Permalänk
Medlem

Skumt nätverk

satt o surfade, o helt plötsligt så funkar inte nätet, alla andra datorer funkar. kollade nätverkstatus, o ser att min burk har ip 169.254......
det är väl nåt Windows internt?

hur kommer man ifrån detta, vet att jag har internet anslutning till burken, men burken lixom vägrar o ge upp 169...IP:t

har provat att ominstallera drivisar o reparera Ip, som det så fint heter i Windows

Nån som har nåt bra förslag`???

Visa signatur

det funkar aldrig!!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

När du får en IP-adress i 169.x.x.x området, en så kallad APIPA adress, Automatic Private IP Addressing, så beror det helt enkelt på att din datorn inte får någon IP-adress tilldelad till sig. Detta kan bero på flera saker såsom avgrävd kabel, störningar i trådlöst nätverk, problem med internet-leverantörens DHCP-server och en massa andra orsaker. Sitter du bakom en router så kan det även vara denna som är felkonfigurerad. Listan över möjliga orsaker är praktiskt taget oändlig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

ett ex. har du UPC - Chello och har ex. 4 ip adresser och kanske kopplat in fler än 4 datorer direkt i modemet så kan modemet sluta ge ut ip adresser eftersom den har spärrat 4 mac adresser och inte tillåter fler datorer..

så kanske, prova starta om modemet, eller om du har någon router som kanske gör samma sak?

mitt förslag

Permalänk
Medlem

Kör du mot en router kan du prova ställa in IP manuellt, ifall DHCPn har fått fnatt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm