integrerat grafikkort, hur långt kommer man med ett sånt?

Permalänk
Medlem

Den första saken man kollar på när man jämför bärbara datorer är ju skärmstorleken så IMHO är det där ej en likvärdig dator. Men det är ju bara jag.

Sedan om man ska vara petig saknas digitalt ljud in/ut samt DVI-ut.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Den första saken man kollar på när man jämför bärbara datorer är ju skärmstorleken så IMHO är det där ej en likvärdig dator. Men det är ju bara jag.

Samma här, klart storleken och vikten är prio 1, men så är det inte för alla, en kompis VILL inte ha en liten dator, tycker det är sämre, smaken är som baken.

Du kommer iaf med bra saker datorerna saknar inte "man kan inte köra OS X". Digtalt ljud in/ut och DVI-ut är ju riktigt bra att ha, på snudden till nödvändigt, så med det i åtanke finns det nog inte många med bättre prestanda än Macbook för samma pris.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör man det har man falligt för Apples marknadsföring eftersom deras 13.3" Macbook är större än många 14.1" bärbara och i princip lika stor som deras egna macbook Pro 15.4". Macbooken må vara billig och den har en bra processor men den är väldigt klumpig för att ha en så liten skärm.

Jämför storleken istället.

Blev förvånad över extremetechs resultat för som sagt, går ju att spela en del på macbooken men där verkade det ju rätt värdelöst.
Någon som vet varför eller är det bara så att ex. BF2 är något undantag och fungerar väldigt bra på intels grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
samt att det verkar vara 1*512MB minne istället för 2*256MB som Apple säljer.

Självklart inte så bra om man ska byta men kom ihåg att GMA950 trivs Mycket bättre om man kör två likadana minnesmoduler än bara en.

Synd att Apple är så svinigt dyra på minne bara men i det här fallet vill man ha två likadana för prestandans skull.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
MacBook är grymt billig för vad du får, Jag menar om man ska köpa en bärbar vill man väl ändå ha bra prestanda och för 10k för du defintivt leta hårt efter något som erbjuder samma sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Du tycker inte att "leta hårt efter något som erbjuder samma sak" är exakt vad som sägs? Den du visar är crippled och saknar massa saker alltså kan du helt enkelt inte få en så pass bra laptop för samma pris.

Nej, helt ärligt så tycker jag inte att "...för 10k för du definitivt leta hårt efter något annat som erbjuder samma sak" är exakt samma sak som "Jag sa hitta något likvärdigt inte vad du tyckte var värt pengarna kid"

Ditt enda argument för Macbooken i den första citeringen var att prestandan för 10k var bra. Du nämde ALDRIG något om alla extrafunktioner som Mac'en stoltserar med försänn efter hans fina påpekande att Dell 6400 faktiskt levererar likadan prestanda till ett lägre pris.

Vidare faller påpekanden om alla OS X exlusiva applicationer (och själva OS X i sig) på sin egen dummhet då vederbörande själv sagt att han inte har något intresse av att köra något annat OS än Windows. Och då kan det kanske istället vara värt att nämna svårigheter med tangentbordet som finns på Mac'en när man kör Win? Eller det faktum att pekplattan inte har alla trevliga finesser som det stoltserar med i OS X.

Det kan vara värt att dra ned på spydigheterna, ingen tjänar på det...

Lite mer OnT:
Macbooken är helt oslagbar om man är ute efter en halvsmidig dator med dualcore. Ser man till helheten och dessutom uppskattar OS X och dess program kan det juh inte bli ett bättre köp.

Är man inte i behov av smidigheten och har hellre en 15'4" skärm så är en Dell 6400 mer prisvärd, då kan man dessutom få med ett grafikkort det går att spela lite nyare spel på med lite extra ögongodis.

Annars kan man alltid vänta tills alla Laptoptillverkare (HP, Toshiba, Fujitsu etc...) har gjort sig av med alla sina gamla singelcore prollar och börjar tillverka dualcore till överkomligare priser.

Personligen kommer jag dock att köpa en Macbook inom två månader är det tänkt ^^

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har du helt rätt i, storleken har betydelse. Det poängterade jag också som negativt, men MacBooken är inte speciellt liten för att vara 13.3", och som sagt skiljer det inte speciellt mycket i vare sig vikt eller storlek till bärbara med 15.4" skärm.

Därtill är det ganska svårt att hitta en likvärdig dator om precis allt ska vara lika eller bättre, på samma sätt som Apple har gjort kompromisser med MacBook gör andra tillverkare kompromisser med sina modeller. DVI verkar finnas trots att det inte står på datorbutikens sida, i alla fall enligt http://www.notebookforums.com/thread146070.html och http://se.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=1036&l1=5... (specifikationen säger DVI samt om man klickar på förstora och kollar baksidan, konstigt nog blir det ingen förstoring för mig i Firefox men i IE funkar det).

Själv ser jag dvd-brännare och kortplats som viktiga (att Apple bara har en kombi-spelare på den billigaste modellen övergår mitt förstånd, det kan inte skilja många kronor i pris mellan kombi och dvd-rw), kanske för att de vill sälja mer av mellanmodellen. Saker som webcam och mikrofon har jag inget behov av så det spelar inte in i mitt val av bärbar.

Annars har MacBook en väldigt stilren design och jag var riktigt nära att skaffa en, tyvärr hade det tillkommit en del kostnader i och med behovet av dvd-brännare, OSX förmåga att sluka minne, samt att man måste köpa adaptrar till allt. Barnsjukdomarna som värmeproblem och muande gjorde också sitt. Om chassit bara varit lite mindre och lättare hade jag nog kunnat bortse från de funktioner som saknas.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Men en bärbar med GMA950 skall inte ha prioblem med att spela upp DVD, XviD och andra filmsnuttar och annat eller hur? Har även läst att om du har tillräckligt med minne så kan du även köra HD-filmer. Jag är mest ute efter detta, möjligtvis spela t.ex. Guildwars också men det skall ju gå bra enligt de flesta.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

HD stödet är ju rätt tunnt och det har gått att köra HD material långt innan det var något stöd för det.

Det behövs en kraftfull processor. Annars så spelar det ingen större roll (men har man ett grafikkort som kan avlasta behöver man inte en lika kraftfull processor).

DVD och XviD är väl inte direkt något större problem för någon dator som är såld efter 2000 (tog i med lite marginal nu också).

Permalänk

Hittar en ny ( i lager 30/6-06) Acer 4072wlmi för 7300 kr på pricerunner ,
1024 MB ram , 100 GB HD men integrerat grafikkort.
Spelar inte avancerade spel , endast poker o sportsbetting , filmer , musik , tvprogram , streamtv , men vill kanske redigera egna filmer i framtiden.
Alltså behövs grafikkort om man ej spelar avancerade spel ?

Permalänk
Medlem

Någon får rätta mig om jag har fel men vad jag vet så används inte grafikkortet alls vid videoredigering (mer än kanske mpeg2-avkodning eller nåt sånt) - utan det är enbart processorn som får jobba.

Permalänk

Detta betyder alltså att om man köper mellanmodellen på 2 Ghz så behöver man inte oroa sig i videouppspelningväg?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Först och främst till personen som vill ha ett bra tips. Den där datorn låter jättebra, fast du skriver inte vad det är för Processor, så det är svårt att faktiskt veta om den står sig mot din stationära. Jag har också kikat runt lite här ett par månader nu efter en ny bärbar och det jag läst om Acer är inte direkt bra, många buggar med deras laptops.

Sen nu måste jag försvara Macbook användarna (eftersom jag själv ska köpa en) Ni får ju tänka på att det finns studenter här som faktiskt får 10% rabatt på deras datorer. Och mittmodellen (2.0 Ghz) kostar då runt 10500, vilket är ett riktigt bra pris för den typen av prestanda som faktiskt kommer med.

GBG-SKurt, jag tror inte att du behöver oroa dig för videouppspelning

Permalänk

Brabra, ligger också i väntan på att köpa en MacBook :). Köper dock antagligen från Macoteket så jag kan köpa datorn och tillbehör tillsammans, momsfritt :). Lägger väl även till med två 1GB stickor från komplett också, "frakten" kostar ju bara 19 kr :D.

Visa signatur