp-porten måste gått sönder. Då hade jag två val, antingen att köpa ett pci-grafikkort, eller att köpa ett nytt moderkort. Efter att ha rådslagit med min kusin (som berättade att om en del gått sönder på moderkortet, så kommer troligen fler delar gå sönder inom en snar framtid), så bestämde jag mig att köpa ett nytt moderkort med integrerat grafikkort, ljudkort, och nätverkskort. Sagt och gjort, kortet som kom på posten var ett asus-kort som var köpt på Komplett.se givetvis satte jag mig ner och försökte installera det nya moderkortet. Allt gick relativt smidigt tills jag kom till det ställe där man ska sätta i processorn. Processorn gled med lätthet ner i sockeln, men när jag skulle fälla ner socklet armen (av plast) så vägrade den att göra på mitt sätt, tillslut gick den av i leden! Då jag för första gången fick känna på känslan av besvikelse blandat med ilska och upprördhet. Man ska även ha i tankarna att detta var första gången jag byggde ihop en dator själv. I ren desperation springer jag ut i köket för att hämta, håll andan, super-lim. Jag ger mig omedelbart på försöket att laga socklet-armen, men tyvärr så rinner det ut lim över sockleten, och ner i hålen(!!!) Snabbt som attan trycker jag ner processorn och sätter i och drar ut den ett antal gånger för att få limet att försvinna. Jag lyckades i den delen, men som väntat gick det inte att göra någonting åt socklet-armen. Trött och arg på mig själv går jag ut i köket och berättar hela historien för min far. Tillslut kommer vi fram till att skicka tillbaka kortet till komplett.se, med motivering att socklet-armen var sönder. Tiden går och jag får ett brev som det står att jag var tvungen att betala en felsökningskostnad på 400kr, visst det går jag med på. På något sätt som jag inte kan förstå godkänner Komplett.se att jag ska få ett nytt kort. Kortet kommer på posten, och den här gången är min kära kusin med och assisterar och ser till att jag gör rätt. Jag gör på precis samma sätt som förra gången, men den här gången så glider socklet-armen ner precis som den ska, gissa om jag var glad. Jag står forfarande fast vid att det första kortet hade en defekt socklet-arm.
Tabbe 6.
...Men datorn vill inte starta. Vid det här laget är jag redigt trött på allt som har med datorer att göra. Så jag tar och lämnar in datorn på felsökning. En halvtimme efter det att jag gått ur affären ringer farsans mobil, "jag har lokaliserat felet", säger en glad butiksinnehavare. Han fortsätter "jag har även tagit fram ett prisförslag". Vi sätter oss i bilen igen, och åker tillbaka till butiken. Tydligen hade min gamla cpu-fläkt en rund kopparkärna, och då hade jag mosat sönder en bit av min processor-kärna. Historien slutar lyckligt, jag åker hem med min fungerande dator, plus en ny processor, en 1200mhz thunderbird, och en ny processor-fläkt! Då kan man snacka om glädje-rus.
Tabbe 7.
...Men när jag bär ut datorn ur bilen hör jag något som skrammlar inuti. Efter en snabb titt hittar jag det, han har lämnat kvar 5-6st skruvar i datorn! Ett oförlåtligt misstag. Jag plockar genast bort dem och allt är frid och fröjd.
Tabbe 8.
Efter ett tag blir jag lite trött på att inte kunna spela de spel som jag tänkt. Jag plockar då fram det gamla grafikkortet (Hercules 5600(?)) och sätter i. Men det fungerar inte, efter att ha suttit i asus support kommer vi gemensamt fram till vad felet är. Mitt grafikkort är ett 3.3v agp kort, och moderkortet stödjer bara agp 8x (tror det är på 1.5v), som tur var skadades ingenting.
Tabbe 9.
När jag var på mitt första Dreamhack (Summer 01), hade jag med ovanstående dator. Men hårddisken var på ynka 20gb, men den kompisen jag åkte med hade nyligen inhandlat en 120gb:s hdd för en mindre förmögenhet. Men han hade också en ny Compaq dator med garanti kvar, och den ville han inte bryta. Så vi bestämde oss för att jag skulle ha hans hårdisk i min dator, sagt och gjort, men i brist på skruvar så la jag bara hans hdd på min (:P), efter första dygnet så började jag får "blue screen of death" titt som tätt, efter minst 5 ominstallationer, vägrade datorn starta. Ni förstår givetvis själva hur dumt det är att lägga en varm sak mot en annan utan kylning dessutom... den disken fungerade inte mer. Som tur var kom jag över en 60gb till ett bra pris...
Tabbe 10.
Ett tag senare, hade jag blivit lite nyfiken på att testa vattenkylning. Sagt och gjort, jag hittade en Chiftech Scorpino med medföljande vattenkylning, för överkommliga 1500kr. Efter mycket modifieringar av chassi, och vattenkylningen så var det äntligen dags att plocka in komponenterna som inhandlats för de sista sparpengar. Ett MSI kt4v 1.1v tillsammans med en upplåst amd athlon xp 2500+, och 512mb ram. Till detta hade också ett par LED-fläktar och ccfl-rör inhandlats. Allting passade perfekt, tillochmed vattenkylningen kom på smidigt. Första starten...allting lyser till...och slocknar 1 sec senare... efterotaliga tester och felsökningar hittade jag inget fel. Bad om råd på flertalet forum, inkluderat Sweclockers.com, men ingenting hjälpte. Här gjordes också det klassiska 230v- 115v testet, nätagget överlevde! Vid den sista demonteringen av vattenkylningen (som demonterades för att sälja skiten!)upptäcke jag att jag hade satt brickorna till vattenblocket, satt båda under blocket, vilket gjorde att blocket satt ca 5mm över processorn. Gjorde ett halvhjärtat sista försök, och det fungerar! Då hade detta projektet varit igång i ca ett halvår!
Tabbe 11.
...Men efter en halvtimmes lycka så stendör datorn igen. Efter att ha tagit ur processorn så kan det konstateras att det sitter en stor "blåsa" på undersidan, som defenetivt inte var där innan! Som tur var hade jag en likadan processor liggandes, efter det har den datorn fungerat super, med ett undantag för byte till ett annat moderkort, och senare även till ett fulltower chassi, med vattenkylning! Kom nu på att det chassit bara står och skräpar, får nog ta hand om det imorgon!
Tabbe 12.
Vid en felsökning av en kompis router (DSL-904) så användes min D-link router (DSL-504G) till ett test. Eftersom det var lite knepigt att ta med ac-dc adaptern så lämnades den hemma, i tron att det var samma till alla D-link. Men som ni förstår så var inte det fallet, D-linken började fatta eld, vilket såg otroligt komiskt ut! Som tur var fick vi en ny på garantin (som skulle ta slut en vecka efter).
FÖLJANDE HAR INTE INTRÄFFAT MIG, MEN KOMPISAR OCH MIN BROR!
Tabbe 1.
Jag har en extern hårddisk på 250gb, när vi har semester tar jag med den, full med musik och film, för att användas tillsammans med en bärbar dator i våran segelbåt. Jag skulle åka hem och då skulle min bror vara med istället för mig. Givetvis lämnade jag kvar den externa hårddisken, och förklarade nogrant för min bror (som är 5år äldre än mig) hur den fungerade. Han gav en självklar kommentar "ja ja, det ordnar sig". Jag hinner precis med färjan, men efter en halvtimme ringer min farsa. "Den bärbara datorn är stendöd, vad är det för fel?", jag får prata med min bror. Det visar sig att han tryckt i strömmen till den externa hårddisken i ps/2 utaget (vilket var samma kontakt!) Datorn dog, föralltid, men effersom det var en lånedator från morsans jobb, det var faktiskt en 450mhz:are så fick hon en ny, en 1200mhz, betydligt bättre! Så akta er för att trycka i strömförsörjningen till externa hdd i ps/2 utaget!
Tabbe 2.
En kompis till mig vars far är egenföretagare sparade årsredovisningarna på den dåvarande datorn, tidpunkten för det inträffade utspelade sig på windows 3.11s tid, vilket även han hade. När min kompis satt och spelade på datorn så lyckades han dra ut mappen med alla sparade årsredovisningar utanför skärmen. Byebye till att hitta dem igen!
Tabbe 3.
En kompis ringde mig en kväll nu i vintras. "Kan du komma upp och kolla på en sak?". Väl uppe förklarade han att han köpt ett nytt chassi, men när han flyttat över delarna så startade inte datorn. Efter en snabb titt hittade jag en farlig sak. Han hade inte användt sig av några som helst distanser, utan placerat moderkortet rakt på moderkorts plattan, ajaj. Men den här killen är så dum, så att han viste inte hur power on knappen skulle placeras, så han kunde inte starta datorn, tur!
Tabbe 4.
Nu mera jobbar jag i en datoraffär i Borås, Microstore. En dag kom en kompis in som jag inte träffat på många år. Han fågar om jag kan kolla varför hans usb-utag i fronten inte fungerar, efter en snabb titt upptäcker jag att han, istället för att dra kabeln till usb:n hade lyckats dra den till firewire:n. Gissa om jag började gapskratta!
Sammt massor av småsaker:
Satt mig på en processor som låg upponerpå.
Tappat min egen dator.
Formaterat om fel diskar.
Blandat ihop 5v och 12v när jag gjort molex-kontakter.
Glömt vända på sli-kortet, vilket resulterar i samma som att inte köra sli.
Kört fingrarna i div. hårda fläktar med blodbad som utgång.
etc.
Nu finns det säkert massor av stavfel, men jag orkar inte rätta!
Tack för mig, over and out!